י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שפת הגוף

כך תצליחו למקסם את הקשר הבן אישי שלכם

ישנם "דפוסי התנהגות" רבים שמעכבים אותנו, כגון: הרגלים הרסניים, שפת גוף בעייתית, התפרצויות כעס, ביקורת עצמית משתקת • או תכונות אופי שליליות כמו: אגרסיביות, עקשנות, ציניות, התנשאות • או לחילופין; קורבנות, ביישנות, ביטול עצמי, חוסר אונים • כל התכונות האלו מחבלות בתקשורת שלנו עם הזולת ויוצרות רושם שלילי • כיצד נוכל לשלוט על שפת הגוף וכיצד נמקסם את הקשר הבן-אישי שלנו ע"י מחשבה, שימוש בשפה בהירה, הזדהות, כנות ורצינות?

כך תצליחו למקסם את הקשר הבן אישי שלכם
צללית צילום: pixabay

רגשות של מופנמים - יש, כמובן, סוגים שונים של בני אדם. יש למשל, בני אדם מופנמים. כמובן, את האנשים האלה הרבה יותר קשה לפענח מאשר אנשים שהם פתוחים ומביעים את רגשותיהם באופן גלוי. לגבי אנשים אלה, המופנמים: צריך לנהל נגדם מארבים – לחכות לסיטואציות שבהן הם יגלו חוסר ערנות, יתפרצו, יתרגזו, יתעצבנו, יעוו פנים, יפלטו מילה או יעלו חיוך נסתר על פניהם – ואז נוכל לפענח את שפת הגוף שלהם.

יש עוד הרבה סימנים המעידים על התנהגות המופנמים והפענוח של שפת הגוף שלהם, כמו למשל הפסקות לא סבירות ברצף הדיבור, השתהות במתן תשובה, טון דיבור, ניתוק קשר עין – כל זה עלול להעיד כי האיש המופנם הניצב מולנו אינו דובר אמת. שרירים מתוחים, חריקת שיניים, אצבעות עצבניות, סומק – מעידים על עצבנות ומתח של המופנמים.

איך לשלוט על שפת הגוף? כאשר מתעורר רגש חזק, עולה הצורך המיידי בפעולה דחופה. שליטה על הדחפים המניעים אותנו, הינה כלי חשוב ומשמעותי. אין דבר חיובי בפעולה, כאשר אנחנו שרויים בעיצומה של סערת רגשות, ובתוך זה אנו נדרשים להגיב לזולת.

אחד הכישורים החשובים ביותר שאדם יכול לסגל לעצמו, הוא היכולת לשכך את סערת הרגשות שלו, ולהתאושש מהמהלומה הרגשית שספג. זאת, מכיוון שהיכולת להקשיב ולחשוב, ואפילו לדבר, נפגעת קשות כאשר אדם שרוי בסערת רגשות גדולה מאוד. היכולת להירגע הינה יכולת חשובה ומהותית, שבלעדיה לא תיתכן אפשרות שיקום.

מחשבה מציאותית: ההחלטה לשנות דפוסי התנהגות יכולה להיעשות באמצעות הדימיון. כשאדם מדמיין שביכולתו לשנות דפוסי התנהגות ולשלוט בתקשורת שלו עם הסביבה, רבים הסיכויים כי יצליח לעשות כן. עם זאת, לא ניתן להפריז ביתרונותיו של הדימיון, למרות שזהו כלי יעיל להשגת מטרות. על-ידי דימיון, המוח קובע את התכונות שיש לאמץ - אותן תכונות שבסופו של שינוי ייטמעו בשפת הגוף ובדפוסי ההתנהגות. בעזרת נחישות והתמדה, דפוסי ההתנהגות הישנים יימחקו ויוחלפו בדפוסים חדשים, טובים יותר - דפוסים שייחלנו להם.

אכן, לעשות שינוי זה מהלך קשה ומורכב, אבל בסופו של דבר זה גם משתלם. שליטה על ההתקשרות עם אנשים תביא לשליטה על חיינו ועל הדרך בה הזולת רואה אותנו.

תקשורת בין-אישית - מה שקובע אינו רק מה שאנו אומרים בתקשורת הבין-אישית, אלא איך אנו אומרים זאת. בשעת מפגש אישי, אנשים שומעים אותנו, אבל בעיקר הם מתבוננים בנו - בעיניים, בתנועות הידיים, בשפת הגוף ובתנוחות עמידתנו וישיבתנו.

איך למקסם את הקשר הבן-אישי? שימוש בשפה בהירה ותמציתית – שימוש במילים ברורות וישירות תוך הימנעות מטעויות דקדוקיות ולשוניות. שפה היא כלי חשוב מאוד להעברת מסרים, שגם שפת הגוף מחזקת אותה בתיאום עם מחוות פיזיות. זהו הכלי היעיל והאפקטיבי ביותר להעברת מסרים.

הזדהות וקשר עין – היכולת להאזין לזולת בעניין, תוך הפגנת הזדהות, שמירה על קשר עין לאורך השיחה מלווה בהנהון מפעם בפעם לאות הבנה, וכן - לשקף את הנאמר על-ידי חזרה תמציתית על המשפטים שנאמרו.

כנות ורצינות – התכוון ברצינות ובכנות לדבריך. כאשר אנשים לא עומדים מאחורי דבריהם, ניתן לראות זאת בשפת הגוף שלהם. בנוסף, מומלץ להימנע מהערות של ביטול עצמי – יש שיאמינו לך.

לסיכום, לאדם יכול שיהיו דפוסי התנהגות שונים בחיים האישיים ובעבודה. אבל חשוב שנזכור, כי התשתית ליחס שאנו מקבלים, היא ההתנהגות שלנו, והיא הקובעת למעשה את התוצאה בכל מפגש בין-אישי. לכן עלינו לפעול לשיפורה של ההתנהגות ועל-ידי כך למקסם את ההצלחות שלנו.

בהצלחה רבה, אליהו עזריאל מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו''ר מכון התבוננות

שפת גוף אליהו עזריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד