י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
זה לא שפעת

חשש כבד: הנגיף פוגע באיברים פנימיים רבים; נזקים אורכי טווח

"הפחד הגדול שלנו הוא מנזקים ארוכי טווח שאנחנו עדיין לא מודעים אליהם" אומרים החוקרים שככל שהזמן חולף מבינים כי הנגיף מסוכן משחשבו בתחילה • "מתברר שהוא תוקף גם את הלבלב, את הלב, את הכבד, המוח, הכליות ואיברים אחרים"

חשש כבד: הנגיף פוגע באיברים פנימיים רבים; נזקים אורכי טווח
ניידת בדיקות קורונה צילום: David Cohen/Flash90

הקורונה ממשיכה להתפשט בעולם, והנגיף, שבתחילה היה נראה כשפעת פשוטה, הולך והופך למאיים מרגע לרגע. נזקים ארוכי טווח, פגיעה באיברים פנימיים רבים ומוות, הם רק חלק ממה שידוע לרופאים עד כה.

"חשבנו שזה רק וירוס של דרכי הנשימה, מתברר שהוא תוקף גם את הלבלב, את הלב, את הכבד, המוח, הכליות ואיברים אחרים", אמר ד"ר אריק טופול, קרדיולוג ומנהל מכון החקר "סקריפס" בקליפורניה, בראיון לרויטרס. 

לא מעט מחקרים שנעשו לאחרונה מראים כי מלבד התסמינים המוכרים לנו עד כה של פגיעה בדרכי הנשימה ובחוש הטעם והריח, חולים רבים סובלים גם מבעיות בקרישת הדם (שיכולות להוביל לשבץ) ונצפו גם נזקים בכלי הדם. דיווחים אחרים הצביעו על בעיות נוירולוגיות הכוללות כאבי ראש וסחרחורות וכאבים בגב ובאגן. 

עיקר הפחד של הרופאים נובע מכך שלא מעט מהתסמינים מתגלים רק לאחר זמן רב, לעיתים מספר חודשים לאחר ההחלמה. "הפחד הגדול שלנו הוא מנזקים ארוכי טווח שאנחנו עדיין לא מודעים אליהם", אמר אחד מהחוקרים.

כזכור, מוקדם יותר הבוקר פרסמנו כי תוצאות ראשונות למחקר שמוביל מכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק, מעלה כי לפחות 50% מחולי הקורונה שנבדקו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים שבועות עד חודשים לאחר שהחלימו. רוב החולים לא חזרו למצב ולתפקוד שבהם היה לפני שחלו בקורונה.

המחקר שמתבצע במכון הריאות של שערי צדק בדק עד עכשיו כמה עשרות מטופלים שחלו בקורונה בדרגות שונות והחלימו. נבדקו חולים קלים, בינוניים וגם חולים שהיו במצב קשה.

מתוצאות המחקר עולה כי כ-50% מהמחלימים שנבדקו עד כה סובלים מתסמינים ללא קשר בהכרח לחומרת המחלה.

במחקר נמצא כי גם לחולי קורונה קלים עלול להיווצר נזק ריאתי לטווח ארוך, ולעומתם חולים שהיו במצב קשה לא בהכרח מדווחים על קשיים או תחושה קשה. בשבועות הקרובים ייבדקו עוד מאות חולים נוספים שכבר פנו להשתתף במחקר.כלל החולים שישתתפו ייבדקו שוב חצי שנה לאחר הבדיקה הראשונית על מנת להבין את ההשפעה ארוכת הטווח.

פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק ויוזם המחקר אומר: "בין התסמינים שבדקנו, מצאנו חולשה כללית אצל רוב הנבדקים, תלונות על שיעול ו\או קוצר נשימה, הופעה של פיברוזיס \לייפת ריאתי, הפרעה חסימתית וחשד ליתר לחץ דם ריאתי. אנו עורכים את הבדיקות המקיפות על מנת למנוע החמרה בתסמינים אלו ולתת מענה בשלב מוקדם של המחלות"

פרופ' איזביצקי מוסיף: "אנו פונים לכלל חולי הקורונה אשר היו מאושפזים בבתי החולים השונים בישראל או במלוניות להשתתף במחקר מעקב זה. המחקר מתאים למטופלים בטווח של 3 עד 6 חודשים לאחר השחרור מבית החולים. מומלץ לבוא מוקדם ככל שניתן כדי שנוכל לעשות מעקב ואיתור מוקדם של מחלות ריאתיות. כל חולה קורונה שהיה מאושפז באחד מבתי החולים בישראל יכול לקבוע תור במרפאת ריאות של שערי צדק ולבקש להשתתף במחקר מעקב זה".

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד