י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"יש לנו חופש דעה מוחלט"

הרב בראיון: קאסם סולימאני הוא גיבור לאומי

רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גראמי שוב מפתיע. בראיון שהעניק שיבח את סולימאני וכינה אותו גיבור לאומי. תקף את האמריקאים ואת הציונות

הרב בראיון: קאסם סולימאני הוא גיבור לאומי
הרב יהודה גראמי רבה של טהרן צילום: באדיבות המצלם

הרב יהודה גראמי, רבה הראשי של איראן, אומר לאתר 'אל מוניטור' כי ביטחונם של היהודים החיים באיראן הוא מצוין, ובניגוד לאירופה, אין צורך בכוחות הביטחון שיגנו על בתי ספר ומקומות פולחן יהודיים.

בשיחה עם אתר החדשות 'אל-מוניטור' על הקהילה היהודית באיראן, אמר על מספר היהודים החיים שם: "אני מעריך שבאיראן חיים בין 20,000 ל-25,000 יהודים, רובם בטהראן, שיראז איספהאן וקרמנשה".

לדבריו, "יש לנו חופש דעה מוחלט. כל בתי הכנסת פתוחים ונלמדת שם התורה, יש לנו כל מיני מוסדות חינוך, כולל בתי ספר יסודיים ותיכוניים".

בהתייחס לסנקציות של ארה"ב נגד איראן, אמר גראמי שהתנאים הקשים פגעו גם בקהילה היהודית המקומית.

"זה טבעי שהאנשים הרואים הכי הרבה נזק מהסנקציות הם מעמד הביניים", אמר. "לרוב היהודים באיראן יש גם עסקים פרטיים, בעיקר חנויות בגדים, והם חלק ממעמד הביניים. רוב האיראנים באמת מרגישים את לחץ הסנקציות".

"לשכנינו המוסלמים יש כבוד רב כלפינו כיהודים החיים באיראן", אמר הרב בהתייחסו לקשר שבין יהודי איראן לקהילה המוסלמית באיראן. "שלא כמו באירופה, אין צורך בכוחות הביטחון באיראן שיגנו על בתי כנסת ובתי ספר יהודיים, והביטחון האישי שלנו מצוין. רוב האנשים מכבדים אותנו וחיים איתנו בשלום".

"הדבר החשוב הוא שאין דבר כזה התקפות מאורגנות על יהודים באיראן", אמר.

"יש הבדל גדול בין ציונות ליהדות", אמר. "ליהדות יש היסטוריה של 3,300 שנה, ואילו הציונות היא תנועה פוליטית עם היסטוריה של מאה שנה בלבד".

"הקבינט (הכנסת) של ישראל רחוק מלהיות יהודי במעשיהם", הוסיף. "הקבינט של ישראל לא מעניין כלל את היהדות".

כזכור, בינואר השנה הוא הלך לביתו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, והביע את תנחומיו למשפחתו. סולימאני חוסל על ידי ארצות הברית לאחר שהיה מעורב באין ספור פיגועים נגד מטרות אמריקאיות.

על כך אמר הרב גראמי ל'אל מוניטור': "ראשית, לא הייתי היחיד שהלך לשם, נציגי כל הדתות באיראן השתתפו בפגישה, כולל נציג נוצרי, הם רצו להדגיש שזו לא מלחמה בין דתות שונות".

"מה שהעולם המערבי לא מבין לגמרי הוא שסולימאני הוא גיבור לאומי איראני", הוסיף. "הוא נערץ מאד בארצו. הוא גילה אומץ רב במלחמת איראן-עירק, ואז במלחמה הסורית היה זה סולימאני שהביס את דאעש, וזה חשוב מאוד לעם האיראני, הפגישה שלנו, כנציגי כל הדתות, הייתה להנציח אותו על כל העבודה שעשה למען איראן".

קאסם סולימאני הרב יהודה גראמי יהודים באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד