ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"אין לאף אחד מנדט שלם"

שלומי אמונים נגד גור: "המיקומים והתפקידים לא משקפים מציאות"

הסערה ב'אגודת ישראל' לא רק שלא שוככת, אלא אף מתעצמת לקראת חקיקת החוק הנורבגי, במאמר חריף ותקיף הבוקר ב'המבשר', מתקפה על היו"ר ליצמן וצידוד בבקשתו של ח"כ אייכלר המקופח לקיום פריימריז: "אין חסידות אחת שיש לה מספיק קולות למנדט שלם" • עיקרי המאמר

שלומי אמונים נגד גור: "המיקומים והתפקידים לא משקפים מציאות"
יעקב ליצמן/מאיר פרוש צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאמר תקיף ביותר שמתפרסם הבוקר (שישי) בביטאון שלומי אמונים, 'המבשר', מתייחס לסערות שמלוות בשבועות האחרונים את 'אגודת ישראל' ומשיבים בירי בתוך הנגמ"ש בעיקר כלפי יו"ר 'אגודת ישראל' השר יעקב ליצמן.

בראשית המאמר ישנו במענה לעקיצה של ליצמן בעיתון 'המודיע' בעניין הסיפוח, "הציות לשולחן גבוה, מועצת גדולי התורה, מהווה אבן פינה ואבן תשתית במשנתה של אגודת ישראל, כעת, לאחר שהממשלה והכנסת הושבעו, אפשר להפנות מבט אל הבית פנימה, לבדוק ולתקן את בדק הבית".

במאמר מתייחסים תחילה לסערה סביב הועדה לפניות ציבור, כאשר ב'המבשר' עומדים לצד חסידות בעלזא בחלק מן הטענות ואומרים כי המכתב של מזכ"ל המפלגה, חנוך זייברט "שעסק בזהות יו"ר ועדת פניות הציבור של הכנסת. מבלי להביע דעה בויכוח כעת, אנו תוהים האם לא היה מקום לקיים דיון פנימי מסודר והוגן על דרכי המינויים. והאם אגודת ישראל מיצתה את הדיונים עם דגל התורה שמחוייבת בהסכם עם אגו"י על חלוקה שיוויונית ואיזון מקיסמאלי בתפקידים של יהדות התורה".

בהתייחסות לדרישה לקיים פריימריז, נכתב במאמר התקיף כי "ההסדרים שנקבעו בשנת תשל"ז בעקבות הבחירות הפנימיות בכל הקשור ליחסי הכוחות הפנים סיעתיות באגודת ישראל, אינם מבטאים כלל וכלל את תמונת המצב העכשווית". כשהם עוקצים את העומד בראש ליצמן בטענה כי "המצב הנוכחי הוא שאין חסידות אחת שיש לה מספיק קולות למנדט שלם, ועל כן כוחה של כל סיעה באגו"י נובע מתוך כוח הרבים והשותפות הכללית, מאחר וכל אחד לעצמו אינו בר יכולת".

"מה שברור הוא כי מכתבים פומביים שעלולים לפגוע בקהילות חשובות, הם ההיפך הגמור ממשנתה הסדורה של אגודת ישראל שיסודה בהררי קודש גדולי וצדיקי ישראל שראו צורך הדורות לאחד את כלל ישראל תחת דגל אחד, מתוך אהבה ואחוה. מכתבים כגון אלו פוגעים במטרה שלשמה הוקמה מועצת הקהילות של אגודת ישראל בתקופה האחרונה".

"בעוד שמה שנדרש באגודת ישראל הוא לחבר קהלים, לחבר קהילות, נעשה ההיפך מכך. זה לא סוד שישנן קבוצות שמחוברות למשנתה של אגודת ישראל וצדיקיה, אלא שהן אינם מרגישות חלק ממוסדותיה של אגודת ישראל (ואולי זו באמת הזדמנות, כעת כשעבר החוק הנורווגי, לדאוג לכך שנציגי קהילות – שעדיין אין ח"כ משורותיהן – ייכנסו לכנסת)", נכתב במאמר.

"יש להזכיר כי זה לא המכתב הראשון שיצא בתקופה האחרונה מתוך הסיעה, כשחברים כותבים נגד חברים. בתחילת חודש אייר השתא בוצע צעד נדיר, ואף חריף בחומרתו, כשחברי סיעת אגודת ישראל הצטרפו למכתב ששוגר ליו"ר המו"מ הקואליציוני השר דאז יריב לוין מהליכוד, בו הם מסתייגים ממכתב ששלח אליו סגן השר הר"ר מאיר פרוש בעניין הסדרת מעמדם של בני הישיבות, וכלשונם: "נשלח ללא התייעצות עמנו ושלא על דעתנו, ואנו מסתייגים מאופי המכתב".

"סגנון ההתנהלות הזה", נכתב עוד בהתייחסות לקרבות הפנימיים, "כשדיונים פנימיים ומכובדים מוחלפים בתכתובת פומבית, אינו פוגע באיש באופן פרטי, כי אם במכובדות האגודה, בצביונה ובהילוכה בנחת", כשבמאמר מתייחסים למכתב שנשלח ליריב לוין בשיא המו"מ נגד דעתו של סגן השר פרוש, ובמאמר מציינים, "כשם שהמכתב מחודש אייר לא פגע בהר"ר מאיר פרוש אישית, כך המכתב של הימים האחרונים לא פגע בהרב ישראל אייכלר באופן אישי".

לטענתם, "מכתב כזה פוגע בערכי היסוד של אגודת ישראל, ברגשי האחווה, באחדות השורות, בשיח המכובד שאפיין וצריך לאפיין את התנועה הקדושה וחבריה". שבחרה למכתב שמסרב לסדר היום, נטען כי "ברור שבנושא רגיש כמו מעמד בני הישיבות לא פעל ר' מאיר על דעת עצמו אחא בשליחותם של חברים מתוך מועצת גדולי התורה" וכי "המכתב בנושא חוק הגיוס שנכתב תוך פגיעה בעמדתם של גדולי התורה מתוך מועצת גדוליה תורה לאביטא את עמדת התנועה הרשמית הכפופה למרנן ורבנן".

מתברר כי בשלומי אמונים מסרבים להעביר מסדר היום את המכתב שחתמו נגד סגן השר פרוש חבריו לסיעה, ובמאמר נכתב כי "מצופה היה שנציגי אגודת ישראל יגבו את נציגה הרב פרוש במאבקו למען קיום דברה של מועצת גדולי התורה. לצערנו, לבשתנו ולחרפתנו, ההיפך הגמור מכך קרה. החברים הצטרפו למקהלה המזלזלת באגודת ישראל בנושא הכי חשוב שיש לה – מעמד בני הישיבות, ולא עוד אלא שבמכתב ששלחו ללוין, ביום ראשון ב' אייר, גינו את מכתבו של הרב פרוש".

ב'המבשר' מפרשים את המכתב אז כפגיעה בעמדת מועצת גדולי התורה, שנכתב: "קשה להבין מה מסתתר מאחורי הלהיטות של חברי סיעת אגודת ישראל להגן על העוול שנעשה לאגודת ישראל, בראשות מועצת גדולי התורה. כי אם לא הם אלה שאישרו להסמיך את איש ש"ס בשם אגו"י, כיצד נתן יריב לוין לנהל את הענינים מבלי שקולה הצלול של אגודת ישראל ודרישותיה יישמעו. ואם אכן כך היה, הרי שבהחלט רומתה אגודת ישראל, ומדוע הם מסתייגים מאופי המכתב של הרב פרוש. הדברים אומרים דרשני".

"בפועל", מוסיפים וכותבים, "ידוע לכולם שיש אחוז גבוה של אנשי הקהילות המזוהות כקנאיות שמצביעים בבחירות. וכאן נשאלת השאלה: מי מייצג את מה. האם אותם ח"כים שחתמו על המכתב נגד הרב פרוש, עשו בכך צעד נכון במסגרת התפקיד שהוטל עליהם במסגרת אגודת ישראל. הרי, לאף קהילה, ולו הגדולה בארץ ישראל, אין מספיק קולות בקהילתו כדי לזכות במנדט שלם לבדה. ובוודאי שתפקיד של שר, אינו ניתן עבור מי שיש לו רק מנדט אחד. את התפקיד הוא מקבל אך ורק מכח זה שהוא חבר בסיעה המורכבת מכלל גווני הקהילות", עקיצה שמכוונת כלפי השר ליצמן.

המתקפה כנגד ליצמן נמשכת, "נדרש מהראשון באגודת ישראל, מבעל התפקיד הבכיר, להיות עירני בנושא שהוא החשוב ביותר והוא מעמד בני הישיבות, על ידי כך שבמקרה דנן ידאג שאיש מפלגתו יעשה את השליחות באותו הלהט הנדרש מנציג שכפוף למועצת גדולי התורה. ובוודאי שהבאים אחרי הראשון, שמייצגים קהילות נכבדות, אבל כל אחד מהם יודע שמספר בני קהילתם אינו מצדיק קבלת מנדט מלא של חברות בכנסת, ללא תמיכתם של מצביעים מקהילות אחרות, אינם יכולים להרשות לעצמם שלא להתחשב בעמדת יתר הקהילות", כך במאמר התקיף.

אגודת ישראל מאיר פרוש עיתון המבשר ישראל אייכלר פריימריז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד