ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
רגליה נעו ללא הרף

הבחורה היתה נבוכה ומאופקת ואפילו עצבנית

השבוע נעסוק בדמותה של שושי בת ה19 שהגיעה לטיפול, כאשר נתבקשה לצייר עץ, ציירה אותו סגור עם 5 תפוחים • מה זה אומר עליה ומה גילתה המטפלת בהמשך הפענוח?

הבחורה היתה נבוכה ומאופקת ואפילו עצבנית
עפרונות צילום: pixabay

בכתבות הקודמות טעמנו על קצה המזלג פיענוח ציורי ילדים ומבגרים על פי משפחה. מניסיוני בתחום. ניתן לפענח בצורה די מדויקת גם על פי ציורי עצים, בעיות במטופלים שמגיעים, בקווים דקים, ניתן להתמקד בבעיה העיקרית אך הכל עם שיתוף פעולה מלא של המטופל, בכתבה היום נוכל לראות על פי ציור עץ את המתחולל בחיי האדם כנאמר "כי האדם עץ השדה"  לפסוק זה יש משמעות כפולה גם בתורה הקדושה .וגם בפסיכולוגיה הכללית.

כפי שהעץ מחולק לשורשים, גזע וענפים שמשתלחים לשני כיוונים ולאמצע כך האדם מחולק לרגליים גוף וראש. הנה לפניכם שני ציורים שציירה אותה מטופלת

הציור של הבחורה

המאפיין הראשון שמופיע אצל רוב המטופלים הוא עץ סגור כשבפנים מופיעים הענפים את העץ ציירה שושי שהגיעה אליי נבוכה ומאופקת ואפילו עצבנית, היא ישבה מולי משפשפת את ידיה ורגליה נעו ללא הרף. תסמינים של פחד והתרגשות, שאותם זיהיתי מיד, שושי פניתי אליה מה הביאך אליי ,? קשה לי מאוד.

שושי נערה בת 19 ישבה כשפניה מביעות צער וקושי בהתבטאות פניתי אליה בואי תשתי קצת מים, ואכן לאט לאט פגה מבוכתה, ואז בקשתיה לצייר לי עץ ואכן ציירה את ציור שלפיננו.

כמצופה בציור ראשון הוא היה סגור, כשבאפיון אנו רואים גזע רחב שמשמעותו בסיס יציב, אך בשולי הגזע אנו רואים דשא דוקרני. שני מונחים אלו מראים לנו שאכן הבסיס שהוא הבית - החלק התחתון של הגוף שנמצא בקרקע אך סביבו שזה הדשא העוקצני מביע פחד חששות ואפילו עוקצניות כלפי הסובבים לה .

כשנעלה במעלה העץ נבחין בנתק בין הגזע לענפים. גם הענפים לא מחוברים זה לזה וכן לא מחוברים לגזע שזה מאפיין נתק אי יציבות בין המציאות למתרחש, כפי שאנו ממשיכים לראות את הענפים שבפנים שהם מבודדים ללא שום חיבור שזה מאפיין חוסר קשר בין המציאות לרצון הנפשי ולקשר המשפחתי והחברתי, ואז פניתי לשושי ישירות? יכול להיות שבמשפחתך יש עוד 5 אחים ואחיות שושי הביטה בי בתמיהה מאיפה את יודעת זאת???

הביטי בעץ בבקשה ותראי כמה פירות ציירת ואכן שושי אימתה את אבחנתי, כשאני מוסיפה לה שלפירות ישנם 2 משמעויות, באופן כללי אנשים מצפים להצלחות בחיים שזה הפירות. אך לפעמים התת-מודע מצביע גם על התא המשפחתי הקרוב שזה מספר הילדים בציור.

התחלנו לשוחח על הבעיות שפענחתי, שהן חוסר תיאום בין המציאות לשאיפותיה הפנימיות וכן לקשר שלה האישי במשפחה ובחברה. וציינתי לה שיש צד חיובי ביותר בציורה כשהראתי לה שהגזע והעץ עצמו תופסים מקום נרחב מאוד בדף. מה שמצביע שבדמותה יש נוכחות ויציבות בבית.  ובקווים הפנימיים של העץ יש עדינות וכישרונות חבויים שעליהם נוכל לדבר ולפתוח בפגישות הבאות.

בדרך כלל כשאני מבקשת ציור של עץ והמטופלת מציירת עץ סגור ואני דורשת  במקביל לצייר עץ פתוח שממנו ניתן לשאוב פרטים אישיים ונוספים לעומק, על הציור השני שציירה ופיענוחו, בכתבה הבאה בעז"ה

מירי סלצקי בוגרת י.נ.ר. יועצת זוגית ורגשית ומאבחנת בוגרות ונערות בציור ובקלפים. בתמיכה אישית ורגשית

ציור פיענוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד