י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חקירת תאונות דרכים - התהליך

תאונת דרכים על פי ההגדרה החוקית היא תאונה שבה היה מעורב כלי רכב אחד תלפחות, ובמהלכה נגרם נזק כל שהוא לאדם, לרכוש ואפילו לבעל חיים • במקרים של תאונות קשות, מבוצע חלק ניכר מהעבודה על ידי גורמים משטרתיים. ואולם חקירת תאונת דרכים מתבצעת גם במקרים של תאונות ברמות נמוכות יחסית של פגיעה

חקירת תאונות דרכים - התהליך
תאונת דרכים צילום: שאטרסטוק

מדינת ישראל עברה במהלך העשורים האחרונים תהליך של התקדמות מהירה מבחינה תחבורתית. בעשורים הללו חלה עלייה משמעותית במספר כלי הרכב שעלו לכבישים. יתרה מכך – חלה עלייה גם במספר כלי הרכב יחסית למספר התושבים, כך שנכון להיום יש יותר מכלי רכב אחד לכל אדם בוגר בישראל. אבל יחד עם זאת, אחת התוצאות הפחות נעימות של ריבוי כלי הרכב בישראל היא עלייה במספר תאונות הדרכים ובחומרה שלהן. הסיכויים של כל נהג וכל אזרח ישראלי לחוות תאונת דרכים נמצאים, למרבה הצער, במגמת עלייה. בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא החקירה של תאונות דרכים. מהי חקירת תאונות דרכים? מהו תהליך החקירה ומהם השלבים בעיקריים שלו? מהן התוצאות האפשריות של חקירת תאונת דרכים? להלן התשובות.

מהי חקירת תאונת דרכים

אונת דרכים על פי ההגדרה החוקית היא תאונה שבה היה מעורב כלי רכב אחד תלפחות, ובמהלכה נגרם נזק כל שהוא לאדם, לרכוש ואפילו לבעל חיים. חומרת התוצאה של תאונת הדרכים נמדדת בדרך כלל בעלויות הכספיות הנדרשות על מנת להחזיר את המצב לקדמותו מצד אחד, ומחומרת הנזקים כפיזיולוגיים והכספיים, הישירים או העקיפים, שנגרמו לכל אחד מהצדדים המעורבים בתאונה מצד שני. ואולם על מנת לעמוד על חומרת הנזק ועל מידת האשמה של כל אחד מהמעורבים בתאונה יש לבצע תהליך חקירת תאונת דרכים. מדובר בפעולה של חקירה שיטתית, שהמטרה שלה לעמוד אל נכון על הגורמים לתאונה ועל מידת האשמה של כל אחד מהצדדים בה. במקרים של תאונות קשות, מבוצע חלק ניכר מהעבודה על ידי גורמים משטרתיים. ואולם חקירת תאונת דרכים מתבצעת גם במקרים של תאונות ברמות נמוכות יחסית של פגיעה.

תהליך החקירה של תאונת דרכים

תהליך חקירת תאונות דרכים כולל מספר שלבים מובנים. בשלב הראשון יש לדווח על תאונת הדרכים. חשוב לדווח גם במקרים שהתאונה קלה יחסית והפגיעות הן לכאורה מינוריות. בהעדר דיווח מיידי או בטווח זמן סביר, עלול כל התהליך להסתיים בלא כלום. השלב הבא של חקירת האירוע הוא השלב שבו נאספים כלל הנתונים הניתנים לרישום ולכימות בזירת האירוע. איסוף הנתונים יכול להתבצע על ידי כל אחד מהנהגים בזירה, בעיקר אם מדובר בתאונה קלה יחסית. במקרים קשים יותר מתבצע איסוף הנתונים על ידי מומחים משטרתיים המגיעים לזירת האירוע. בשלב הבא מתבצע איסוף הנתונים הטכניים – כלל הנתונים הגורמים תאונה והמשפיעים על החומרה שלב ובכלל. גם השלב הזה, כמו שני השלבים הקודמים שהוזכרו לעיל, יכול להתבצע על ידי הנהג המעורב בתאונה בעצמו. שני השלבים הבאים בחקירת תאונת הדרכים הם שחזור התאונה וניתוח הנתונים. בניגוד לשלבים הקודמים, שני השלבים הללו הם מקצועיים לחלוטין ויכולים להתבצע אך ורק על ידי אנשי מקצוע מיומנים. שחזור התאונה צריך להתבצע בזהירות, תוך שיקוף המצב הנכון ביותר והנתונים המדויקים ביותר בזמן שהאירוע המצער התרחש. גם השלב הבא, שהוא ניתוח הנתונים והסקת המסקנות, הוא עניין מקצועי המשלב היכרות מעמיקה של התחום עם ניסיון מצטבר של החוקרים. 

הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת איסוף נתונים בצורה מדויקת ואמינה, על מנת שניתן יהיה להשתמש בעם בעתיד. הדבר הנכון ביותר שכל נהג יכול וצריך לעשות הוא להחזיק ברכב מצלמת דרך שתצלם ותתעד הכל. במקרה של תאונה, יש ערך רב לצילומים הללו. במקרה של תאונה, חשוב גם למצוא עדים לה. חשוב גם לצלם ולהנציח סימנים על הכביש (סימני בלימה) וצילומים של הרכב מייד אחרי התאונה. כל פרט שלא נאסף באופן מיידי – דינו להיעלם. אם נאספו הפרטים הנכונים, הם יכולים לסייע מאד בתהליך החקירה של האירוע. חשוב להימנע ככל האפשר מתאונות. אבל משאירעה תאונה יש פעול במהירות ולגלות תושייה, במטרה למזער את הנזקים.

תאונות דרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד