י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
תוכנית בפעימות

נחשפה תוכנית ביצוע החלת הריבונות ביהודה ושומרון

תוכנית "הריבונות בפעימות" נחשפת. רה"מ שוקל: בפעימה הראשונה - החלת הריבונות ב־10% מההתיישבות שבלב השטח ההיסטורי • השלב השני: 20% הנותרים - ובהם הבקעה • בתווך: קריאה לפלשתינים לחידוש המו"מ. הנימוקים: הקטנת החיכוך עם ירדן ומיתון הביקורת הבינ"ל

נחשפה תוכנית ביצוע החלת הריבונות ביהודה ושומרון
בנייה ביו"ש צילום: Sebi Berens/Flash90

רה"מ בנימין נתניהו שוקל לפצל את מהלך הריבונות לשני שלבים כאשר הפעימה הראשונה תיושם בהתיישבות שבעומק מהשטח. כך עולה משיחות שקיים עם מספר גורמים בימים האחרונים. את הדברים חושף הבוקר (ד'), הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא.

על פי מתווה זה, בפעימה הראשונה תורחב הריבונות הישראלית דווקא אל שורה של יישובים בעומק השטח מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים.

היקף השטח יהיה עשרה אחוזים משטחי יו"ש, ולא 30 אחוזים, כפי שמאפשרת תוכנית טראמפ. לאחר שלב זה ישראל תפנה פעם נוספת לרשות הפלשתינית ותקרא לה לבוא לשולחן המו"מ. אם הפלשתינים יתמידו בסירובם, ישראל תמצה את 20 האחוזים הנותרים בפעימה השנייה.

ההצעה נבחנת בלשכת נתניהו ביממות האחרונות ובין השאר, בישראל מבקשים לשמוע מה עמדת ארה"ב בנושא. ההצעה נמצאת בשלב ראשוני מאוד ועדיין לא שורטטו מפות.

נתניהו הגיע למסקנה כי יש לבחון את פיצול הריבונות משורה ארוכה של שיקולים: ראשית, הצעד יקרין לקהילה הבינלאומית ולאיזור, שישראל קשובה לביקורת ומבצעת את צעדיה בזהירות. מהלך דו־שלבי מתאים גם לגישת הבית הלבן שרואה בחזון טראמפ תוכנית שלום ולא תוכנית סיפוח.

אם בין השלב הראשון לשני, נתניהו יקרא פעם נוספת לאבו מאזן לחדש את השיחות עם ישראל, הדבר יתאים להיגיון של תוכנית טראמפ, שרוצה להעביר לפלשתינים את המסר כי הזמן פועל לרעתם.גם בנוגע לאזור שבו יוחל החוק הישראלי, נתניהו נוטה להתחיל דווקא ביישובי העומק ממגוון סיבות. הימנעות מסיפוח הבקעה עשויה למתן את התגובה הירדנית, שמדאיגה גם את הממשל. בנוסף, ממילא יש הסכמה ישראלית רחבה שבקעת הירדן תישאר בידי ישראל בכל הסכם עתידי ולכן פוחתת הדחיפות להתחיל דווקא בה.

מסיבה דומה נתניהו מעדיף שלא להתחיל בגושי ההתיישבות הגדולים, כגון אריאל, מעלה אדומים וגוש עציון. על פי כל תוכניות השלום שהיו, גושים אלה אמורים להפוך ממילא לחלק מישראל.מנגד, החלת הריבונות הישראלית בעומק ההתיישבות, באזורים שנחשבים לב ארץ ישראל העתיקה, תהווה אמירה מדינית בעלת משמעות היסטורית ותוריד מסדר היום את האפשרות לעקור אותם בעתיד.

יהודה ושומרון תכנית המאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד