י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חסידת אומות העולם

הלכה לעולמה מצילת הילדים היהודים בשואה

בגיל 96 הלכה לעולמה בטי גודסמיט-אודקרק, מי שכונתה 'מצילת הילדים'. כאשר בתקופת השואה עבדה בגן ילדים באמסטרדם ודרכה ניצלו כ- 600 ילדים • בשנים האחרונות אחר לחץ מצד ילדיה הסכימה לשוחח על פועלה, מה שהפך בהמשך לספר  

הלכה לעולמה מצילת הילדים היהודים בשואה
נרות זיכרון צילום: pixabay

גיבורה הולנדית במלחמת העולם השנייה, שהצילה 600 ילדים יהודים הלכה לעולמה בגיל 96.

בטי גודסמיט-אודקרק הלכה לעולמה ביום ראשון בגיל 96. היא הייתה עובדת של הצוות האחרון בגן ילדים באמסטרדם, ודרכה ניצלו 600 ילדים יהודים מהנאצים. גודסמיט הייתה בת 17 כשעבדה במעון באמסטרדם.

עד לפני ארבע שנים היא מעולם לא דיברה על כך בפומבי, אך היא הסכימה לספר את סיפורה לאחר לחץ מצד ילדיה, מה שהפך אח"כ לספר. העותק הראשון של הספר הוצג לראש עיריית אמסטרדם אברהרד ואן דר לאן בשנת 2016.

בניין הולנדשה שולבורג, שהיה תיאטרון לפני המלחמה, הפך למקום ששימש לגירוש יהודים מהולנד תחת הכוונה גרמנית, ילדים הופרדו מהוריהם שם מכיוון שהשומרים לא רצו שהילדים יטרידו אותם, כך סיפרה, הילדים ניתנו לה ולעמיתיה בגן, והן היו אחראים עליהם.

מרכז התרבות היהודי באמסטרדם ציין שהילדים המבוהלים עשו עליה רושם לכל החיים, היא השתמשה בכל אמצעי אפשרי כדי לנסות ולעודד את רוחם, כולל שירים, ריקודים ואפילו פעלולים נועזים מדי פעם, כמו להחליק בחבל מהקומה העליונה של הבניין לקומת הקרקע, רק כדי לנסות ולעזור  בכדי להסיח את דעתם.

יחד עם קולגות נוספות היא סיכנה את חייה שלה כדי להבריח שש מאות ילדים מהמקום ולקחת אותם למקום מבטחים. הרוב המכריע של הילדים שהיו באחריותה גורשו ונרצחו בסופו של דבר. אך היא הצילה 600 ילדים. היא חיה עם הכאב הזה כל ימיה שהיא לא הצליחה להציל יותר.

שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד