י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מחיר הלחימה הממושכת

מרבית האתרים היהודים בסוריה ועיראק נהרסו

ארגון לונדוני חשף תמונת מצב מדאיגה בנוגע לאתרי המורשת היהודיים בסוריה ובעיראק. רק 11% מתוך מאות אתרים בעיראק עדיין קיימים, רובם במצב רע, במקביל, יותר ממחצית האתרים היהודיים בסוריה נהרסו

מרבית האתרים היהודים בסוריה ועיראק נהרסו
לוחמים כורדים בצפון סוריה צילום: צילום מסך

מחקר חדש מדאיג את העולם היהודי. על פי המחקר שנערך על פני כשנה וחצי, עולה כי כמעט מחצית מהאתרים היהודיים בסוריה ורבע מאלו שבעיראק, נהרסו.

המחקר, שנערך על ידי היוזמה למורשת תרבותית, ארגון שמושבו בלונדון, חשף תמונת מצב מדאיגה של אתרי המורשת היהודיים בארצות אלה: בעירק, לפחות 68 מתוך 297 האתרים היהודיים הידרדרו למצב שבו לא ניתן עוד לשקם אותם. בסוריה, קובעים מחברי הדו"ח, לפחות 32 מבין 71 אתרים שכאלה עברו את נקודת האל-חזור.

מדובר במבנים שהוקמו החל מהמחצית השנייה של האלף הראשון לפני הספירה ועד לימינו אנו. רובם נבנו במאות ה-19 וה-20.

צוות המחקר לא הצליח להגיע למסקנות לגבי מצבם של רבים מהאתרים היהודים, זאת בגלל קשיים בגישה ובהשגת מידע. בעירק יש אי-ודאות לגבי שני-שלישים מן האתרים. רק 11% מ-297 האתרים העירקיים עדיין ניצבים על כנם. מתוכם, רובם במצב ירוד או גרוע מאוד.

בבגדד לבדה חיו במחצית הראשונה של המאה הקודמת יותר מ-120,000 יהודים, לפני ששורה של פוגרומים ורדיפות גרמו להם לעזוב. עיקר ההרס בעיראק התרחש במהלך המחצית השנייה של המאה העשרים כתוצאה מהזנחה, הסבה למטרות שונות – חנויות, מוסכים ועוד – והרס או פיתוח מחדש בעקבות עזיבת הקהילה היהודית ותפיסת הרכוש היהודי.

המורשת היהודית במוסול נפגעה בעת הקרב על שחרור העיר מידי ארגון המדינה האיסלאמית, אך כבר הייתה במצב של התפוררות מתקדמת עוד לפני שדאעש לכד את העיר ב-2014, ציין אחד מהחוקרים.

הוא אף ציין כי הציון המיוחס לנביא יחזקאל באל-כּיפְל משמש כיום מסגד אל-נוח'יילה השיעי. כתובות עבריות וסימנים אחרים המעידים על אופיו היהודי של הציון נותרו בחדר שבו שוכן הקבר, אמר.

בסוריה, הואצה ההידרדרות בעשורים האחרונים, "אם כי אלימות ותפיסה של רכוש יהודי קרו גם קודם", הוסיף. בין היתר, נגרם, לדבריו, נזק כבד לבית הכנסת אל-בנדרה בחלב בעת המהומות נגד היהודים ב-1947. גורלם של 8% מן האתרים היהודיים במדינה אינו ברור. החוקרים מצאו כי 45% נהרסו. מצבם של הנותרים טוב יותר מן האתרים בעירק, ולדברי הדו"ח, רובם נשמרים במצב נאות.

בין המבנים שנמצאים בסכנה הגדולה ביותר נמנים בית הכנסת אל-בַּנדָרָה בחלבּ שבסוריה ובית הכנסת אליהו הנביא בדמשק.

מצבם של בתי הכנסת בסוריה טוב יותר מאשר אתרי המורשת יהודיים אחרים במדינה. עם זאת, במהלך מלחמת האזרחים המתחוללת במדינה, נחרב כמעט לחלוטין בית הכנסת אליהו הנביא בג'וֹבַּר, פרבר של דמשק.

סוריה עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד