ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שכח להגיד תודה

הילד חיפש וזעק בקול: "אמא, איפה את?"

קרה לך פעם שחשבת ואז החלטת? או שהתגובה הטבעית שלך היא לתת מיד? כאן טמון מפתח חשוב להשגת משמעת, הערכה וכבוד שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו • הכלי החשוב הוא סוד גלולת הקסם שיעזור לך בסמכות ההורית

הילד חיפש וזעק בקול: "אמא, איפה את?"
ילדות מחבקות צילום: pixabay

דלת הבית נפתחה כמעט בגסות. "אמא, איפה את?" חיים בן ה-12 רץ בבית, מתרוצץ מחדר לחדר ומחפש את אימו. "מה קרה חיים?", היה נשמע לה שקריאות החיפוש לא מבשרות משהו רע, בדיוק להיפך. "בשבוע הבא יש לנו טיול שנתי לצפון, זה עולה 140 ₪ תחתמי לי על האישור".

אמא: "וואו איזה יופי, טיול שנתי לצפון", היא עיינה בסקרנות בדף שחיים תקע בידה, לקחה עט וחתמה. "בבוקר תזכיר לי שאביא לך 140 שקלים. חיים הכניס את האישור לתיק, הניח את התיק במקום ויצא לשחק, הוא אפילו שכח להגיד תודה. רוב הסיכויים שגם אימו לא שמה לב לכך.

לכאורה סיפור שיגרתי נכון?

זהו בדיוק הזמן שכל משפחה בוודאי מתכוננת להוצאה הכספית, חיים צריך 140 ₪ לטיול שנתי, אבי בכיתה ג' 80 ₪, רותי 100 שקלים לפארק המים ועוד. סכומים נכבדים ביותר וזה לא כולל את הממתקים, את הדמי כיס "אולי יבוא לי ארטיק וכל החברים יקנו."

אבל מעבר להוצאה הכספית שאליה אנחנו מוכנים יחסית מראש יש משהו חשוב הרבה יותר. באינסטינקט הטבעי שלנו אנחנו קוראים את הפתק, חותמים על אישור ונותנים את הכסף הדרוש.

קרה לך פעם שקראת, חשבת ואז החלטת? או שהתגובה הטבעית שלך היא לתת מיד? כאן טמון מפתח חשוב להשגת משמעת, הערכה וכבוד שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו. ילד שמקבל מיד. מתרגל שהכל מגיע מיד, מתרגל שהוא צריך וחייב לקבל וממילא אין על מה להגיד תודה, הרי אבא ואמא חייבים לו. אז אם את שואלת, "מה, אני לא אסכים שהוא יצא לטיול שנתי? הרי כל הכיתה יוצאת והוא השקיע וכו' "לא לזאת הכוונה.

כלל חשוב מאד ליצירת משמעת חיובית ובריאה בבית הוא סוד ההמתנה שלה אני קוראת "סוד גלולת הקסם". כשאמא לא עונה ונותנת מיד, אלא ממתינה, חושבת ואז מגיבה. בזמן ההמתנה הילד חווה בתת מודע את הסמכות, יש פה מישהו שמחליט. יש את אמא (או אבא כמובן) שמחליטים בשבילי.

אמא לא חייבת להסכים, אבא גם יכול לסרב. ממילא אם הסכמת הילד ישמח ואף יודה לך מאד (כי הרי את לא חייבת שום דבר ונתת לו מתוך שיקול שלך כי את רוצה, כי את אוהבת אותו..)

ואם החלטת שלא, הוא יתאכזב אמנם אבל הרבה פחות יצטער (כי הוא כבר התכונן נפשית שהוא יוכל לשמוע גם סירוב וגם כשסירבת הוא לא מרגיש ששונאים אותו או לא אוהבים אותו. הוא לוקח בחשבון בתת מודע שזו החלטה של אמא ששקלה והחליטה בשבילו..).

אז אם הילדים שלך יגיעו בימים הקרובים עם פתק שהטיול השנתי קרב ובא, ואת אוהבת אותם ורוצה להעניק לילדים שלך ולתת להם כי מגיע להם ואת לא נותנת כי כולם. ואת לא נותנת כי זה ברור מאליו, אל תתני מיד. והם גם יודו לך על כך מאד, יעריכו את מה שנתת להם וירגישו אהובים.

אם תאמצי את הכלי החשוב הזה שנקרא סוד גלולת הקסם - סוד ההמתנה בכל ענין את תראי תוצאות מדהימות ואחרות לגמרי בבית שלך.

בהצלחה!

יוכי דנחי – תומכת רגשית רב תחומית ויועצת חינוכית מומחית למשמעת וסמכות.

חינוך ילדים סמכות הורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד