י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
החלטה חשובה

בעקבות העתירה; הופסקה האפליה בין ניצולי השואה

בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ בה נטען כי 'תקנות מיסוי מקרקעין' המעניקות הנחה לניצולי שואה, מפלות בין ניצולים המקבלים תגמולים מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר לבין ניצולים המקבלים תגמולים ממקור אחר, הודיע היום שר האוצר ורשות המיסים כי האפליה תיפסק 

בעקבות העתירה; הופסקה האפליה בין ניצולי השואה
יהודי ניצול השואה מניח תפילין צילום: הידברות

שר האוצר ורשות המסים הודיעו לבית המשפט העליון כי גם ניצולי שואה המקבלים קצבאות מגרמניה ומבקשים הנחה במס רכישה בעת מהלך של רכישת דירה, יוכלו לקבל את ההנחה - לה זכו עד היום רק ניצולים שקיבלו קצבה מישראל.

הודעת האוצר ורשות המסים התקבלה בעקבות עתירה לבג"צ שהגיש הסיוע המשפטי בנובמבר 2019, בה נטען כי תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) המעניקות הנחה במס רכישה לניצולי שואה, מפלות בין ניצולי שואה שמקבלים תגמולים מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר לבין ניצולי שואה שמקבלים תגמולים ממקור אחר.

בבסיס העתירה עמד סיפורם של מרדכי וחנה הראלי, בני 86 ו-82, זוג ניצולי שואה המתגוררים במודיעין. השניים הוכרו כנכי רדיפות הנאצים ומקבלים תגמולים בשל נכות 50% מכוח חוק הפיצויים הגרמני. בני הזוג הראלי נולדו באזור ברטיסלבה בצ'כוסלובקיה (אזור סלובקיה כיום) וסבלו, כל אחד בקרב משפחתו, מרדיפה קשה על ידי הנאצים ועוזריהם, אך הצליחו לשרוד את החיים בגטו לאחר שחיו במסתור למשך תקופות ארוכות. בשל גילם המתקדם, בני הזוג ביקשו לעבור דירה כדי להתגורר בסמוך לילדיהם ובסמוך לשירותים רפואיים שהם נזקקים להם מעת לעת, אולם כשפנו לרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר וביקשו לקבל אישור מתאים להצגה בפני רשות המסים על מנת לקבל הנחה במס רכישה בהתאם לחוק, נמסר להם שלא ניתן להעניק להם אישור כזה, וזאת משום שאינם מקבלים תגמולים מכוח חוק ההטבות או מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים באמצעות הרשות לניצולי שואה במשרד האוצר, אלא הם מקבלים זאת מממשלת גרמניה.

כעת, בתשובה שהגישו שר האוצר ורשות המסים לבית המשפט העליון נמסר כי כל מקרה של ניצול שואה המקבל קצבה מגרמניה ומבקש הנחה במס רכישה יועבר לוועדת הנחות והבקשה תיבדק, זאת לאחר שבמשך שנים כל בקשה של מקבלי קצבאות שאינן ממשרד האוצר לממש את ההנחה המגיעה לניצולי שואה, נדחו. זאת ועוד, נמסר כי הסכום המקורי שנגבה מבני הזוג (למעלה מ – 40,000), יושב אליהם.

עו"ד שרי ורדי, מנהלת תחום ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי שהגישה את העתירה יחד עם עו"ד רעות מיכאלי: "מדובר בהחלטה חשובה שתסייע רבות לניצולי שואה שעד כה למעשה הופלו לרעה. בני הזוג קיבלו את ההנחה שדרשו מלכתחילה, וההפליה תוקנה. בעקבות המקרה ניתנה הנחיה שכל ניצולי השואה המקבלים קצבה מגרמניה ויבקשו לממש את ההנחה, יופנו למסלול דומה על מנת למנוע הישנות של מקרים מפלים. חשוב לציין כי הסיוע המשפטי מעניק ייעוץ וייצוג לניצולי שואה בחינם ללא מבחני הכנסה ורכוש".

ניצולי שואה משרד האוצר מיסוי נדלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד