כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מתוך שיעורי האדמו"ר • הצצה: התחכום של ראש הישיבה והמחבל שברח

מעניין: שיעוריו של הרב יאשיהו פינטו הפכו לחוברות מהודרות שהופצו בימים האחרונים בלמעלה ממאה אלף עותקים • 'בחדרי חרדים' עם הצצה מרתקת לשאלות והתשובות שעלו בשיעור שנצפה על ידי מאות אלפים מכל העולם

מתוך שיעורי האדמו"ר • הצצה: התחכום של ראש הישיבה והמחבל שברח
ספרי הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

הסיפור המבהיל שסיפר ה'באבא מאיר' והתחכום של ראש הישיבה: שיעורי ה'שאלות ותשובות' של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו - הפכו לשם דבר ומאות אלפים מכל העולם צופים בהם ברשתות החברתיות ובאתרים הפופולאריים. השיעורים מבוססים על שאלות שנשלחות קודם לשיעור והרב פינטו ששוהה בימים אלו במעונו שבמרוקו -  משיב עליהן במהלך השיעור.

בשבוע שעבר נרשם חידוש מרענן. תלמידיו של הרב פינטו, הדפיסו חוברות מהודרות שבהן מלוקטות שאלות ותשובות מתוך השיעור היומי. הלקט שנבחר עוסק בתחומים רבים הנוגעים בחיי היומיום של כולנו, התמודדות בתקופת מגיפה, שלום בית, חינוך ילדים, התקרבות לה', שימוש באינטרנט וברשתות חברתיות, אמונת חכמים, תעסוקה ופרנסה ועוד.

'בחדרי חרדים' מביא הצצה מתוך החוברות שהודפסו וחולקו בלמעלה ממאה אלף עותקים בכל רחבי הארץ.

שאלה שנשלחה לאדמו"ר הרב פינטו התייחסה לבעל שמרבה לכעוס ובעקבות כך רעייתו לא מצליחה לחיות עימו בשלום.

במהלך תשובתו, סיפר הרב פינטו: "כשהיינו בחור בישיבה, היה איזה בחור בישיבה שהיה בחור רע, היה רב עם כולם, צועק לכולם, גברא אלימא. היה איזה משגיח צדיק, גדול, מבוגר, יהודים קדושים של דורות קודמים. ואותו רב אסף את האנשים שהיו בחדר של אותו בחור, הבחורים היו בצער, כל היום רע, כל היום צועק, מגיע לידיים עם אנשים, מפריע לכולם, ממש פגע רע, ממש שור מועד".

"אותו משגיח צדיק אמר, תשמעו, תתחילו לאהוב אותו בלב אפילו שהוא רע, תגידו בלב 'אנחנו אוהבים אותו', תחשבו בלב שאתם אוהבים אותו, עד כדי כך אמר המשגיח - תשימו לו בארון ממתקים, מי שם הממתק? לא יודעים, הוא היה אוכל".

"לא עברו כמה חודשים", סיפר הרב פינטו, "ואותו בחור נהיה האיש הכי טוב בעולם. כך מסופר על רבי חיים זוננפלד שבפרעות שהיו הערבים פורעים בירושלים, נכנסו להרוג אותו. ופתאום שנכנסו להרוג אותו והתחילו לדקור את כולם, הוא עמד לפניהם בשולחן עם הגוף שלו. הערבי בא אליו עם הסכין, הוריד את הסכין והלך. שאלו את הרב זוננפלד מה עשית, איזה נס? אמר להם בסך הכל ישבתי והתחלתי לחשוב כמה אני אוהב את אותו ערבי ומרוב שאמרתי כמה אני אוהב אותו, לא היה לו כוח לעשות לי כלום".

לסיום השיב האדמו"ר הרב פינטו לאשה הדואגת: "אז זה ודאי הבעל שלך, ודאי שזה טוב, השם ישרה ברכה בבית. תחשבו רק טוב ואהבה ולעשות טוב טוב טוב, ותכניעו אותו בטוב".

שאלה נוספת שנשלחה לשיעורו של רבי יאשיהו פינטו: "אנחנו בעלי עסק עם מספר עובדים ואנחנו מרגישים בזמן האחרון דחף להתנתק מהעסק כדי ללמוד תורה ולהתקדש לקראת ביאת משיח. אבל אנחנו יודעים שצעד כזה יביא לנזק בעסק, האם זה צעד נכון?".

הרב פינטו השיב על השאלה: "בן אדם שיש לו עסק, צריך לדאוג לעסק שלו, אִם אֵין קֶמַח, אֵין תּוֹרָה. אִם אֵין תּוֹרָה, אֵין קֶמַח (אבות ג, יז).  הא בהא תלייא, דבר קשור בתוך דבר. ודאי אדם שהגיע לגדולה ומעמד שהוא יכול להיות עם דבקות בקב"ה כמו שאמרנו על הבעל שם טוב שהיה כ"כ דבוק בקב"ה, שההשתדלות לפרנסה שלו לא הייתה צריכה להיות רבה".

וכך היה המקרה עם הבעש"ט: "ערב שבת אחד לא היה לבעל שם טוב מה לאכול, הגיעה שבת ולא היה לו מה לאכול, והבעל שם טוב אמר אני לא צריך לעשות השתדלות לבקש צדקה, אבל קצת על פי האמונה צריך השתדלות קטנה. דפק בחלון הסמוך, ויצא מהדלת. אדם שמע דפיקות, רץ אחרי האדם ושאל אותו מי אתה, אמר לו אני הבעל שם טוב. אמר לו מה אתה רוצה, אמר לו אני עשיתי השתדלות קטנה רק לדפוק בחלון, צריך פרנסה לשבת ואז האדם נתן לבעל שם טוב את הפרנסה".

הרב פינטו המשיך: "כל אדם על פי המעלה שלו, כך צריך לעשות בענייני פרנסה, יש אדם שצריך לעבוד קשה לפרנסה ויש אדם שצריך לעבוד קל לפרנסה, כל אדם על פי האמונה שלו והבטחון שלו בקב"ה. מי שיש לו בטחון חזק ביותר בקב"ה אבל בטחון אמיתי בקב"ה, הקב"ה זן ומפרנס, אין אדם שהקב"ה עוזב אותו".

האדמו"ר הרב פינטו הביא סיפור נוסף על הבעל שם טוב, אותו שמע מסבו ה'באבא מאיר' זצ"ל: "יש סיפור שהולך איתנו כל החיים, הסיפור הזה שמענו אותנו כשהיינו ילדים קטנים בבית של "בבא מאיר" וזה נשאר לנו כל החיים. דרשנו את זה עשרות פעמים או מאות פעמים. שמענו את הסיפור מ"בבא מאיר" הסבא הקדוש. פעם אחת הבעש"ט אסף את התלמידים שלו במוצאי שבת ואמר להם תעלו לכרכרה והעגלון של הבעש"ט היה הולך ליד הכרכרה. אמר להם הבעש"ט תסתכלו על הגלגלים של הכרכרה כל הזמן, הסתכלו התלמידים על הגלגלים".

"פתאום אמרו התלמידים לבעל שם טוב, 'רבי איזה עלה נתלה על הגלגל', אמר להם הבעש"ט תסתכלו טוב על העלה איפה הוא יורד. המשיכו לנסוע שעה, שעתיים, אחרי כמה שעות אמרו לו רבי העלה נפל. אמר להם הבעש"ט תעצרו את העגלה, הסתכלו, פתאום באה נמלה לקחה את העלה".

"אמר להם הבעל שם טוב הנה הקב"ה לימד אותנו, הקב"ה הביא אותנו חמש שעות להביא עלה לנמלה שהייתה רעבה. הקב"ה זן ומפרנס לכל העולם, מי שיש לו אמונה חזקה בהשם, השם זן ומפרנס. כמה ניסים ונפלאות אנחנו ראינו בחיים שלנו בשנים האחרונות דברים שאי אפשר לשער ולתאר, דברים שאי אפשר לחשוב, רק אמונה בקב"ה, כמה שהאדם מאמין הקב"ה עוזר לו".

הרב פינטו חזר לשאלה שנשאלה: "בעניין הפרנסה, אדם עובד יש לו משפחה, יש לו ילדים, אדם צריך לעשות בחוכמה, אדם צריך לעבוד אֱהוֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְׂנָא אֶת הָרַבָּנוּת (אבות א, י). אדם צריך לעבוד ושתהיה לו פרנסה, אם הוא מרגיש שדבקה נפשו בתורה ויש לו איך לפרנס את ביתו ועם אמונה חזקה, זה דבר אחר. אבל אדם שעובד ומתפרנס "יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (תהילים קכח, ב). "אור החיים" הקדוש היה צורף, רבי יוחנן הסנדלר, תנאים היו סנדלרים, תנאים היו צורפים, תנאים עבדו עבודה קשה להביא כסף לבית".

"ללכת כל היום ולבקש מאנשים, לאסוף ולקחת זה לא פתרון, כן אם אתה עושה תורה ומחזיק תורה, זה דבר אחד. אבל סתם ללכת ולחיות חיי עוני חיי דוחק, ודאי כַּךְ הִיא דַּרְכָּהּ שֶׁל תּוֹרָה פַּת בַּמֶּלַח תֹּאכֵל וּמַיִם בַּמְּשׂוּרָה תִּשְׁתֶּה וְעַל הָאָרֶץ תִּישָׁן (אבות ו, ד) אבל צריך לדעת בחוכמה שהמשפחה בנויה לזה, שהאשה בנויה לזה, הילדים בנויים לזה. אדם לא יכול ללכת ולעשות דברים ולהשאיר את האשה והמשפחה רעבים ללחם, עם בעיות עם אמונה, עם בעיות עם מחשבה. אם הכל מסודר והוא נמצא בחבילה שלימה שהחבילה סגורה, פרנסה, משפחה כולם ביד אחת כאיש אחד, עם אמונה חזקה, בדבקות חזקה זה עניין אחד".

"אבל אם אדם יש לו התלהבות של רגע, כמו ברק שרוצה לעזוב הכל וללכת ללמוד תורה, לעזוב פרנסה, לא. צריך להיות מסודר, לעשות כל דבר בתבונה, ללכת צעד אחרי צעד, לעלות על הסולם דרגה דרגה, לא חמש דרגות ולהחליק וליפול, אלא דרגה דרגה שהכל מסודר".

"אדם צריך להיות כמו אדם שמחזיק הגה ביד ושולט על המכונית כמו שצריך, לא אדם שיכור שהולך ימין או שמאל אלא להיות בשליטה מוחלטת, אם זה האשה, הילדים, המשפחה, הכל מסודר, כן. אם הוא עכשיו מתלהב, והכל חזק טוב ואחרי שבוע הכל יפול והכל ירידה והכל מחשבות לא טובות, לא. אם זה דבקות של כולם, כן. אם זה רק גחמות ואדם לא יודע איך, לא", סיים האדמו"ר הרב פינטו.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!