י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אפליה, טלטלות, תשתיות לקויות וצפיפות

ההורים זועמים: האם עיריית חדרה מתנכלת למאות תלמידי חב"ד?

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים: העיר חדרה סוערת בעקבות החלטה של העירייה להעביר את בתי הספר של חב"ד בעיר על מאות תלמידיהם למקומות לא ראויים ולא תקינים • ההורים טוענים: "האפליה זועקת לשמיים, הפכנו לכלי במשחק שחמט של רה"ע מר גנדלמן" • בדיקת 'בחדרי'

ההורים זועמים: האם עיריית חדרה מתנכלת למאות תלמידי חב"ד?
גנדלמן על רקע התשתיות הלקויות צילום: פייסבוק, באדיבות המצלם

בדיקת 'בחדרי חרדים': מאז הקמתם בשנים האחרונות, שני בתי הספר הממלכתיים דתיים בעיר - לבנים ולבנות - הספיקו להיטלטל ולעבור ממקום למקום לפחות חמש פעמים. מבדיקה שעשינו עולה כי ההורים מרוצים מבתי הספר, המנוהלים ע"י אנשי חב"ד, וישנן אף משפחות של חסידי חב"ד שבחרו לעבור ולהתגורר בחדרה כדי ליהנות ממוסדות החינוך של חב"ד בעיר.

אלא, שכאמור, למרות מספר השנים המעטות יחסית בהן קיימים בתי הספר של חב"ד, הספיקו בתי הספר להיטלטל ממקום למקום מספר פעמים, אל מקומות לא ראויים ולא תקניים, כך על פי טענות אנשי חב"ד במקום.

בתחילת שנה"ל תש"פ היה נראה כי הנה נעשה סוף סוף הצדק עימם ובית הספר לבנות נכנס למבנה חדש ומפואר, וגם בית הספר לבנים קיבל מבנה בלעדי (מבנה כבן 50 שנה, אך סביר י.א). כעת, חשבו ההורים, התלמידים יוכלו להתמסר ללימודים בלי שום הפרעות.

אלא שתקוותם נכזבה מהר מאוד והעירייה החליטה לשנות את ההחלטה ולטלטל שוב את תלמידי בתי הספר. "מסתבר שמבחינת העירייה מדובר בתלמידים שקופים שאין צורך לדאוג להם כמו לשאר התלמידים בחדרה, ואין שום בעיה להפלות אותם לרעה מכולם, ואין בזה שום הגבלות", אומר לנו גורם בחב"ד בעיר.

הטלטלה בבית הספר ממ"ד בנות

מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי מדובר במבנה של בית הספר שנבנה מלכתחילה עבור תושבי שכונה חדשה בעיר, "שכונת הפארק", אך תושבי השכונה בחרו שלא להירשם לבית הספר מחשש לקרינה מסוכנת בבית הספר.

מכיוון שכך, ולאחר שכשלו כל ניסיונות השכנוע של העירייה להורים שמצב בית הספר תקין ולא צלחו (על אף שככל הנראה מדובר בחשש לא מוצדק מקרינה י.א), החליט ראש העיר שביה"ס הממ"ד של חב"ד בנות, שכאמור היה זקוק לעבור למשכן חדש, יעבור למבנה בית הספר בשכונה החדשה.

משראו תושבי השכונה שבית הספר נתפס, הם שינו את דעתם לפתע, והקימו קול זעקה שהם מעוניינים בבית הספר והם תובעים לקבל אותו כבר בשנה הקרובה, שנת הלימודים תשפ"א, כדי לפתוח בו בית ספר למשחק.

בשל ההתפתחות הזאת, בעירייה החליטו להעביר שוב את תלמידות בית הספר מהמבנה החדש ולטלטל אותם שוב, למבנה שלדברי אנשי חב"ד, "הוא ממש "חורבה" ולא ראוי למקום לימודים", כאשר, "כל זה בשביל לפתוח בית ספר חדש שעד היום לא היה קיים".

תשתיות לקויות. ביה"ס בנות בחורף של שנה שעברה. צילום: באדיבות המצלם

"זה לא יעלה על הדעת", אומרים לנו בחב"ד, "יגרשו 250 תלמידות כדי לפתוח כיתות א' וב' לבית ספר חדש לגמרי עבור תושבי שכונת הפארק?". אנשי חב"ד טוענים כי גם אין באמת סיבה ממשית למהלך הזה וכי אפשר להימנע ממנו מבלי לפגוע בבית הספר החדש שעתיד לקום.

"אין באמת הכרח לטלטל את בית הספר של הבנות, שכן במבנה (השוכן ברחוב תמנע י.א) יש שטח ענק שמספיק הן ל-250 התלמידות של ממ"ד חב"ד והן ל-25 התלמידים של בית הספר החדש למשחק".

"מתברר שלא זו בלבד שבית הספר מפונה, אלא בנות בי"ס ממ"ד חב"ד ייזרקו למבנה שכבר היו בו בעבר ופונו ממנו למבנה הנוכחי החדש ולו רק מהסיבה שאותו מבנה של בית הספר היה לא תקני ולא ראוי ללימודים".

לדבריהם, "מדובר בחורבה של ממש, מבנה עתיק כל כך שלפני כ-6 שנים אף קרסה בו תקרה כשהיה שם בי"ס אחר שהתפנה ממנו בעקבות התקרית, (תקרית שבניסי ניסים התרחשה ביום הראשון של החופש הגדול ונגמרה ללא נפגעים) המבנה ממוקם בקמפוס ברחוב השלום, ממול בית החולים הלל יפה, ומהווה סכנה גם בשל מיקומו הסמוך לכביש סואן הצמוד לשער בית הספר".

בעצם מדובר באותו מבנה עתיק יומין (חלק מהבניינים בו קיימים כבר מעל 70 שנה, י.א), ממנו הוצאו התלמידות בשנה שעברה מאותן סיבות - שהוא איננו תקני ולא ראוי למקום לימודים.

צילום: באדיבות המצלם

"הניצול הציני של בית הספר ממ"ד חב"ד בנות בחדרה והעברתם בצורה מחפירה ומזלזלת ממקום למקום כדי להעביר מסר לאלו שסירבו להיכנס לבית הספר - היא לא פחות משערורייה, שנודף ממנה עננה כבדה של אפליה קשה. האם סביר להניח שדבר כזה היה עובר בשתיקה במגזר הכללי - שמטלטלים בית ספר ממקום למקום כדי להעביר מסר כלשהו למישהו אחר?".

אחד ההורים (השם שמור במערכת) אומר בשיחה עם 'בחדי חרדים', "הדבר לא נגמר בכך, אלא שבימים אלו ממש, ימי ההכנה לשנת הלימוד תשפ"א, בו בזמן שבנותינו עדיין לומדות במבנה בית הספר המפואר והחדש, שמתברר למפרע שהועברו אליו ככלי במשחק שחמט של ראש העיר מר גנדלמן".

לדבריו, "העירייה משקיעה עשרות ומאות אלפי שקלים בהוספת אביזרי יופי ונוחות למבנה בית הספר למשחק שייכנס אליו, בהקמת הצללות לכל מבנה בית הספר, ובבניית תחנות אוטובוס צמוד לבית הספר (למרות, שכאמור, מדובר בבי"ס בעל 2 כיתות בלבד), ואילו בבית הספר הישן והעתיק ברחוב השלום מול בית החולים הלל יפה בחדרה, אותו מייעדים כרגע לבנות בי"ס ממ"ד חב"ד - חוץ מהבטחות ריקות מתוכן לא משקיעים אפילו שקל אחד, וכל זאת רואות התלמידות הלומדות כיום בבית הספר החדש ומיועדות לגירוש, ועיניהן רואות וכלות", אומר לנו אותו הורה בכאב.

כלי במשחק שחמט. ראש העיר גנדלמן בסיור עם השר דרעי בעיר. צילום: יעקב כהן, פלאש 90

הטלטלה בבית הספר ממ"ד בנים

בית הספר הממ"ד של חב"ד בנים שוכן במבנה ברחוב הרב קוק בעיר. לדברי ההורים, "מדובר במבנה עם השטח הכי קטן וצפוף בחדרה כולה. שני מבנים ל-200 תלמידים בשטח של פחות מדונם".

"אבל", מוסיף אותו הורה, "העירייה לא הסתפקה בצפיפות המובנית, והגבילה את המוסד להשתמש רק במבנה אחד מהשניים הקיימים במתחם, כך שזה בקושי ובצפיפות יספיק לשמונה כיתות בלבד, ללא ספרייה, ללא חדר מחשבים וללא עוד חדרים כמו בכל בית ספר".

"כעת העירייה מגדילה לעשות, ולמרות שבית הספר עומד לגדול בעוד עשרות תלמידים, העירייה מתעקשת להשאיר בידי המוסד רק את המבנה האחד ובשני להכניס מוסד אחר של 60 תלמידים, ואף את החצר בגודל של 200 מ"ר בלבד - לחצות, ולחלקו לשניים עבור שני המוסדות.

"כל זאת בשעה שבחדרה יש מוסדות שטחים ומבנים של בתי ספר על פני 4-ו-6 ו-8 דונם! השטחים העצומים לא מצאו חן בעיני העירייה והמקום היחיד אותו היא מצאה כראוי לחלוקה זה "כבשת הרש" של פחות מדונם".

מבדיקה שעשינו עולה כי בית הספר שמתעתד להיכנס לחציו השני של מתחם ביה"ס מונה כ-40 תלמידים בלבד, בו בזמן שבית ספר חב"ד מונה כ-230 תלמידים ובשנה הבאה כבר ימנה (לפי הרישומים, לפחות) כ-250 תלמידים.

תוכנית החלוקה

לפי תוכנית החלוקה החדשה, יוצא שבחלקו המרכזי של בית ספר חב"ד נותר החלק בחצר שאינו שימושי מפאת הדירוגים והצמחייה שבו, ולכן החליטה העירייה להעניק לבית הספר שטח של חצר שמאחורי שטח בית הספר.

כפי שניתן לראות בחלק התחתון של התמונה (מדובר במלבן צר וארוך שמסומן בחץ), החצר כוללת שטח של כ-3 מטרים על 20 מטרים - בהם יוכלו 250 ילדי בית הספר לשחק. מחישוב פשוט יוצא כי לאחר החלוקה ישנו שטח של כ-30 ס"מ לכל תלמיד בבית ספר לשחק בהפסקה.

בנוסף, יש לציין כי ברצועת השטח שמאחורי ביה"ס (המיועדת כחצר חלופית) עובר קו ביוב שעולה על גדותיו לעתים, ובעירייה לא מעוניינים לטפל בו ביסודיות בעקבות העלויות הגבוהות הכרוכות בזה, כך לטענת ההורים.

"בתחילה קיבלנו את הידיעה הנ"ל בהלם, אך כשמועה רחוקה וכתלושה מהמציאות", אומרים ההורים בכאב, "אך לצערנו מהר מאוד התברר שראש העיר נתן את ידו להנחית מכה קשה על קהילת חב"ד בחדרה (אין לנו מושג למה, אבל האפליה כאן זועקת לשמיים, בכל מקום אחר ולכל קהילה אחרת מר גנדלמן לא היה מעז לבצע כך את זממו".

שטח בית הספר המקורי, לפני החלוקה

"אין עינינו צרה באחרים - אבל בכדי לסבר את האוזן ולהעצים את הפליאה נוסיף את הנתון הבא, שהרי כ-600 מטרים מבית הספר ממ"ד חב"ד - נמצא בית ספר אחר בשם בי"ס 'תחכמוני' שבו לומדים כ-270 תלמידים. בי"ס זה כולל שטח של כ-8,000 מ"ר (פי 12 משטח בי"ס ממ"ד חב"ד) אבל לא ראינו שום ניסיון לשכן שם את בית הספר החדש.

"ההורים אינם מצפים לדאגה גדולה מראש העיר כמו שהוא דואג למגזר הכללי, לא דורשים מבנים חדשים ומפוארים, לא כיתות עם תקנים פומפוזיים ולא חצרות מפוארות, אבל אנחנו כן דורשים ומתחננים שיתייחסו אליהם ויתנו לילדיהם את המינימום כדי לשבת וללמוד מתוך רחבות הדעת ולא מתוך דאגה מי יתפוס להם את המרצפת לעמוד בה בשעת החצר".

יצוין כי לאורך השנים תלמידי בית ספר ממ"ד חב"ד סבלו מצפיפות בבי"ס בנים - עם כיתות שרחוקות מלהיות תקניות לפי חוקי משרד החינוך, כך לטענת ההורים, ללא חדר מחשבים וללא ספרייה וללא תוספות רבות אחרות שבתי ספר ממלכתיים אחרים מקבלים כמובן מאליו (לדוגמה - הושגה לאחרונה תרומה של 60 מחשבים עבור חדר מחשבים אבל מפאת חוסר במקום עבורם - שוכבים המחשבים כאבן שאין לה הופכין).

בניין עיריית חדרה. צילום: פלאש 90

לסיכום אומרים ההורים, "ישנה כאן אפליה נוראית ועצובה כלפי תלמידי בית ספר ממ"ד חב"ד לעומת שאר התלמידים ביישוב חדרה, שזוכים לקבל את התקנים הנדרשים לכל הפחות וברוב המקרים הרבה מעבר לזה.

"וכל זה מוכרח להיות בעקבות שיוכם של תלמידי חב"ד למגזר החרדי, ועצם היותנו אנו חסידי חב"ד א-מפלגתיים הוא מה שגורם לעירייה לטעות ולחשוב שאין דינם של ילדינו ככלל תלמידי החינוך הממלכתי, וניתן להפלות אותם ולספק להם מבנים שאינם עומדים בתקני משרד החינוך, ולשלב בתוך מבנה בית הספר מוסדות נוספים, ולהתעלם מבקשות הדרג המקצועי במשרד החינוך.

"שערורייה שלא מתקבלת על הדעת, מפלה קיצונית את מוסדות ממ"ד חב"ד ואינה עומדת בשום קריטריון של חוק שוויון או אנושיות מינימלית.
 הורי המוסדות קוראים לעיריה ולראש העיר להתעשת ולשנות את התכניות מיידית.

"הם צריכים להבין שהצעדים האלה יפגעו בראש ובראשונה בתלמידים עצמם, שגם המצב הטכני יקשה עליהם את הלמידה, וגם ההתייחסות אליהם כתלמידים סוג ד' - מעמיד אותם במקום נחות מלכתחילה".

---

מעיריית חדרה נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "עיריית חדרה אינה מנהלת את ענייניה המשפטיים בכלי התקשורת, והיא תגיב בבית המשפט".

עיריית חדרה צביקה גנדלמן חב"ד חדרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד