י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא קורה כל יום

הכונס הרשמי נגד אב בית הדין: "חרץ דין לפני ששמע הטענות"

כונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים, מבקש לפסול את אב בית הדין הרבני הרב שלמה שטסמן. מדובר בביקורת חריפה במיוחד והיא מטילה בצל כבד את ההתנהלות בבית הדין | הנהלת בתי הדין: "גורמים שהאינטרסים הכלכליים שלהם נפגעו, מנסים להפעיל לחצים שונים, לגיטימיים ושאינם לגיטימיים, על מנת לשבש את פעילותו של בית הדין"

הכונס הרשמי נגד אב בית הדין: "חרץ דין לפני ששמע הטענות"
בית הדין הרבני צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא בכל יום כונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים מבקש לפסול אב בית דין רבני, אבל במקרה של הדיין הרב שלמה שטסמן, אב"ד בתל אביב זה קרה.

במסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', מתברר כי לפני מספר שבועות הוגשה בקשה רשמית לפסול את הרב שטסמן לאחר שנטען נגדו כי "הוא חרץ את הדין עוד קודם שמיעת טענותיו של בעל הדין" וכי "הוא ניצב מלכתחילה בעמדה אשר אוהדת יותר את עמדת אחד מבעלי הדין". 

מדובר במקרה שבו עמותת "ביקור חולים" הפעילה את בית החולים הידוע בירושלים. מזה שנים ארוכות היא נמצאת בהליכי פירוק, זאת לאחר שבמשך שנים צברה גירעון של מאות מיליוני שקלים. מדובר בהליכי פירוק מורכבים וסבורים ביותר לאור כך שקריסת העמותה הותירה מאות רבות של גימלאים שהיו זכאים לפנסיה תקציבית מול שוקת שבורה.

בית הדין קיבל החלטה לבטל את המינויים של מי שהיו נאמני ההקדש של חלק מהנכסים של העמותה הרשומים כ"הקדשות". לאחר מכן, בהתאם להחלטת בית הדין, הגיש הממונה החדש על ההקדשות בקשה להצטרף להליך הפירוק, ובהמשך התקבלו החלטות מסוימות שנגעו לכך, שלטענת הכונס הרשמי במשרד המשפטים התקבלו בחוסר ענייניות וללא מעורבות שלו. 

לכן, הוא ביקש, בצעד חריג לפסול את אב בית הדין הדיין הרב שטסמן, וכך הוא כתב בבקשה: "לא בלב קל מוגשת בקשה זו על ידי הכונס הרשמי בתפקידו כמפרק העמותה, ואולם שרשרת החלטות שניתנו על ידי בית הדין אינן מותירות ברירה". בין היתר הוא מציין את הסיבות שבגללן ניתן לבקש לפסול דיין, וכותב בין השאר כי אחת הסיבות היא אם "מתברר שהמותב (בית הדין) חרץ את הדין עוד קודם לשמיעת טענותיו של בעל הדין שכנגד או למצער קיים חשש מהותי לכך שהוא אינו פתוח לשמוע את הטענות בלב פתוח ובנפש חפצה". 

בבקשה הוא מתח ביקורת חריפה על הדיין הרב שטסמן בכך שאמר "אמירות נחרצות שהן הרחק מנקודת האיזון שבה, בכל הכבוד, חייב לעמוד המותב הנכבד היושב לדין". 

ההליכים סביב נכסי ההקדשות של העמותה עדיין נמשכים, ולא ברור מה עלה בגורל בקשה זו, אך הביקורת הזו שנשמעה נגד אב בית הדין הרבני הרב שטסמן היא חריפה, במיוחד כשמגיעה מכונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים, והיא מטילה בצל כבד את ההתנהלות בבית הדין.

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי "הרכב בית הדין בת"א בראשות אב"ד הרב שטסמן מטפל בשבעה עשר אשכולות הקדשות הכוללים מאות נכסי הקדשות שנבזזו ונוצלו שלא למטרתם במשך שנים רבות. מטבע הדברים גורמים שהאינטרסים הכלכליים שלהם נפגעו, מנסים להפעיל לחצים שונים, לגיטימיים ושאינם לגיטימיים, על מנת לשבש את פעילותו של בית הדין שנועדה להשיב את הנכסים לתועלת הציבור בהתאם לכוונת המקדישים".

"לעניין בקשתו של ב"כ הכנ"ר, עו"ד שפיגלמן", אומרים בהנהלה כי "בית הדין דחה את בקשת הפסילה תוך שהוא מבקר באופן קשה את התנהלותו".

הרב שטסמן כונס נכסים משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד