י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המים עדין זורמים

מסע מרתק: האבן בה הכה משה רבינו • צפו

על רקע פרשת חוקת, הבאנו לכם תיעוד חם עם יצחק כרמלי שהגיע למקום ששם הכה משה רבנו על האבן, הנמצאת בתוך מבנה המסגד בכפר אלג'י. כרמלי תיעד את האבן כשלצידה המעיין שעדיין מפעפע מבטן האדמה • הצטרפו למסע

מסע מרתק: האבן בה הכה משה רבינו • צפו
יצחק כרמלי ליד האבן שהיכה משה רבינו צילום: יצחק כרמלי

את אבו עומרי בן התשעים פלוס הנמנה על שבט הבדול, פגשתי ליד הסלע המרשים. ליד הסלע פיעפעו מים מבטן האדמה. "שתה שתה" הפציר בי אבו עומרי שוב ושוב, בזכות נבי מוסא בזכות מיה מוסא זכיתי להגיע לגיל הזה. השתכנעתי, שתיתי, וכאבי הבטן לא איחרו לבוא.

שלוש כיפות, אחת גדולה ,אחת בינונית, ואחת קטנה מעטרות את מבנה המסגד התוחם את כפר אלג'י הסמוך לעיר האגדית פטרה. בתוך המבנה הוא ניצב, סלע גיר גדול ומחודד. סמוך אליו נובע מעיין שמימיו נקוים אל בריכת איגום בנויה המסותתת להפליא. בעיני  המקומיים נחשבים מי המעין למים קדושים. אין ספור סגולות הם כותרים לו. מעקרות שנפקדו ועד לכיסוי גרעונות בנקאיים. ע"פ המסורת המוסלמית המקומית, הסלע הוא הסלע עליו היכה משה ומאז היכה עליו הנביא המים זורמים ולא פסקו.

כרמלי ליד האבן בכפר אלג'י. קרדיט: יצחק כרמלי

האם יש סמך כל שהוא לגירסא זו? האם האירוע המקראי לא התרחש בכלל בסיני? ראשית, נעשה סדר: בחומש מוזכרים שני אירועים דומים המתייחסים למשה - סלע - מים. מלבד האירוע המוזכר בפרשתנו, ישנו אירוע נוסף המובא בפרשת בשלח, שם ברפידים מצווה משה להכות על הסלע וממנו יוצאים מים.

הסלע הנדון, כך מסתבר ע"פ רש"י בפירושו על מסכת תענית, הוא בארה של מרים. אותו סלע הוא למעשה מקור מים נייד המלווה את עם ישראל בנדודיהם במדבר, תחילה בסיני ובהמשך בגבול אדום בארץ מואב סיחון והאמורי עד לכניסתם אל הארץ. כפר אלג'י, הידוע גם בשם ואדי מוסא, הוא חלק מתואי הדרך שם עברו וחנו עם ישראל. שכן, הדרך המובילה אל הר ההר, עוברת דרך הכפר. וכבר מוזכר בפרשתינו "ויבואו בני ישראל כל העדה הר ההר".

נראה, כי ברכת הסלע הנודד = בארה של מרים, הותירה רישומה עד היום בכמה וכמה מתחנות הנדודים.

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל:

אבן משה רבינו פרשת שבוע יצחק כרמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד