י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המספרים שטרם ראיתם

חשיפה: מסמכי הויקיליקס של אגודת ישראל מייתרים את הפריימריז

תוצאות האמת של 'אגודת ישראל' לכנסת נחשפות לראשונה במסמכים רשמיים, מהם עולה כי חסידות בעלזא גדולה מויז'ניץ בפער של 15.5 אחוז וסיעת שלומי אמונים מביאה את רוב הקולות של אגודת ישראל • 'בחדרי חרדים' מציג את המסמכים המסווגים שמרעידים את הסיעה החסידית

חשיפה: מסמכי הויקיליקס של אגודת ישראל מייתרים את הפריימריז
נתוני מועצת הקהילות של אגודת ישראל צילום: פלאש 90

הקרבות בתוך אגודת ישראל עלו מאז הבחירות לכנסת ה-23 לשיא שלא היה כמותו כבר שנים רבות. הקרבות על התפקידים, הדחת נציג בעלזא ח"כ ישראל אייכלר מתפקיד יו"ר הוועדה לפניות הציבור והעברתו לח"כ יעקב טסלר נציג ויז'ניץ הביאו למתח שיא בתנועה החסידית. למרות הנכונות לשתף פעולה טרם הבחירות למען הצלחת הרשימה.

השטח החסידי בוער מזה תקופה בדרישה לשינוי. שינוי סדר המקומות הוא רק חלק מהזעם בריכוז החסידי, אך ללא ספק הדרישה הנועזת והמשמעותית שמעוררת את החסידים לתחייה - לקיים פריימריז לקביעת סדר הרשימה מחדש.

הרקע הינו: הכוחות באגודת ישראל שהתפצלו לראשונה לשניים. פיצול שעלול לשנות את המפה האגודאית. מצד אחד הגוש הכביכול 'דמוקרטי׳ שמעוניין בפריימריז. גוש זה כולל את סיעות שלומי אמונים ובעלזא בראשותם של סגן השר מאיר פרוש וח"כ ישראל אייכלר שנטש את מחנה השמרני והכביכול 'אנטי דמוקרטי' בראשות יעקב ליצמן שמתנגד לפריימריז. אל ליצמן מצטרף נציג חסידות ויז'ניץ יעקב טסלר.

אייכלר הסביר בראיונות כי הסדר הקיים נקבע לפני חמישים שנה בבחירות פנימיות שנערכו בשנת תשל"ז. ועל כן יש לברר את יחסי הכוחות מחדש ולקיים בחירות פנימיות. סגן השר פרוש מביע תמיכה בקיום פריימריז. מנגד ליצמן אומר שקיים חשש להתערבות חיצונית בבחירות ועל כן צריך להשאיר את הסדר הישן כפי שהוא. בראיון ל'בחדרי חרדים' אמר השבוע ליצמן כי הוא לא חושש על מקומו.

כעת הנתונים נחשפים:

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו השבוע נתונים דרמטיים שנשמרו עד כה בסודיות מוחלטת. מספרים שחשיפתם עשויה ליצור טלטלה בסיעת 'אגודת ישראל'. נתונים ששופכים אור על יחסי הכוחות בתוך הסיעה ועלולים אף להוביל לשינוי בסדר הרשימה גם ללא יציאה למאבק פריימריז אכזרי.

מקורם של המסמכים במועצת הקהילות של אגודת ישראל, הנתונים נכונים לבחירות 2019 מועד ב'. מועצת הקהילות הקימה מאגר ממוחשב של כלל הקהילות, על ידו ידעו בכל רגע נתון את כמות המצביעים של כל חסידות וקהילה. המסמכים הנחשפים כאן לראשונה מציגים את המספרים האמיתיים של בוחרי אגודת ישראל כולה, ושל כל חסידות וקהילה לפי מספרי תעודות זהות של בעלי זכות ההצבעה.

יצוין כי אין חולק בשום קהילה על אמיתות ונכונות המספרים. כל קהילה עשתה את המקסימום בכדי להביא את הנתונים האמיתיים ביותר. הן בגלל שהקהילה מתחייבת לדאוג להצבעתו של כל חבר המופיע ברשימתה, והן מהידיעה הברורה שמכאן ואילך היחס לכל קהילה יהיה לפי גודלה המתועד במועצת הקהילות.

סכך כלל המצביעים של אגודת ישראל. סריקה: בחדרי חרדים

יוצא אם כן, כי על פי הנתונים הברורים הללו ניתן להכריע את השאלה הגדולה שעוררה את המחלוקת האגודאית בחודש האחרון מי יותר גדולה – ויז'ניץ או בעלזא. הוויכוח שפרץ עורר מחלוקת גדולה בין עסקני החסידויות וגרר את אגודת ישראל כולה לסחרחורת. בויז'ניץ הממוקמת באופן מסורתי לפני בעלזא טענו כי הם גדולים מבעלזא, ובשם טענה זו דרשו לא רק את המיקום השלישי באגודה אלא גם את תפקידו של אייכלר, בבעלזא יצאו למלחמה כבר בערב הגשת הרשימות לכנסת ה-21 בטענה שהם גדולים יותר, וכי המקום השלישי נגזל מהם, וכמובן בעת חלוקת התפקידים פרצה שוב מחלוקת זו בכל עצמתה.

חשיפת 'בחדרי חרדים' תשים סוף לכל השמועות והטענות. על פי נתוני האמת של מועצת הקהילות ואשר נבדקו מול ספר הבוחרים, חסידות בעלזא גדולה מויז'ניץ ב-15.5 אחוז בעלי זכות בחירה. מדובר בפער ניכר. אל הפער הזה יש להוסיף את הטיעון של בעלזא, ואשר לו מודים גם חסידי ויז'ניץ, שברשימה העולמית בעלזא בוודאי גדולה יותר. עד כה טענו בויז'ניץ שבישראל הם גדולים מבעלזא, מה שנחשף היום כהיפך גמור של המציאות.

חסידות ויז'ניץ. סריקה: בחדרי חרדים

ובמספרים: חסידות ויז'ניץ מנתה בבחירות אלו 8,484 בעלי זכות בחירה, כאשר חסידות בעלזא מנתה 9,798 בעלי זכות בחירה, שהם כמעט 15.5 אחוזים יותר מויז'ניץ. (1314 קולות). יצוין עם זאת, חסידות ויז'ניץ (מרכז חסידי ויז'ניץ) שאיננה מיוצגת על ידי הסיעה המאוחדת, מונה קרוב לאלף בעלי זכות בחירה (986) ואם נוסיף גם את קולותיהם של חסידות דז'קוב ויזניץ (241) נגיע לגודל כמעט זהה לחסידות בעלזא, מה שאומר שלמרות שאין כאן עוול היסטורי ביחסי הכוחות בין חסידויות אלו, הרי שכיום ברור כי בעלזא גדולה יותר.

חסידות בעלזא. סריקה: בחדרי חרדים

 

עוד נחשף במסמכים כי חסידות גור הממוקמת ראשונה ברשימה (ומקבלת את התפקיד הראשון, ועתה גם ח"כ נוסף) מביאה 22,922 בעלי זכות הבחירה שלכך ניתן להוסיף חצרות נוספות שמזדהות עם הסיעה המרכזית וטוענות כי הן שוות קרוב ל-28 אלף קולות. יצוין כי מדובר ברשימה שנערכה מוקדם יותר השנה, לפני שהתחולל המשבר הפנימי בחסידות שצמצם אם כי במעט את מספר המצביעים.

המספר הכולל של כל בעלי זכות הבחירה של אגודת ישראל עומד על 135,934. אחרי גור בעלזא וויז'יניץ מגיעות שאר החסידויות כמו צאנז, קרלין, סלונים באיאן ואחרות. בהעדר ייצוג רשמי לחסידויות אלו, הן מיוצגות באופן מסורתי על ידי 'שלומי אמונים' שלפי זה יוצא כי היא מביאה למעלה ממחצית מקולות 'אגודת ישראל'. לפי המספרים הללו, ייתכן ובפריימריז מי שיזכה במקום הראשון יהיה דווקא סגן השר מאיר פרוש. כמו שיתכן שאחרי שחסידויות אלו יראו את גודלם וכוחם היחסי הם יחליטו למשל על סוג של סיעה חדשה נוספת לשלומי אמונים, או אולי רוטציה בין נציגיהם, אך כאמור הנושא פתוח לדילים פוליטיים בין החסידויות, מה שעלול להוביל את מערכת הבחירות אל הלא נודע, יצוין גם שקהילות ברסלב (סך כולל כ-7,500) וחב"ד (ס"ה כ-8,000) מתפצלות בתוכם אך הן מונות אלפים רבים של קולות המשויכים לשלומי אמונים.

בנוסף יש קהילות רבות המשויכות לשלומי אמונים, אך לא ברור כמה מהם ואם בכלל יוצאים להצביע. 

מתחת לפני הקרקע באגודת ישראל השטח מבעבע במשך שנים בטענות על חלוקה שערורייתית של התפקידים והמקומות, הן ברשימה לכנסת והן ברשימות המוניציפליות, והן בחלוקת הכספים הסיעתית החודשית והתפקידים בתוככי הסיעה לפני הבחירות, אך כל עוד והנתונים היו עלומים, לא היה להם פתחון פה כנגד החסידויות הגדולות במפלגה. אך המספרים שנחשפים זה עתה מוכיחים מעבר לכל ספק כי טענותיהם צודקות ומבוססות.

השבוע עם כניסתו של אליהו חסיד, נציג חסידות גור השני לכנסת, נתעצמה תחושת הקיפוח בקרב חלקים גדולים במפלגה על כך שגור שמונה כ-18% מאגודת ישראל מקבלת שתי נציגים בזמן שקהילות גדולות במפלגה לא מקבלות בכלל ביטוי בהנהגת המפלגה, על פי נתונים אלו ייתכן כי דווקא שלומי אמונים היא זו שצריכה להחזיק היום בשני חברי כנסת, ולא הסיעה המרכזית – גור, כי הנתונים מוכיחים כי החסידויות הקטנות מונות כוח ניכר ואף גדול בהרבה מהסיעה המרכזית.

לסיכומם של דברים, ברור כי חשיפה זו תכה גלים ותהדהד עוד תקופה ארוכה, בכוחה לגרום לרעידת אדמה עד כדי עיצוב כל סדר סיעת אגודת ישראל מחדש. גורם באגודת ישראל עמו שוחחנו לפני הפרסום אומר לנו "מי שבאמת מחפש את הצדק יכול לעשותו מיידית, כל הנתונים ברורים וידועים, ואין מהצורך לקיים פריימריז ובטח לא פריימריז בכל שלושת המפלגות".

מפני קוצר היריעה הבאנו חלק מדגמי של כמה עשרות קהילות באגודת ישראל.

אגודת ישראל חסידות בעלזא חסידות גור שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 112 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד