י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
דיון סוער בוועדת החוקה

ראשי הרשויות תקפו - המל"ל: טעינו פספסנו את אלעד

דיון סוער התקיים הבוקר בוועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ אשר, כאשר ראשי הרשויות תקפו את התנהלות משרד הבריאות בכל הנוגע למצור שמוטל על השכונות החרדיות בערים השונות • ראשי הערים קראו להטיל את הסמכויות והאכיפה על הרשויות המקומיות, ולהתמקד בשליחה למלוניות • צפו

ראשי הרשויות תקפו - המל"ל: טעינו פספסנו את אלעד
סגר בשכונה חרדית צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בדיון סוער שהתקיים הבוקר (ראשון) בוועדת החוקה בראשות חבר הכנסת יעקב אשר תקפו ראשי הרשויות ויושב ראש הוועדה חבר הכנסת יעקב אשר את התנהלות המשרד והגורמים המקצועיים בצל ההחלטה על הטלת הסגר בעיר אלעד, שהגיעה לאור הטעיית נתוני החולים בעיר, הליך שנמצא בבירור בפני שופטי בג"ץ.

יו"ר הוועדה יעקב אשר אמר בפתח הדיון: "התחושות שלי קשות. החוק הזה יוצר סטיגמות לערים שונות. מצד אחד נראה שאף אחד לא רוצה להשתמש בכלי הזה אך כשכבר משתמשים זה לא תמיד בשום שכל ובזהירת המתבקשת. וההפעלה כלפי שכונות מסוימות לא תמיד חפה מטעויות. נתעכב על נושא שיקול הדעת למקבלי ההחלטות, ממה מורכבים הנתונים המוצגים לוועדת השרים לפיהם מתייחסים לאוכלוסיות השונות והשפעת ראשי הרשויות וכן משך ההחלטה ופיקוח הכנסת".

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש תקף את שר הבריאות יולי אדלשטיין על ההחלטה להטיל סגר בעיר, "חוק הוא חוק. אנחנו עובדים עם פיקוד העורף ומשטרת ישראל ואמרו שאנחנו פועלים נכון רק ללא כלים. יש לנו משפחות מרובות ילדים ובתים קטנים של 70 עד 120 מ' ל-10 /12 נפשות. אין לנו חדרים לכל נפש בבית וברגע שאחד נדבק תוך יומיים הוא מדביק את כולם. בפעם הקודמת הלכו על הראש של העיר שלנו".

לדברי פרוש, "הפעם שאלתי את שר הבריאות אם אנחנו ק.ג.ב. עברו חמישה ימים מאז ששר הבריאות אמר שסוגרים את העיר. היקל"ר אומר שצריך להוציא את כולם למלוניות ועד יום שישי הן לא נפתחו. אמרתי לשר הבריאות שאין כל תועלת בסגר, יש לי 35,000 ילדים וברגע שילד חולה נכנס לבניין נדבקים 300. לקחו עיר שלמה והכפישו אותה".

"המשטרה והצבא לא חלק מהחוק? למה מטילים סגר בלי לשאול אותם? לקחתם עיר סוציו-אוקנומית ושמתם כאפה על ראשה. יש לי הרבה ילדי חינוך מיוחד שמונעים מ-210 מהם לצאת ללימודים. מה יהיה עליהם? מה על הוריהם ואחיהם? אוי לבושה של המדינה. אם אתם לא רוצים לספור את ראשי הרשויות ניחא אבל שמתם אנשים כה חשובים במדים ירוקים וכחולים אצלנו בעיר, תספרו אותם לפחות", אמר בזעם.

ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין אמר: "המשנה הסדורה צריכה להיות לשלוח למלוניות כמה שיותר משפחות. תרחיבו את מעגל הסמכויות לרשויות המקומיות, להחליט איזה עסקים לפתוח ואיזה לסגור, ותאפשרו התקשרויות ליועצים חיצוניים ללא מכרז לשלושה חודשים. רוני נומה עבד בהתנדבות עם למעלה מעשרה אנשי צוות אלופים ותתי אלופים אבל לא בטח שנוכל לעשות זאת שוב. ביחס למידעים ממשרד הבריאות, שרשור המידע על החולים לא מגיע אלינו לרשויות. אנחנו לבד עושים את בדיקות השרשור. עלינו להמשיך בכך אך אם יהיה ממשק בינינו למשרד הבריאות זה יקל על כולם".

ראש העיר בית שמש עליזה בלוך אמרה בדיון כי: "ההחלטה על סמך טבלאות בלעדינו היא בלתי סבירה. מי שצריך לקחת אחריות הוא ראש הרשות. אי אפשר לקבל החלטה כזו מנותקת מההקשר. בעיר עם 134,000 תושבים, להחלטה לסגור אותה או לסגור שכונות יש לה הרבה משמעויות. זה העמיד אותי כראש רשות בסיטואציה שלא ידעתי לתת מענה לתושבים. במקום להגן על התושבים הפכנו לאויב העם. גם השאלה הערכית של לומר לאדם לסגור בית כנסת היא לא מעכשיו לעכשיו״.

"בבית בו גרים בצפיפות 12 אנשים הסגר רק הפך למדגרה הרבה יותר קשה. אני לא מאמינה בסגר, הפתרונות צריכים להיות מאוד ממוקדים ויש לעשות עבודת מיפוי יותר עמוקה. אין סיבה לסגור היום 40,000 איש בתוך מדגרה. האתגר הגדול שלי כראש רשות הוא המשבר הכלכלי שזה יצר בלל כמות מקומות העבודה שנסגרו. לפני שלוחצים פליי על אזור מוגבל תעצרו רגע ותחשבו איך לבודד את החולים ולקטוע את הנדבקים, הסגר רק הגדיל את חוסר האמון. צריך לגייס את התושבים אחרת אין כל משמעות לכלום”, ציינה בלוך.


ראש מועצת קרית יערים יצחק רביץ הביע תמיכה בהטלת סגרים ואמר: "אין ספק שסגר הוא אחד הכלים הטובים למניעת התפשטות. כשהחלה ההתפרצות פניתי לשר הבריאות, והפעלנו על עצמנו סגר עצמי. אך יש לקחת בחשבון שכשאתה סוגר 10 נפשות בבית. מה-1.4 עד ה-12.5 סגרנו את היישוב ועבדנו נקודתית עם אנשים ברמת השכנוע לא לצאת מהבתים. את כל מערך הקניות לפסח ניהלנו עצמאית ואנשים היו ממושמעים. דומה באירוע הזה שמתייחסים לרשויות המקומיות כ"אנחנו" ו"אתם" וצריך להתייחס לכך ככולנו יחד״.

סגן ראש עיריית אלעד אבי שטרן השתתף בדיון והתעמת עם הדרג המקצועי ואמר: "הוסתר מעיני הציבור שלפתע הגיעו 865 מחלימים ואנחנו באמצע הגל השני. זה קרה בגלל שיש 15% שגיאות בקובץ מבחינת אלעד. אלעד עומדת במקום ירוק. הרשות עצמה ערכה חקירות אפידמיולוגיות על כל חולה בודד. כל חולה בודד ויש לנו שליטה מלאה ומשרד הבריאות הראה דבר אחד- שהוא מאבד שליטה במצב. חייבים להפיק לקחים מהגל הראשון ביחס לסידוד המלוניות”.

בתגובה לדברים טען נציג המל״ל יגאל סלוביק כי בדיון לא התייעצו עם ראש עיריית אלעד, "אם זה לא קרה עם העיר אלעד יש לבדוק למה עם ראש העיר בית שמש יש שיח פתוח 24/7. במקומות בהם באנו עם נתונים וראש העיר טען לטעות, ישבנו עם ראש העיר והרופאה המחוזית ותיקנו ולא העלינו את אותן ערים לאזור במיקוד. אם פספסנו באירוע הזה את ראש העיר אלעד אז יכול להיות וצריך לתקן את זה״.

במהלך הדיון יצא חבר הכנסת אחמד טיבי להגנת התיבוא החרדי וטען: ״העלייה מחייבת מחשבה לגבי נקיטת אמצעים חדשים וללמוד מהעבר הן מהדברים הנכונים והן מהטעויות. אחד מתופעות הלוואי השלישיות זה מיתוג אוכלוסיות כאשר אתה סוגר ערים, שמתי לב שבכמה מוקדי הרשת החברתית היה תיוג נגד החרדים בנוגע לעניין הקורונה וזה מאוד פוגעני ולא הוגן ומפספס את המטרה״.
לדבריו, ״שסוגרים ישוב זה צריך להיות החלטה הכי קיצונית ודורשת מחשבה מעמיקה. צריך להתחשב בדעת ראש הרשות, הוא מכיר את השטח והתושבים, מכיר את הרגישויות, בלי לתת ביקורת של הכנסת זה לא נראה לי סביר״.

קורונה ועדת חוקה יעקב אשר משרד הבריאות סגר סגר באלעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד