י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"באישון לילה, כמו גנבים"

החוק הנורבגי עבר סופית: ח"כים חדשים בדרך לכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב את החוק הנורבגי באופן סופי. 66 תמכו בחוק, לעומת 43 שהתנגדו לו. בימים הקרובים יושבעו ח"כים חדשים מסיעות הקואליציה בהם שלושה מש"ס ואחד מיהדות התורה | לפיד תוקף: "ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות"

החוק הנורבגי עבר סופית: ח"כים חדשים בדרך לכנסת
במליאת הכנסת צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את החוק הנורבגי, שיגדיל את הקואליציה בעוד כמה ח"כים.

בהצעת החוק תמכו 66 חברי כנסת מול התנגדותם של 43 חברי כנסת. המליאה דחתה את כל ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק.

עניינו של החוק, הסדר שיאפשר לחברי כנסת שהתמנו לכהונת שר או לכהונת סגן שר להפסיק את חברותם בכנסת לתקופה שבה הם מכהנים בתפקיד זה, ולחזור לכהונתם בכנסת לאחר תקופה זו. מספר חברי הממשלה להם יותר להתפטר מהכנסת ולחזור אליה ייגזר מגודל הסיעה וממספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים.

על פי ההסדר המוצע וכדי לשמור על עצמאותו של חבר הכנסת החדש שנכנס לכנסת על פי ההסדר, השר (או סגן שר) שהתפטר מהכנסת יהא רשאי לחזור לכנסת רק במקרים מוגבלים – אם הוא חדל להיות שר או סגן שר, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל), ולא על יסוד החלטה חד-צדדית מצדו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שמכהן כשר או כסגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו ברשות המבצעת, בראש ובראשונה כדי להבטיח כי לסיעות הקואליציה יהיו מספיק חברי הכנסת שיכולים להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. יש בכך כדי לשפר את עבודת הכנסת ואת הייצוג של הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה, וכן לאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמסר לעבודתם ברשות המבצעת".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר שהציג את ההצעה במליאת הכנסת, אמר: "המטרה המרכזית של ההסדר הוא להבטיח שיהיו מספיק חברי כנסת פנויים לעבודה הפרלמנטרית ולשפר את ייצוג הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה. מאותה סיבה ניתן יתרון יחסי למפלגות קטנות ובינוניות שזקוקים ליותר ידיים עובדות בכנסת ובוועדות. אני נמנה על קבוצת ח"כים שנכנסה לכנסת בשעתו באמצעות החוק הנורבגי, והתרומה של כל הח"כים הללו לעבודת הכנסת הייתה משמעותית ביותר. קידמנו וחוקקנו חוקים רבים בקריאה שניה ושלישית, השתתפות ערה באופן מתמיד בוועדות הכנסת, זה לב ליבה של הכנסת".

עם חקיקת החוק צפויים להיכנס חברי כנסת חדשים מהסיעות החרדיות, בהם יצחק פינדרוס מסיעת 'יהדות התורה', אוריאל בוסו, ברוך גזהיי ויוסף טייב מסיעת ש"ס וחברי הכנסת תהילה פרידמן, הילה שי וואן, מיכל קוטלר והינב קאסו מסיעת 'כחול לבן'.

עוד צפויים להכנס גם חברי הכנסת אסנת מארק ואריאל קלנר מ'הליכוד' ואף חבר כנסת נוסף לאופוזיציה יוראי להב-הרצנו מסיעת 'יש עתיד' שצפוי לשוב לכהן כחבר כנסת.

סגן שר החינוך מאיר פרוש צפוי להתפטר לטובת פינדרוס, וסגני השרים יצחק כהן, משולם נהרי ויואב בן צור לטובת נציגי ש"ס שיכנסו במסגרת החוק הנורבגי.

במהלך הדיון הממושך תקפו באופוזיציה את החוק. בהם ח"כ עפר שלח מ'יש עתיד', שתקף בחריפות ואמר: "יהיה לחוק יאה יותר אם יקראו לו חוק החזיר. החזיר הפך אצלנו ובתרבויות אחרות, סמל לחזירות – לחטוף ולבלוע מה שלא מגיע לך. החוק הזה הוא שילוב של חזירות ובורות שמאפיינים את הממשלה הזאת. כשחוק החזיר יכנס לתוקפו, יצעדו לבית הזה חברי וחברות כנסת חדשים, שנבחרו בשם מפלגה אחרת, יקנו אותם בחצי ראשות ועדה עוד לפני שהם דרכו פה. גם את ההצבעה על החוק הזה אנחנו עושים לפני סעיף 98 . מפני שכשאתה חזיר אין לך שום כבוד לבית הזה, למנהגים שלו, לדיבור והדיון בו. לחזיר אין כבוד לשום דבר חוץ מאשר: לאבוס". 

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב לאישור החוק הנרווגי ואמר: "באישון לילה, כמו גנבים, העבירה הקואליציה את חוק הג׳ובים הנורבגי. 110 מיליון ש"ח לכסאות ומקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות. במקום דמי אבטלה לעצמאים ומענקים למובטלים מבזבזים את כספי הציבור על ג׳ובים".

שותפו הפוליטי ח"כ משה בוגי יעלון כתב: "החוק נורווגי - החרפה ישראלית".

החוק הנורבגי יצחק פינדרוס יעקב אשר חברי כנסת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד