י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"התנכלות לעולי ברית המועצות"

היוזמה של דרעי מעוררת סערה; ליברמן תוקף ו'ימינה' מפולגת

עם כינונה של הממשלה החדשה - חור הגיור חוזר לסדר היום הפוליטי • בבג"ץ דוחקים לחוקק את החוק מחדש • בניגוד לעמדת ועדת ניסים - יו"ר ש"ס השר אריה דרעי המליץ לראש הממשלה להכיר רק בגיור הממלכתי • בישראל ביתנו מיהרו לתקוף וגם בסייעת ימינה היה מי שביקר

היוזמה של דרעי מעוררת סערה; ליברמן תוקף ו'ימינה' מפולגת
השר דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול (רביעי) הודיע השר דרעי כי הוא פנה לראש הממשלה בדרישה "להפיץ תזכיר חוק שיכירו רק בגיור ממלכתי במדינת ישראל". זאת בניגוד לעמדת הוועדה שנתניה הקים בעצמו בראשות השר משה ניסים.

דרעי אמר אמש בראיון, "אין לנו את 'ישראל ביתנו' שנלחמו נגד זה. אין לנו גם את מפלגת 'ימינה' שלפחות חלקם נלחמו בזה כי הם רצו לדאוג לארגון 'צוהר'. היום יותר קל לקדם את זה".

על רקע ההתבטאויות של דרעי בנושא, בישראל ביתנו מיהרו לתקוף את השר. יו"ר המפלגה חה"כ אביגדור ליברמן אמר: "שמענו את אריה דרעי מצהיר כי הוא מקדם את החוק לפיו יוכר בישראל אך ורק גיור ממלכתי".

"הצהרה זו באה כהמשך ישיר להתנכלות לציבור העולים מבריה"מ לשעבר ע"י משרד הפנים שדרעי עומד בראשו. ולכן נאמר זאת בקול צלול וברור", הוסיף ליברמן, "אחרי הבחירות הבאות אנו נדאג להקים קואליציה ללא כפייה חרדית".

חילוקי הדעות ב'ימינה'

מנגד, השותפים של ליברמן באופוזיציה היו חלוקים. ניתן היה לראות את חילוקי הדעות בסיעת ימינה: מחד השר לשעבר בצלאל סמוטריץ', שהודיע כי הוא תומך במהלך; ואילו חברו לסיעה, חבר הכנסת מתן כהנא, פתח במתקפה כנגד דרעי ויוזמתו.

סמוטריץ' אמר, "אני מחזק את השר דרעי בדרישתו לחוקק את חוק הגיור הממלכתי. הגיור הוא עניין הלכתי לאומי הנוגע לעצם קיומנו כעם. לכן הוא חייב להיעשות בצורה ממלכתית על ידי הרבנות הראשית שיסד הרב קוק זצ"ל כדי לשמור על אחדות העם ועל יהדותה של המדינה".

סמוטריץ׳ הוסיף, "נתמוך בהצעת חוק שתסדיר את המעמד הממלכתי של הגיור כפי הוראתם של רוב רבני ישראל. אפשר וצריך לשפר, להנגיש, ולקרב את המתגיירים בתהליך הגיור מבלי לשפוך את התינוק עם המים ולפרוץ את המסגרת ההלכתית הממלכתית ששומרת על אחדות העם. לא ניתן יד להצעות לרפורמה בגיור הכוללות בתוכן הפקעת הסמכות ההלכתית העליונה בגיור מהרבנות הראשית והכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים. זו הדרך הנכונה להתמודד עם ההתבוללות ולחזק את אחדותו של עם ישראל".

מנגד, חבר הכנסת כהנא, כאמור, תקף את יוזמתו של דרעי, "משמעות דבריו של דרעי היא קיפאון מוחלט וסופי של סוגיית הגיור וביטול המתווה של משה ניסים עליו סמכו ידיהם גדולי רבני הציונות הדתית: הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב אריאל, הרב צפניה דרורי, הרב אליעזר ולדמן, הרב איסר קלונסקי והרב אריה שטרן שליט"א".

לדברי כהנא, "למדינת ישראל דרוש חוק גיור ממלכתי אבל כזה אשר מביא מזור ומוצא למאות אלפי אזרחי ישראל ולא יחסום את שער הכניסה אל היהדות לאלה אשר חפצים בכך", שלטענתו, "המחמיר בגיור - מקל בהתבוללות".

חבר הכנסת אלכס קושניר מסיעת ישראל ביתנו הגיב לדברי סמוטריץ' וכתב: "הרב קוק ובנו הם היו נותנים לך שתי סטירות כדי שתתאפס". לדבריו, "תמוהה בעיניי שסמוטריץ מחזק ומצטרף לדרישות של מנהיג הכת הקרובה ביותר ליהדות, דרעי, בהשלטת מונופול של הגיור החרדי הממלכתי".

אריה דרעי חוק הגיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד