י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יוביל למשבר בקואליציה?

במסמך רשמי: כך הפכה השבת ליום שיפוצים לאומי

זעזוע: אחרי המאבק הנחוש שהובל כאן על קדושת ושמירת השבת במרחב הציבורי, 'בחדרי חרדים' חושף לראשונה מסמך רשמי של משרד התחבורה ובו הנחיה מפורשת לביצוע עבודות תשתית במסלולי התח"צ בחגים ובשבתות • כך הפכה השבת ליום השיפוצים הרשמי של ישראל

במסמך רשמי: כך הפכה השבת ליום שיפוצים לאומי
אילוסטרציה צילום: Sraya Diamant/ Flash90

נושא עבודות התשתיות במדינת ישראל בשבת כמעט ופירק כמה פעמים את הממשלה, בשיא המאבק שהובלנו ב'בחדרי חרדים', אף התפטר השר יעקב ליצמן מתפקידו בעקבות חילולי השבת. כעת אנו חושפים לראשונה כי במסמך רשמי של משרד התחבורה הם הופכים את שבת קודש ליום שיפוצים רשמי. 

במסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', עליו חתום קובי בילטשטיין, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל פיתוח ותשתיות, נכתב שחור על גבי לבן כי בשבתות וחגים שאין תחבורה בכבישים, הימים מנוצלים לעבודות מורכבות, כדי למנוע פקקים בכבישים. 

מדובר במסמך עבודה רשמי שהוכן במשרד בחודש ניסן האחרון, תחת הכותרת מסמך הדרכה עם 'הנחיות לתכנון הסדרי תנועה זמניים באתרי עבודה עירוניים׳ כשהמטרה לקבוע נהלים לחסימת צירים, שינויים בקווי תחבורה והסדרי עבודה המפורטים ב- 204 עמודים. 

בפרק העוסק בעבודות בסביבת מסלולי תחבורה ציבורית, מציינים את הבעיה בכך שביצוע עבודות תשתית הנעשים בצירים הללו, מחייבת חסימה במסלול, ועל כן נכתב כי "העבודות ייעשו בשעות שבהן התחבורה הציבורית אינה פועלת", ואם לא די ברמז נכתב באופן רשמי במסמך כי לעשות את העבודה "בלילה, שבתות וחגים".

בנוסף, הוסבר במסמך כי המטרה בביצוע עבודות בשבת בחגים או בשעות הלילה, הוא משום ש"ביצוע עבודות בתקופת שפל בביקוש נסיעות בתחבורה ציבורית מאפשר מיזעור הפגיעה בנוסעים". או במילים פשוטות - שבת קודש הופכת ליום השיפוצים של משרד התחבורה. 

נציין כי המסמך גובש עוד בטרם כניסת השרה מירי רגב וסגנה ח"כ אורי מקלב למשרד התחבורה, אלא דווקא בימיו של שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ׳ שמתגאה כי בזמנו לא התקיימו עבודות בשבת כפי שנעשה בתקופת השר שלפניו ישראל כץ.

עוד יש להוסיף, כי נושא העבודות שהביא כאמור למשברים קואליציוניים עלה גם בעת המשא ומתן הקואליציוני, ב'בחדרי חרדים' נחשף כי בסיעות החרדיות דרשו התחייבות ברורה למנוע עבודות בשבת. אלא שהיא לא הגיעה, דבר שיקשה על החרדים באם ירצו לפעול, למנוע את חילול השבת.

'בחדרי חרדים' פנה למשרד התחבורה, ונפרסם את התגובה המלאה לכשתתקבל.

שבת משרד התחבורה סטטוס קוו תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד