י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פרשת קרח

הרבנים המרוקאים ידעו להתפלפל אבל בחרו בתמימות

תורת יאשיהו • פנינים על פרשת קורח • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

הרבנים המרוקאים ידעו להתפלפל אבל בחרו בתמימות
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

פרשת קורח

"וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי"

האדם צריך להיות עם אמונה תמימה ושלימה ורק אז יוכל להוסיף אמונה על ידי חקירה

מובא במדרש (במד"ר יח, ג) שקורח עמד והתמודד עם משה רבנו, הקשה קושיות ומרד בכל הדרך של משה רבנו. אחד הדברים שקורח עמד כנגד משה רבנו היה בעניין של הציצית, מתי שקורח שמע את כל ההלכות של הציצית שהקב"ה ציוה את משה רבנו, עמד קורח מול כל עם ישראל ושאל את משה רבנו, ציצית שכולה תכלת האם חייבת בפתילים או לא, ענה לו משה רבנו ודאי שתהיה חייבת בפתילים. צריך להקשות קושיה, מדוע קורח לקח דוקא את המצוה של ציצית ודוקא בה התחכם והתחיל לשאול שאלות את משה רבנו, למה לא מצוות אחרות הרי יש תרי"ג מצוות?

אלא אולי אפשר לפרש ולומר יסוד גדול, יש לנו שני סוגים של אמונה בקב"ה. דרך אחת של אמונה שהאדם חוקר ושואל ומתוך החקירה האדם הולך ומתחזק, עולה ומתעלה באמונה בקב"ה. יש דרך שניה של אמונה תמימה בקב"ה, שהאדם מאמין כי גם אבא שלו וגם סבא שלו היו מאמינים בקב"ה, ככה עד אבותינו הקדושים אמונה שלימה ותמימה בקב"ה, אמונה מוחלטת.

ואומרים רבותינו הקדושים שהאדם צריך להאמין בהשם בתחילה אמונה של תמימות מדורי דורות, אחרי שהוא מגיע לאמונה חזקה של תמימות בקב"ה והוא רוצה להוסיף עוד אמונה בחקירה, יוסיף עוד אמונה בחקירה, אבל הבסיס של האמונה צריכה להיות אמונה של תמימות.

ידוע מתי שהייתה האינקויזיציה וגירוש ספרד, כל האנשים הפשוטים שהיו עם אמונה תמימה נשארו יהודים נאמנים להשם וגם אם הרגו בהם וטבחו בהם, עשו בהם את כל הפרעות הקשות, לא זזו מאמונתם. אבל האנשים שהאמינו בהשם על ידי חקירה, גם אם היו אנשים גדולים בסוף כפרו בקב"ה. מתי שהאדם מבסס את האמונה שלו על ידי חקירה והוא מגיע למצב שמשהו לא מסתדר לו בחקירה, אז האמונה לא מסתדרת וכך ח"ו הוא יורד מהאמונה בהשם.

יהודי צריך לדעת שהאמונה שלו צריכה להיות אמונה תמימה ועוד בדור הזה שהנסיונות הם נסיונות קשים ולא פשוטים, הרבה פעמים רוב הדברים לא מסתדרים על ידי שכל, לכן צריך שהבסיס יהיה אמונה תמימה ואם רוצים להוסיף אח"כ אמונה על ידי חקירה, יוסיף.

האמונה של קורח הייתה בנויה על ידי חקירה, עינו הטעתו קורח היה רוצה לראות את הכל ולהבין את הכל, לדרוש ולחקור ואילו האמונה של משה רבנו הייתה אמונה תמימה בקב"ה. מצוות ציצית מסמלת את שתי האמונות, אמונה של התמימות בקב"ה "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ" (דברים יח, יג) מבחינת לבן, ואמונה של חקירה מבחינת התכלת, שצריך להסתכל על הפתיל תכלת שמזכיר את הים והים מזכיר את הרקיע והרקיע את כסא הכבוד וכך על ידי חקירה מגיע לאמונה.

קורח בא ושאל את משה רבנו אם כל הטלית כולה תכלת, שכל דרך האמונה היא על ידי חקירה, האם זה מותר או אסור, ענה לו משה רבנו שזה אסור וחייב גם לבן, אין מציאות של אמונה רק על ידי חקירה אלא חייב אמונה על ידי תמימות מוחלטת בקב"ה, שזה היסוד הראשון של האמונה בהשם.

ובדור הזה צריך לחזק שבעתיים את האמונה בקב"ה, המלחמה של היצר הרע בדור הזה לפגום באמונה ועלינו להישאר תמימים עם הקב"ה ולחנך כך את הילדים לאמונה תמימה, כי המלחמה של היצר הרע זה שהכל יהיה תכלת על ידי חקירה. מלמדים אותנו היום ברחוב כל דבר לחקור ולדרוש, להגיד שאני רוצה להבין, אני רוצה לומר. מתי שזה נכנס בנשמה של האדם, הוא מאבד את התמימות שלו ואת האמונה שלו ואז זה לא מסתדר לו בראש וכך הוא מאבד את כל עולמו.

לכן עלינו ללכת בדרך של משה רבנו להיות תמימים עם הקב"ה שגם אם יש טלית שכולה תכלת צריך את הפתילים הלבנים שמסמלים על תמימות. היסוד של פרשת השבוע זה להתרחק מהמחלוקת ולהיות בתמימות גדולה ביותר בקב"ה.

צריך לדעת שתמימות זה היסוד הגדול, אדם בתמימות שלו יכול להשיג את כל המעלות הגדולות. אנחנו רואים את אבות אבותינו במרוקו שהיו תמימים תמימות גדולה ביותר, לא יודעים כמה ידעו פלפולים או השגות בלימוד הגמרא ובסברות, אבל הם תמימים בתמימות מוחלטת עם הקב"ה שאי אפשר לשער ולתאר ובכוח התמימות הגיעו לדבקות עצומה בקב"ה והשגות עצומות בכל הדברים הגדולים והגבוהים ביותר.

 

הרב יאשיהו פינטו מרוקו פרשת קרח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד