י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האיום הפלסטיני

החשש הגדול של הקבלנים: מי יבנה את הבניינים

כפי שהתריעה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לפני כשבועיים שעלול לקרות, ראש הממשלה הפלשתיני מחמד אשתיה קיים מסיבת עיתונאים והודיע בין השאר כי לא יתיר תנועת עובדים פלשתינים לישראל וחזרה מנפת חברון. מאזור זה מגיעים לישראל עשרות אלפי עובדים לענף הבניה בכל יום | ההתאחדות פנתה בעניין לראש הממשלה

החשש הגדול של הקבלנים: מי יבנה את הבניינים
יחידות דיור בבנייה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת ההכרזה על הסיפוח, התאחדות הקבלנים מתריעים כי לפלסטינים יש נשק כלכלי אסטרטגי נגד ישראל וכי חייבים לבטלו.

במכתב ששיגרה התאחדות הקבלנים בישראל, לראש הממשלה בנימין נתניהו, הם מציינים כי "לקראת תאריך ה-1.7.2020, בו תכריז ממשלת ישראל בראשותך על סיפוח שטחים מיו"ש למדינת ישראל – אנחנו, בהתאחדות הקבלנים, חייבים להתריע בפניך כי לפלסטינים יש נשק כלכלי אסטרטגי, שאם יפעילו אותו ייגרם נזק כבד לכלכלת ישראל. אנחנו מתריעים על כך ומציעים את הדרכים ליטול מנשק זה את העוקץ".

לדבריהם, הבעיה היא כי "ראינו בתקופת הקורונה כיצד, למרות ההכרזה על תחום הבניה כעל ענף חיוני – מספר העובדים מהרשות הפלסטינית היה מצומצם מאד, יחסית לימים רגילים. במקום כ-65 אלף עובדים מדי יום – הגיעו רק כ-25 אלף. דבר שפגע קשות בתוצר, עיכב פרוייקטים לאומיים ודחה מסירת עשרות אלפי דירות לרוכשים. משמעות הדברים היא שתחום הבניה והתשתיות של מדינת ישראל תלוי, כמעט באופן מוחלט, בעובדים פלסטינים. מדינת ישראל חייבת לחשוש מכך שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יחזיק בשאלטר על ענף הבניה, כך שבתגובה להכרזה ולמימוש הסיפוח - הוא יוכל לאסור, באחת, על עובדי בניה פלסטינים להגיע לישראל. משמעות הדבר תהיה קריסת הענף שתגרור לקריסת המערכת הבנקאית החשופה באשראי בגובה של כטריליון ש"ח לענף!!!".

עוד הם מציינים, "ענפי הבניה והתשתיות הם הקטר של המשק הכלכלי הישראלי. האטה דרמטית בתחומים אלה – עלולה להביא לקריסת מערכות כלכליות רבות נוספות הניזונות ממנה".

הם גם מציגים פתרונות והם:

יש שתי דרכים ליצירת "כיפת מגן כלכלית" שתעקר את האיום האסטרטגי הפלסטיני על כלכלת ישראל:

א. הגדלה משמעותית ומיידית של מספר העובדים הזרים בתחום הבניה בישראל. (אל חשש בענין הקורונה: אנו נביא עובדים ממדינות "ירוקות". ביצענו בהצלחה עבודה ב"קפסולות" והדבר עבד מצויין, ללא תחלואה של העובדים וללא מגע של העובדים עם אוכלוסיות אחרות בישראל). יצויין כי כל עובד זר מוסיף 2 מקומות עבודה לעובדים ישראלים כך שהוספת 30,000 עובדים זרים תייצר עוד כ-60,000 מקומות עבודה לישראלים שזו תועלת כלכלית ענקית בפני עצמה.

ב. הכשרת ישראלים לעבודות בענף הבניה. השכר המשולם היום לעובדים בבניה הוא מהגבוהים במשק. לצורך כך, על המדינה להעמיד תקציב להכשרה מקצועית ולעידוד הישראלים לעבוד בבניה.

לסיום הם כותבים לנתניהו, "אנחנו הענף היחיד במשק שאומר לקברניטים שאינו זקוק מהמדינה לתמיכה כספית אלא לאמצעי ייצור (כח אדם; קרקעות; הקלות רגולטוריות) ומתחייב שאם יינתנו, ינוע המשק וייחלץ מהמשבר ויוסר האיום הפלשתיני על כלכלת ישראל".

"אדוני ראש הממשלה, אנו פונים אליך לפעול באופן דחוף ליישום הצעותינו, כדי שלא ניתן לרשות הפלסטינית את הנשק הכלכלי נגדנו", כך במכתבם.

כפי שהתריעה התאחדות הקבלנים בוני הארץ כבר לפני כשבועיים שעלול לקרות, ראש הממשלה הפלשתיני מחמד אשתיה קיים מסיבת עיתונאים והודיע בין השאר כי לא יתיר תנועת עובדים פלשתינים לישראל וחזרה מנפת חברון. מאזור זה מגיעים לישראל עשרות אלפי עובדים לענף הבניה בכל יום.

התאחדות הקבלנים החלת הריבונות הישראלית סיפוח התיישבות הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד