י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
גילוי מוקדם

בתוך יום: שלושה הגיעו לבדיקה שגרתית והובהלו למיון עקב בעיה בלב

במרכז הרב-תחומי לבדיקות תקופתיות ומניעת סרטן בקריה הרפואית ברמב"ם נתקלו ברצף אירועים נדיר, שלושה מטופלים שהגיעו לאבחון, נתגלו במצב מסכן חיים והועברו להמשך טיפול • ברמב"ם אומרים כי "לבדיקות תקופתיות ישנו תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות" וקוראים לציבור להגיע ולהיבדק

בתוך יום: שלושה הגיעו לבדיקה שגרתית והובהלו למיון עקב בעיה בלב
עובדים בבית החולים רמב"ם / אילוסטרציה - למצולמים אין קשר לכתבה צילום: משה שי פלאש 90

המרכז הרב-תחומי לבדיקות תקופתיות ומניעת סרטן בקריה הרפואית רמב"ם מאגד תחת קורת גג אחת מספר בדיקות סקר לגילוי מחלות וגורמי סיכון. בבסיס הפעולה נמצא העיקרון של גילוי מוקדם, אשר עשוי למנוע את המחלה ולעיתים אף להציל חיים. לאחרונה אבחן צוות המכון שלושה מטופלים שהגיעו באותו היום לבדיקות הסקר, והיו מצויים במצב מסכן חיים. בזכות האיתור המוקדם של צוות המומחים, השלושה טופלו במהירות ובהצלחה.

הראשון היה ק', בסוף שנות ה-50 לחייו, אשר בחר להגיע באופן פרטי ליום ביצוע בדיקות סקר דרך הביטוח המשלים של קופת החולים שלו. במהלך ביצוע בדיקת מאמץ שגרתית, ק', החל להראות סימני מצוקה. רופא המכון לא חשב פעמים ופינה את ק' היישר להמשך טיפול בחדר המיון. לאחר התייעצות בין הרופאים, הוא הועבר למחלקה הקרדיולוגית, שם הוא אושפז לצנתור. לאחר שק' חזר להתלוצץ עם רופאיו, נמצאה מחלה שלא חייבה התערבות פולשנית וק' שוחרר לביתו עם טיפול תרופתי.

זמן קצר לאחר מכן, הגיע לבדיקה במכון א', בחור באמצע שנות ה-40 לחייו, אשר נוהג להגיע לבדיקות הסקר השנתיות שלו מטעם מקום העבודה. א', איש הייטק, כבר למוד ניסיון ומכיר את צוות המכון, החל בביצוע הערכת תפקוד הלב במנוחה ובמאמץ. גם כאן, הצוות העירני הבחין בהפרעת קצב משמעותית והוא פונה בזריזות למיון בית החולים , שם התקבלה ההחלטה להעבירו למחלקה הקרדיולוגית. נערך בירור מקיף וא' שוחרר לביתו עם המלצה לביצוע MRI של הלב.

צוות המכון שחשב בנקודה זו כי מדובר ברצף אירועים נדיר, נדרש לתת מענה, הפעם לד', בחור בשנות ה-60 לחייו, העובד במפעל חיפאי גדול והגיע זו הפעם השישית לביצוע בדיקות סקר תקופתיות מטעם מקום עבודתו. הרופא הבודק חש בדופק לא סדיר, ד' חובר למכשיר א.ק.ג. ונמצא שהוא סובל מפרפור פרוזדורים. בשלב זה צוות המכון ליווה אותו יד ביד למיון, שם נערך בירור בסיסי והוענק לו טיפול בנוגד קרישה. מספר ימים לאחר מכן ד' זומן למרפאה הקרדיולוגית וניתן לו טיפול נגד הפרעות קצב. לאחרונה עבר ד' אשפוז קצר, במהלכו עבר היפוך חשמלי בליבו והוא שוחרר לביתו לאחר שההליך עבר בהצלחה.

ד"ר אופיר אביזוהר, מנהל המכון לבדיקות תקופתיות ברמב"ם, ומי שליווה את שלושת המקרים הללו מציין: "מדובר בשלושה מקרים שונים ולא שכיחים שאירעו ביום אחד של פעילות. אילולי לא היו מקבלים התייחסות מתאימה ומהירה, יתכן והיו מתפתחים למצבים מסכני חיים. שלושת המקרים הללו מדגישים את אחד היתרונות המובהקים של המכון: עצם הסמיכות שלנו לחדר המיון הגדול בצפון מדינת ישראל, לצד הנגישות הגבוהה למומחי בית החולים, מאפשרת לנו לספק את הטיפול הרפואי והאבחנה המדויקת ביותר עבור כל מטופל ומטופלת, בפרק הזמן המהיר ביותר".

בהמשך למקבץ האירועים הללו, מבהירים ברמב"ם כי לבדיקות תקופתיות ולרפואה מונעת ישנו תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות וקוראים לציבור להגיע ולהיבדק. "המכון לבדיקות תקופתיות בבית החולים רמב"ם מהווה מקום אחד המספק ביצוע מגוון בדיקות עבור כל אותם אנשים ומקומות עבודה המעוניינים בבדיקות סקר", מציין טל אבוטבול, מנהל מערך שירותי רפואה פרטיים ובינלאומיים בקריה הרפואית רמב"ם. "מדובר ביום אחד מרוכז בו המטופל עובר דרך מגוון תחנות, החל מבדיקות גופניות ע"י רופא, תפקודי נשימה, שמיעה, לב, מאמץ, בדיקות דם, עיניים, כליות, דם סמוי, ייעוץ תזונתי, כאשר קיימות בדיקות ייעודיות לנשים ובדיקות סקר לגילוי מוקדם ומניעת סרטן, בדיקות המותאמות על סמך היסטוריה משפחתית ופרופיל אישי. בתום יום הבדיקות המטופל מקבל מסמך ראשוני הכולל את תוצאות חלק מהבדיקות ולאחר מספר ימים מכתב סיכום, המפרט על כל הממצאים וההמלצות, אם נדרשות כאלה להמשך טיפול", סיכם טל.

בית החולים רמב"ם בדיקות תקופתיות ספיקת לב מחלת לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד