י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בעקבות שרטוט של ילדה

לאחר הקריסה; בתי הזיקוק יהפכו לאתר תיירות?

ביום שישי האחרון קרס חלקו העליון של המבנה הימני בבתי הזיקוק. כעת, מעלה ראש עיריית חיפה את האפשרות להפוך את המקום למוקד תיירותי ולמרכז תרבות וספורט. שיסמל לדבריה את ה"זיכרון לתקופה של העידן התעשייתי והמזהם" • צפו

לאחר הקריסה; בתי הזיקוק יהפכו לאתר תיירות?
בתי הזיקוק בחיפה לאחר הקריסה צילום: Meir Vaknin/Flash90

ביום שישי האחרון קרס החלק העליון של מבנה הלבניה הימני בבתי הזיקוק במפרץ חיפה. הלבניה כבר לא נמצאת בשימוש מספר שנים, ובשל כך לא שהו בה אנשים ומלבד נזק למקום לא אירע נזק בגוף.

כעת, ראש עיריית חיפה עינת קאליש רותם, העלתה שרטוט שהכינה ויקה ריבצ'וק, תלמידת כיתה ג'2 מבית ספר יזרעאליה, להפוך את הלבניה ההרוסה למתקן משחקים.

היא ציינה כי לפני 10 שנים היא שרטטה תכנית "להפוך את הלבניה למרכז תרבות וספורט, כולל הופעות על מרפסת גג".

שרטוט שהכינה ויקה ריבצ'וק, צילום מסך.

שרטוט בתי זיקוק, צילום מסך.

לדבריה, "בכל העולם משתמשים באופן יצירתי במבנים ישנים, ונותנים להם חיים חדשים. בתכנון עירוני זה נקרא "שימוש מחודש", ובניגוד לשימור אדריכלי שלפעמים יכול להיות סטרילי, כאן מדובר על הכנסת חיים חדשים לבניין הרוס ונטוש. "מייק-אובר" לבניינים, אם תרצו.

בתי הזיקוק מעוררים אצל כולנו הרבה רגשות קשים. לפני תשעים שנה הם היו הסמל לקידמה, לעידן המודרני, לפרנסה ולייצור. לחיים. לפני חמישים שנה הם הפכו בהדרגה לסמל של זיהום, ובעשורים האחרונים לסמל של מחלות קשות ומוות. כך, תוך פחות ממאה, הגלגל התהפך לו.

היום כולם כבר מבינים כי בתנאי הרגולציה והאכיפה הלא מספיק קשוחים שנוצרו בארץ, אין מקום למפעלים כאלה בלב אזורי מגורים. יחד עם זאת, גם כשניכנס לעידן החדש והנקי, הירוק והסביבתי, הזיכרון ההיסטורי של העידן התעשייתי בחיפה צריך להישאר. ולו כסמל לעולם שאנחנו לא רוצים לחזור אליו. תחשבו על נפילת חומת ברלין, ועל מליוני התיירים שבאים לראות קיר. זה לא סתם קיר, זה סמל של תקופה".

בתי הזיקוק חיפה עינת קליש רותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד