י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
התקיפה המסתורית הלילית

צבי יחזקאלי: "זה נראה כמו מתקפת סייבר על איראן"

פרשן 'חדשות 13' צבי יחזקאלי התייחס לפיצוץ ליד בסיס רגיש באזור טהרן: "אפשר לראות שיש פה סימנים של דפוס תקיפה מוכר" • עוד הוא אומר: "זה נראה גם די אופייני לאיראנים להגיב כמו שהם מגיבים"

צבי יחזקאלי: "זה נראה כמו מתקפת סייבר על איראן"
אילוסטרציה צילום: unsplash

פיצוץ עז התרחש בלילה שבין חמישי לשישי מזרחית לטהרן, ועורר בהלה גדולה באיראן. לפי השלטון מדובר בפיצוץ של מאגר גז תעשייתי סמוך למתחם הצבאי הרגיש - אך לא בבסיס עצמו. הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי מ'חדשות 13' התראיין לניסים משעל ברדיו 103FM וניתח את האירוע.

"האיראנים לא מכחישים שאכן היה פיצוץ, אמנם בחלק אזרחי בתוך הבסיס בפרצ'ין שזה מקום שנמצא מזרחית לטהרן. אנחנו יודעים שהמקום הזה עלה בעבר כמקום של ניסויים תת קרקעיים סודיים, אולי ניסויים גרעיניים. העולם כבר מכיר את המקום הזה, מסמן אותו ויודע שמתנהלת בו פעילות לא תקינה של איראן. מאוד מעניין לראות את הסרטונים שמגיעים משם - אכן פיצוץ גדול. האיראנים אומרים שזה פיצוץ של בלוני גז או מאגר גז ושאין נפגעים. צריך לשים לב לדיווח הזה, אם באמת יש מתקפה על איראן באיזשהו מקום - ככה זה אמור להיראות. פיצוצים כאלה במקומות האלה. אינני יודע אם לקשור את זה גם להפסקת החשמל יוצאת הדופן שהייתה בשיראז, שזה מקום שרחוק 700 קילומטר משם". יחזקאלי סיכם: "זה דיווח מאוד מעניין ויש לציין אותו, שהוא במתקן רגיש, שהאיראניים אולי לא מספרים את כל האמת - ומשם כיד הדמיון. כרגע זה הדיווח. מעניין לראות שהאיראנים לא הסתירו את זה".

האם מדובר במבצע מסתורי של ישראל?

"גם הדמיון שלי הולך לשם אבל אני צריך להיצמד לעובדות. אתמול בדיוק במקרה אותה יחידה שהייתה אחראית על המבצע הסודי קיבלה פרס מראש אגף המודיעין בצה"ל. רק אזכיר שחודש וחצי אחרי, בנמל בנדר עבאס עדיין יש פקקים ועדיין יש נזק ממתקפת הסייבר שישראל לקחה עליה אחריות. תקיפת סייבר לפני תקיפה אמיתית זה חלק מהמציאות שלנו. לכן לא הייתי אומר שזה דמיון מופרח אלא דמיון עם רגל במציאות".

על כך שאישרו את הדיווחים אמר: "השלטון הזה לא נחשב כאמין, רק אזכיר את תקרית המטוס האוקראיני לאחר חיסולו של סולימאני בינואר השנה. מיד אחרי החיסול הם חשבו שיש מתקפה בשמי טהרן, שיגרו לנו טילי נ"מ, הפילו את המטוס האוקראיני ובמשך שבוע התעקשו שזו הייתה תקלה במנועים עד שלא עלו סרטונים שמראים פיצוצים רציניים בזמן הנפילה של המטוס. עד אז האיראנים הכחישו, כך שלשלטון הזה אני בכלל לא מייחס שום מידת אמינות".

זאת יכולה להיות מתקפת סייבר על איראן?

"זה נראה כמו מתקפת סייבר. זה נראה גם די אופייני לאיראנים להגיב כמו שהם מגיבים, ואני יכול לומר שזה גם משתלב לי עם מה שקורה עם הכוחות האיראנים בסוריה, שהם חוטפים שם ומכחישים ולא מספרים את האמת, כמו המתקפה שהייתה ביממה האחרונה. אם תחבר את הכל, ופה אני ממש נצמד לעובדות, אתה יכול לראות שיש פה סימנים של דפוס תקיפה מוכר - אינני יודע מי ומה אבל כך זה נראה. יכול להיות גם שזה באמת פיצוץ במתחם גז, אבל אי אפשר לדלות את האמת מים של דיסאינפורמציה".

איך התקיפות האלה תופסות את איראן?

"זה תופס את איראן במצב הכי קשה כלכלית, גם מבחינת הקורונה וגם מבחינה אזורית. היום אנחנו מדברים על 200 אלף ריאל לדולר. יש כל מני סרטונים שמבזים את תמונות האייתולות על הנייר. המטבע והשטר אפילו לא שווים את החומר עליו הם נטבעו. יש קריסה ממש של חלקים בכלכלה האיראנית, ויש גם ייאוש ברחוב. מישהו העלה תמונה עם גרפיטי מחוץ לבית, בו נכתבו האיברים שהמשפחה מוכנה לתרום כדי להשיג כסף, כדי לקבל אוכל - עד כדי כך. יש מצב של רעב, של עוני ושל מקומות בלי אספקת מים. זה תופס את איראן במצב כזה. זה שלטון מנותק שעדיין ממשיך בחלום שלו לגרעין ושליטה בסוריה".

עריכה: רון שהין, 103FM

צבי יחזקאלי תקיפה באיראן מתקפת סייבר רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד