י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סוער במליאת הכנסת

תחבורה ציבורית בשבת: מקלב תקף את זנדברג • צפו

הצעת החוק של חברת הכנסת תמר זנדברג, להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, נדחתה ברוב מכריע אך הספיקה לעורר מהומה לא מבוטלת במליאת הכנסת • צפו

תחבורה ציבורית בשבת: מקלב תקף את זנדברג • צפו
אורי מקלב צילום: David Cohen/Flash90

חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ, הגישה הצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית. בעקבות החוק, קם לו דיון סוער במליאה בו תקף סגן שר התחבורה את ההצעה, שלבסוף נדחתה ברוב מכריע.

חברת הכנסת זנדברג אמרה בדיון במליאה: "תחבורה ציבורית בשבת היא צורך בסיסי וחיוני. זה צודק מבחינה סביבתית, מבחינה חברתית, מבחינה כלכלית ומציל חיי אדם. זה יפחית את הפקקים ואת תאונות הדרכים, זה ייתן מענה למי שידו אינה משגת. לא ייתכן שרק בגלל כפייה דתית וצביעות אזרחי המדינה יהיו בעוצר יום בשבוע".

ח"כ זנדברג תקפה את חברי כחול לבן: "אתם יודעים שכל מה שאני אומרת נכון. עובדה, זו הייתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלכם. הבטחתם להשפיע מבפנים, תגדלו עמוד שדרה". זנדברג תקפה גם את שרת התחבורה רגב ואמרה כי "תחבורה ציבורית היא דבר חיוני. לא ייתכן ששרת התחבורה תתנגד לתחבורה ציבורית, זה כמו שר בריאות שיתנגד לבניית בית חולים".

מי שהשיב לה במתקפה היה סגן שר התחבורה והבטיחות בדרכים, חבר הכנסת אורי מקלב, שהציג את עמדת הממשלה ואמר כי "המדינה לא תפעיל תחבורה ציבורית בשבת, אנחנו עומדים כעת להחיל דין רציפות דחייה על הצעת החוק הזו".

לדבריו, "היא עלתה בכל הכנסות האחרונות ונדחתה, ההצעה הזו באה לפגוע בסטטוס קוו הקיים עשרות שנים, לא היה תקדים כזה ואנחנו מתחייבים: לא יהיה תקדים כזה". מקלב ציין כי "רואים גם את השינוי שנעשה בשנים האחרונות, הרוב בארץ רוצה לשמור שבת, רוצה יהדות, אתם מיעוט צעקני אתם הולכים וקטנים".

עוד תקף סגן השר מקלב: "בהצעה זו אתם פוגעים בזכויות האזרח, כבר היום לא מקבלים אלפי עובדים לעבודה בגלל שרוצים שיעבדו בשבת, אני מצר על הפעלת תחנות הדלק בשבת, ההצעה הזו מנסה לחייב את מדינת ישראל לעבוד בשבת, לא רק שהצעת החוק הזו לא עומדת בקריטריונים משפטים בסיסיים אלא גם בג"ץ דחה אותה לא פעם וקבע כי השר חייב להתחשב במסורת ישראל".

"במה אנחנו מדינה יהודית?", הוסיף מקלב ותקף, "מה הקשר שלנו לארץ ישראל מאכילת פלאפל?, זה הזהות היהודית שלנו. הערכים הם לפני הבילויים, מדינה יהודית והזכות לשמורת המסורת חייבת להישמר, ההצעה הזו היא עקירה של הסטטוס קוו על זכות הקיום שלנו בארץ".

כאמור, הצעת החוק נפלה ברוב קולות, ובתגובה מיהרה חבר הכנסת תמר זנדברג להגיש הצעת חוק הקובעת כי שרים ואנשי ציבור לא יכולו לנהוג ברכב הממשלתי בשבת.

פרט מעניין בהצבעה היה, שחברי הכנסת מימינה נמלטו מההצבעה במליאה, כשהם נמצאים בפלונטר; מחד הם שותפים באופוזיציה עם מרצ ומאידך חלקם לכל הפחות, מתנגד לתחבורה בשבת.

חבר הכנסת משה אבוטבול תקף את חברי ימינה: "צר לנו ובושה שמפלגת ימינה עושה ברוגז עם הקב"ה ועם שבת המלכה ולא באה להצביע זה חילול השם וערך שמירת השבת הוא מעבר לשיקולים פוליטיים יבשים שהם כועסים על ביבי".

אבוטובל הוסיף, "אני בטוח שהם לא שאלו לפני את הרבנים שלהם על היעדרותם מהצבעה חשובה זו .ציבור המצביעים שלהם בוודאי מתבייש בהיעדרם מההצבעה על שמירת השבת . ועוד הם נקראים "הבית היהודי" ??".

ח"כ ישראל אייכלר הגיב על הפלת החוק ואמר "תחבורה ציבורית בשבת היא אסון דווקא עבור אלו שאינם שומרי שבת. מה נשאר ליהודי כזה מהאווירה השבתית? השקט שבחוץ, המנוחה. אלו שרוצים להפעיל אוטובוסים וקניונים בשבת הופכים את העובדים שלהם לעבדים שלא זכו למתנת השבת".

העשירים ועובדי המגזר הציבורי השובתים בשבת יוצאים לשופינג ולטיולים ובכך גוזלים את זכות מנוחת השבת של השכירים החלשים העובדים בשבת כעבדים. והתורה אמרה: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך".

תחבורה ציבורית בשבת אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד