י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התרגשות בעולם החסידות • צפו

חוקרים חפרו ומצאו: אוצר עתיק התגלה בצאנז • צפו

גם הגויים בעיירת נובי סונץ' (צאנז) בפולין התרגשו למצוא אוצר עתיק שכפי הנראה שימש את אחד מגדולי האדמו"רים ואולי אף את הרבי בעל ה'דברי חיים' מצאנז זיע"א, אבי שושלת צאנז. 'בחדרי חרדים' על האוצר היהודי שמרגש את עולם החסידות

חוקרים חפרו ומצאו: אוצר עתיק התגלה בצאנז • צפו
החוקרים עם האוצר היהודי צילום: פייסבוק

תגלית היסטורית בפולין: חברי 'איגוד ההיסטוריה' וחוקרים בפולין, מצאו ביום ראשון האחרון בעיירה נובי סונץ' (צאנז), תיבת אוצרות. היא נמצאה במהלך עבודות ארכיאולוגיה בשרידי טירת נובי סאץ'. 

האוצר כפי שנראה בתיעוד, הכיל כלי כסף, סכו"ם, גביעים, ופריטים אחרים כגון חותמות שמורים היטב שככל הנראה הוסתרו במהלך מלחמת העולם השנייה.

"קרוב לוודאי שאיש לא חיפש כאן עם גלאי מתכות, וזו הסיבה שממצאים כאלה מגיעים אלינו" אמר סטניסלב פוסטולה, נשיא איגוד ההיסטוריה והמחקר. "משהו דחף אותי להמשיך לחפור כי שמתי לב לפיסות מתכת. ככל הנראה מדובר במסתור בו הוחבאו כלי כסף". 

הממצאים ההיסטוריים יועברו למשרדי הארכיאולוגיה שיבדקו אותם, ואחרי שיעברו ניקיון, הם ילכו למוזיאון המחוזי נובי סאץ' (צאנז), כך מסר ארכיאולוג שעובד במקום.

ברטלומיי אורבינסקי, פרסם כבר הערכה ראשונית: "זהו אוצר מסביב לטירה בנובי סאץ' הפעם מדובר ביודאיקה, כנראה מתחילת המאה העשרים. כעת נשאלת השאלה האם הם קשורים לבניינים שהיו בעבר בחלק זה של העיר, או שמא מדובר בכמה אוצרות שנבזזו על ידי גרמנים שהם לא יכלו להוציא מפולין". 

הארכיאולוג ציין, כי "יהיה קשה לקבוע למי שייך הממצאים, דבר אחד בטוח, אלה פריטים הקשורים לטקסים ותרבות יהודית. יודאיקה". 

בקרב חצרות החסידים התרגשות גדולה, היו כאלו שהעלו השערה שמדובר בחפציו של בעל ה'דברי חיים' מצאנז זיע"א, אבי שושלת צאנז שהיה גר במקום, אך קרוב לוודאי שאין ראייה לעת עתה. כנראה בתקופה הקרובה יגיעו חסידים לבדוק את האוצרות שנמצאו במוזיאון.  

האוצר שנמצא. צילום מתוך דף הפייסבוק: Stowarzyszenie Historyczno Eksploracyjne Sądecczyzny

צאנז פולין אוצר הדברי חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד