ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האנשים שניצבו בחזית המערכה מסכמים את ההתמודדות בשלב הראשון של ההתפרצות

מזווית אישית: אפרים פלדמן, מנהל 'איחוד הצלה' בני ברק, מנחם מרדכי (מני) שוורץ, יועץ הסברה למגזר החרדי במשרד הבריאות באותה תקופה והרב שילה גרמה, מאישי החסד בבני ברק, מדברים על הרגעים המרגשים, ההתמודדויות וההצלחות, בצל הקורונה

האנשים שניצבו בחזית המערכה מסכמים את ההתמודדות בשלב הראשון של ההתפרצות
תקופת הקורונה צילום: pixsabay

הם אנשי חסד, מנהלים עובדים, אחראים על מתנדבים, מצילים חיים ודוברים רהוטים. המכנה המשותף לכולם: שלושתם מצאו את עצמם בעין סערת הקורונה והפכו לכתובת מרכזית עבור רבים מהציבור החרדי שראה בהם סמכות מקצועית עניינית. השלושה הם: ר' אפרים פלדמן, מנהל 'איחוד הצלה' בני ברק; מנחם מרדכי (מני) שוורץ, יועץ הסברה למגזר החרדי במשרד הבריאות באותה תקופה; והרב שילה גרמה, מאישי החסד בבני ברק אשר הצליח לחולל מהפך בהתנהלות מלוניות הקורונה למגזר החרדי. כעת, כשגרף הנדבקים עולה והחשש מהישנות המראות שחשבנו שכבר מאחורינו הופך למוחשי, ביקשנו לפתוח צוהר לעולם העשייה של השלושה, עשייה שהקיפה את כל מוקדי ההתמודדות בקורונה: הצלת חיים, הסברה והשהייה במלונות. הם נוהגים בנו בעין טובה ומשתפים את הקוראים בזווית האישית שלהם.

מנחם מרדכי (מני) שוורץ: "במשרד הבריאות הבינו שצריך להתאים את השיח ואת דרכי ההסברה למאפיינים המיוחדים של כלל הקהילות ובייחוד המגזר החרדי. נרתמתי למשימה יחד עם צוות נפלא ומקצועי של אגף הסברה משרד הבריאות. התפקיד שלי במטה ההסברה של המשרד: להביא למודעות של עד אחרון הקשישים והילדים מהי קורונה, מהן הסכנות, איך נדבקים ובעיקר איך נמנעים מלהידבק.

המשימה הייתה להעלות את המודעות ולתווך את המסרים החשובים לציבור. כמי שהתעסק בכל המסרים, עקב אחרי הנתונים מכל העולם מחד ומכיר מקרוב וחי בתוך קהל שומרי התורה והמצוות וגאה בהשתייכותו אליו - הצלחנו בסייעתא דשמיא להעביר את המסרים הנצרכים ולחדד את הנקודות שהיו צריכות שימת לב מיוחדת באותם ימים טרופים" הוא אומר.

"בעבודת צוות מאתגרת במיוחד יצאנו בקמפיין הסברה משולב לציבור בהתאמה ודיוק המסרים לכל הגוונים והחוגים השונים ביהדות החרדית. הפעילות כללה מודעות בולטות בעיתונות החרדית וכן בלוחות המודעות ברחובות הערים והריכוזים החרדיים ברחבי הארץ, הוצאת שיחות לכלל המגזר עם מידע טלפוני עדכני נגיש ידידותי בעברית ואידיש, רכבי כריזה עם קריאות לציבור להישמר שסבבו בשכונות וברחובות ובחלק מהמקומות הכריזו בשפת האידיש. יזמנו פניות מותאמות לקהלי יעד שונים כמו גם שכבות גיל שונות, רתמנו אישים בולטים ודמויות משפיעות כמו רבנים ומחנכים שאמרו בקולם את ההנחיות הדרושות ונרתמו לסייע ולכוון את האופן המועיל ביותר של ההסברה".

"את גודל המשבר הבנתי רק אחרי יממה שהטלפון לא הפסיק לצלצל לרגע" מספר הרב שילה גרמה, מאנשי החסד בבני ברק, "כל אחד והשאלות שלו, הבקשות החריגות ועל כולנה חוסר הוודאות שאופף את כולם כשאף אחד לא יודע כלום. הבנתי שאנחנו בעיצומו של מערכה בו ההקשבה האנושית תהיה מוצר נדיר, עיקר הפעילות שלנו התמקדה לסייע למחלימי הקורונה במלוניות והצלחנו ברוך השם לפעול למען רווחתם ולספק את הצרכים הבסיסיים שלהם".

"הפעילות הייתה מאוד מגוונת ודרשה סנכרון מול הרבה מאוד זרועות ורשויות. החל מהקשר מול קופות החולים בזירוז בדיקות ועדכון התוצאות, ממשיך בשיתופי פעולה מיוחדים עם הצוות הארגוני והתפעולי של המלוניות והמפקדים מטעם פיקוד העורף. בנוסף זכיתי להציג פתרון הולם לבעיית כיבוס הבגדים במלונית. אך הפעילות בה אני רואה כמשמעותית ביותר, היא מבצע אספקת תרופות ותכשירים רפואיים לשוהים במלונות שבמקרים רבים שכחו או לא הצטיידו עם כמות מספיקה של תרופות חיוניות, חלקם מצילות חיים. היו מקרים של קשישים שלא יכלו ללכת לישון לפני שיקבלו את התרופות והיינו צריכים להפעיל מערך שלם להשיג את התרופות ולהביא אותם לחדרים שלהם במלון. גם הפקנו אירועים חגיגיים כמו בר מצווה לנער ששהה במלון קורונה ודאגנו שהשמחה לא תיפגם למרות קושי הזמן והמקום.

את הזווית של הצלת החיים היומיומית מביא לנו הרב פלדמן: "הקורונה ומצב החירום הזניקו את כמות השיחות למוקד 1221 של איחוד הצלה במעל 40%" הוא אומר "תגברנו את פעילות 6,000 מתנדבי הארגון, חובשים, פרמדיקים ורופאים הממלאים תפקידי מפתח במענה חירום רפואי מידי באזור מגוריהם. החיבור בין ההון האנושי המובחר של הארגון בו יש מרקם משולב של כל גווני האוכלוסייה יחד, היא זאת שמאפשרת עשייה סביב השעון במטרה משותפת של הצלת חיים.

"מתנדבי הסניפים פועלים 24 שעות בהצלת חיים כבשגרה ונרתמים לסיוע הומניטרי. במהלך התקופה הרחבנו את הפעילות לאגפים נוספים כמו חלוקת מזון, עזרה לקשישים ופעילות בקהילה במסגרת שיתופי פעולה עם אגף הרווחה בעיריית בני ברק ובמסגרת פרויקטים ארגוניים ארציים. דוגמה לאחד מהפרויקטים המדהימים שהשתתפנו בהם לאחרונה היה ניידת טיפולי עיניים במסגרתו חובש נהג אמבולנס, יחד עם רופא ואחות ממחלקת עיניים, שעברו בין מטופלים שנבצרה מהם האפשרות להגיע להזרקות מחייבות בעין והשירות ניתן להם באמבולנס בסמוך לביתם, לאחר שהאמבולנס של 'איחוד הצלה' עבר חיטוי ועמד בכל הסטנדרטים המחייבים".

"כל מקרה כשלעצמו מרגש בעיניי" מצהיר הרב פלדמן. "הצלת חייו של אדם מציגות את הצוות הרפואי כמלאכים בעיניי המטופל ומשפחתו. סיוע ברכישת תרופות ומצרכים בסיסיים וכל יתר הפעולות שלנו בתקופתת ממלאות את הלב ומעניקות תחושה של סיפוק שלא ניתן לתאר במילים" הוא מסכם.

 

קורונה איחוד הצלה משרד הבריאות פעילות הסברה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד