י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
כל הפרטים בפרסום ראשון

פרשת המעילה בחסידות הירושלמית: המפקידים זועמים "מתחמקים מדין תורה"

פרשת מעילה ענקית בחסידות חשובה בירושלים עדיין לא הגיעה לסיומה מזה שלוש שנים | 'בחדרי חרדים' חושף כעת את פרטי ההסדר שנקבע ואת הדין תורה שנקבע לצורך כך, אך עם זאת הסאגה רחוקה מלהסתיים | וגם מה עלה באסיפה בהשתתפות האדמו"ר? • פרסום ראשון

פרשת המעילה בחסידות הירושלמית: המפקידים זועמים "מתחמקים מדין תורה"
חסידות ירושלמית, תמונת אילוסטרציה צילום: שוקי לרר

פרשת המעילה הגדולה בגמ"ח המרכזי של החסידות הירושלמית, שראשית פרסומה בחודש שבט תשע"ז מסרבת לרדת מהכותרת בחצר החסידות וסיומה נראה רחוק מאוד.

לפני כארבע שנים נחשף ב'בחדרי חרדים' על קופת גמ"ח מרכזית של אחת החסידיות הירושלמיות, שהגזבר מעל לכאורה בכספי הגמ"ח, דבר שהביא לקריסת הקופה שהוקמה לסייע להורים לקראת חתונת צאצאיהם בהלוואות לחברי הגמ"ח כל אחד לפי הסכום שהפקיד, ואז לאחר עשרים שנות אימון טוטלי בגזבר הגמ"ח ובנאמנותם של חברי הנהלה, נחשפה מעילת הענק שהביאה לקריסה ולשוקת שבורה.

מאות מהמפקידים בקופת הגמ"ח, פנו לבית הדין 'הישר והטוב' בירושלים באמצעות טוען הרבני שלמה אלבוים בתביעה לחברי הנהלת הגמ"ח "תממשו את פסק הדין בבית המשפט".

בהסכמת הצדדים נבחר בית דין של זבל"א, כשהבוררים הם הרב שלום מרדכי סגל, הרב צבי גרטנר והרב אברהם רוזין. הדיונים נמשכו בחשאיות מוחלטת תוך מידור חברי הקופה, הטוען הרבני דוד שוב ייצג את הנהלת הגמ"ח (לא את הגזבר א.פ).

בערב חג הסוכות תשע"ח יצא פסק דין ביניים בן 14 סעיפים המכונה ע"י הרבנים "ברירת מחדל", הוחלט והוכרע פה אחד, כי על הגזבר להחזיר לקופת הגמ"ח סך של 842,000 אלף דולר, ועל חברי הנהלת הגמ"ח להשלים את הסך החסר.

הגזבר שאף הוא זה שניהל את הגמ"ח לא שבע רצון מפסק הרבנים הבוררים, ובחודש כסלו תשע"ח פנה לבית המשפט באמצעות עו"ד רענן גל בבקשה לביטול הבוררות, לדבריו היה לו היתר מבית הדין 'נתיבות חיים' לתבוע בערכאות, אך בסוף התברר כי בית דין נתיבות חיים חזרו בו ולכן משך את העתירה.

בחודש טבת תשע"ח קיבל פסק הבוררות תוקף בחתימת חברי הבית דין של 'העדה החרדית', לפסק הקיים של בית הדין 'הישר והטוב', אך למעלה מחצי שנה עבר מאז פרסום הפסק, ודבר וחצי דבר לא התקדם מצד הגזבר וההנהלה, ולאור זאת פורסמו הרבנים הבוררים בח' באלול תשע"ח מכתב שבו נאמר "הנני בבקשה מכל מי שבידו לפעול לקיום פסק הדין להשבת הכספים שנלקחו מקופת הגמ"ח, ואמורים להגיע לחברים שהשקיעו ממונם בקופה זו".

בקובץ שהופץ בקרב החסידות הירושלמית בחודש אדר תשע"ט, תחת הכותרת 'הוי העסקנים' והגיע לידי 'בחדרי חרדים', מטיחים המפקידים טענות קשות בפני עסקנים: "רואים בפיסת נייר זו של ה'פסק דין' את ניצחונם. היו ימים שאף התרברבו שניצחו את הקרב ונפנפו בפסק הדין, והתגאו כי מבחינתם הם הצליחו להביא פסק נדיר. אך בעצם 'ניצחונם היא כישלונם', כשיש לך ביד פסק דין כזה החלטי ולנפנף בו מבלי לממש את זה הרי זה 'כישלון' חרוץ ידוע מראש, הם ה'עסקנים' מחוברים ומקושרים בעבותות לחברי הנהלה, אם נתייחס רק לעובדות, היא שהם נכנעים ללחץ של ההנהלה המפחדים לממש את הפסק בערכאות".

כאן בשלב זה חלה תפנית דרמטית בפרשה. לאחר שלוש שנים שהחברים בגמ"ח ראו שאין התקדמות מצד הגזבר, וחברי הנהלה האחראים על הגמ"ח לא עושים דבר כדי להשיב את הכספים ולהביא סוף לסאגה, פנו המפקידים לעורך הדין שלמה אלבוים שייצג אותם מול מנהלי הגמ"ח ולתבוע אותם על שלא מילאו את חלקם.

אלבוים פנה בחודש שבט שעבר לחברי הקופה, "פנו אלי כמה מאנ"ש שיחי' אשר ביקשו להתאגד בתביעה בעניין גמ"ח נזר החסד בבית הדין הישר והטוב בירושלים'".

עו"ד אלבוים מוסיף וכותב כי "מומלץ לכל מי שיש לו דין ודברים בעניין הנ"ל וברצונו לתבוע, להצטרף לתביעה זו, בין על ידי החתום מטה כמיופה כוח או על ידי מיופה כוח אחר, או באופן עצמאי". המהלך יצא לדרך ומאות מפקידים הצטרפו לתביעה.

בהמשך כתב עו"ד אלבוים מכתב נוסף: "לכבוד חברי גמ"ח 'נזר החסד' אני מודה לכם על האימון שנתתם בי לייצג אתכם בתביעתכם, ובלבי תפילה כי אזכה להשיבם לכם את כספכם הגזול", אלבוים מדגיש, "יצויין כי הח''מ לא ידרוש שכר טרחה כל עוד לא יקבלו כספים לידם, כאשר התובעים יחלו לקבל כספים ייקבע היקף שכר טרחה על ידי בית הדין 'הישר והטוב' והתאם למקובל בתחום זה ככל ויש מי שמתנגד להסדר זה יודיע זאת לחתום מטה".

בהנהלת הגמ"ח לא ראו בעין טובה את ההליך נגדם, ופעלו ככל אשר לאל ידם למנוע את הדיון הנוסף, כשעיקר הלחץ הופנה שהאדמו"ר יצווה לסגת מהתביעה, אולם באסיפה חשאית שהתקיימה בבית אחד מחברי הנהלה בנוכחות הרבי, נראה האדמו"ר דווקא כן תומך בתביעה, והמהלך יצא לדרך.

חברי ההנהלה שגם הפעם ייוצגו ע"י דוד שוב, התחמקו מלהופיע בפני בית הדין 'הישר והטוב'.

המפקידים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' רואים זאת בחומרה רבה ואומרים "מדובר כאן בגרירת רגליים וסחבת המכוונת של חברי הנהלה שמתחמקים להתייצב לדין תורה, מהלך שערורייתי ממעלה ראשונה, במקום שההנהלה תתייצב לצד המפקידים הרי הם לצד הגזבר המועל, וכעת נערכים למערכה ומאבק מכוער. נגד חבר העסקנים והנהלת הגמ"ח".

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב 

 

מעילה חסידות ירושלמית גמ"ח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד