י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

טיפים למשקיע: בחירת בית השקעות

צברתם סכום כסף וחשבתם לפתוח איתו תיק השקעות? בתי השקעות רבים ישמחו לנהל אותו עבורכם – כך תדעו מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים בית השקעות, ועל מה אסור לוותר

טיפים למשקיע: בחירת בית השקעות
השקעות צילום: שאטרסטוק

אם יש ברשותכם סכום כסף משמעותי, בוודאי התלבטתם רבות בין מגוון האפשרויות ההשקעה הקיימות בשוק. סביר להניח כי השוויתם בין אלטרנטיבות ההשקעה השונות, והכנסתם למשוואה שיקולי עלות מול תועלת. במידה ובחרתם להפקיד את הכסף בבית השקעות – עבודת התחקיר לא הסתיימה. כדי לוודא שכספכם ינוהל על ידי מנהלי השקעות טובים ואמינים, ישנם כמה פרמטרים שניתן לבדוק – כך שתעמוד לפניכם התמונה המלאה בבואכם לקבל החלטה חשובה זו.

אין חכם כבעל ניסיון

השכלה פורמלית בשוק ההון היא דבר חשוב, שלא לומר הכרחי, לכל העוסקים בייעוץ וניהול השקעות, כמו גם רישיון מקצועי מתאים. אולם להתנסות בשטח – ורצוי במשך תקופה ארוכה – אין תחליף. בית השקעות שחווה תקופות טובות וטובות פחות בשוק ההון על פני שנים ארוכות, שלרוב יהיה מצויד בכלים מקיפים יותר – שיעזרו לו להיות מוכן לכל מיני סוגי תרחישים אפשריים שעשויים לסייע לו לנצל הזדמנויות בזמן הנכון, כדי להקדים את השוק.

חקר ביצועים

חשוב לבחון את התוצאות שהשיג בית ההשקעות עבור לקוחותיו. כאשר אנו ניגשים לבדוק ביצועי עבר של בית השקעות, בדיקת נתונים מהשנה או השנתיים האחרונות עלולה שלא להציג בפנינו את התמונה המלאה. מומלץ להסתמך על תקופה ארוכה של שנים – וככל שמתאפשר, רצוי לבחון תקופה בה היו שינויי מגמה משמעותיים אשר העמידו את ניהול ההשקעות וניהול הסיכונים למבחן, וזאת כדי לוודא שבית ההשקעות מסוגל להניב ללקוחותיו תשואה נאה באופן עקבי – ושלא מדובר רק בהצלחה מקרית שנמשכה תקופה קצרה. ניתן לחפש כתבות וידיעות על בית ההשקעות בעיתונות, לקרוא מה אומרים עליו אנליסטים וכתבים כלכליים, ולהסיק מכך לגבי המוניטין והאמינות שלו. בדיקה זו אמנם אינה מבטיחה את העתיד, אך לכל הפחות מאפשרת סינון של מנהלי השקעות שהתמידו, התנסו וביצועיהם ניתנים למבחן הגיוני.

יתרון הגודל

בתקופות גאות בשוק ההון קל יותר להניב תשואה – ורבים מהעוסקים בניהול השקעות יוכלו להציג תוצאות טובות בזמנים מסוג זה. אולם המבחן האמיתי מגיע בעתות שפל – היכולת להמשיך בניהול השקעות איכותי גם בזמנים אלה מסתמכת על בסיס עסקי יציב ואיתן – כך שלבתי השקעות גדולים יותר עשוי להיות יתרון במצבים מסוג זה.

בנוסף, לעתים אנו רואים מספרים המעידים על ביצועים טובים מאוד של בית ההשקעות – אך בפועל, מדובר בסכומים קטנים למדי. מנגד, ביצועים גבוהים באופן עקבי המתייחסים לסכומי כסף גדולים, מעידים לרוב על יציבות ויכולת מקצועית גבוהה.

המשאב האנושי

הביצועים בשוק ההון מבוססים על יכולת קבלת החלטות חכמות בזמן אמת, יכולת זו משקללת ניסיון מצטבר יחד עם מידע מקיף על הנעשה בשווקים ויכולת אנליזה מעמיקה. לכן אנשי מקצוע הפועלים בשוק זה שנים ארוכות נהנים מיתרון משמעותי.

ליווי אישי

גם כשלבית ההשקעות יש קבלות מרשימות במיוחד – חשוב לזכור כי תיק ההשקעות שלכם צריך להיות מנוהל בהתאם לצרכים ולמטרות שלכם. ודאו כי מנהל או מנהלת ההשקעות יקדישו זמן לפגישת היכרות אישית עמכם, במסגרתה יערך גם מיפוי של הצרכים והנכסים הפיננסיים שלכם, ובניית אסטרטגיית השקעות שמביאה בחשבון את האופי שלכם כמשקיעים ואת מטרות ההשקעה. ודאו שבינכם לבין מנהלי ההשקעות שלכם מתקיים קשר, כך שתוכלו להתעדכן על שינויים והתפתחויות בשוק ההון, הדינמי מטבעו.

פתרון אישי מותאם, לאורך שנים

התאמה אישית של תיק ההשקעות היא חיונית – ומכאן גם חשיבותה של פגישת ההיכרות הראשונית, כפי שציינו בסעיף הקודם. ואולם, החיים הם דבר דינמי וסביר להניח שעם השנים, הצרכים, הרצונות ויעדי ההשקעה שלכם ישתנו. כדאי לבדוק אם בית ההשקעות מקפיד לערוך פגישות עדכון תקופתיות עם הלקוחות שלו, כדי לוודא שבכל עת אסטרטגיית ההשקעה עדיין נכונה ומתאימה עבורם.

סוגיית המחיר

פרמטר חשוב הוא כמובן גובה דמי הניהול שיגבה מכם בית ההשקעות עבור שירותיו – דמי ניהול התיק וכן עמלות שונות. ניתן להשוות עלויות אלה בין בתי ההשקעות השונים, ואולם, יש לזכור שזהו רק פרמטר אחד – וכי במקרים מסוימים, ייתכן שעדיף לשלם מעט יותר, כדי לקבל שירות באיכות גבוהה יותר ולהעלות את פוטנציאל התשואה של תיק השקעות שלכם.

מיסוי

לנושא המיסוי יכולה להיות השפעה רבה על תיק ההשקעות שלכם. כל משקיע שואף, כמובן, לצמצם ככל האפשר את שיעורי המס שישלם. מנהלי השקעות מנוסים הבקיאים בתחום המיסוי, מכירים היטב את מגוון אפיקי ההשקעה השונים, את שיעורי המיסוי ואת הטבות המס – ויידעו כיצד לחלק את ההשקעות שלכם באופן המיטבי עבורכם.

חובת דיווח

כל בית השקעות מחויב לדווח ללקוחותיו באופן תקופתי. עם זאת, יש בתי השקעות המקפידים לשלוח עדכונים תכופים יותר מהמינימום הנדרש, ובנוסף שולחים ללקוחותיהם גם דיווחים שוטפים בהתייחס לשוק ההון, המלצות וניתוחים של מחלקות המחקר, אם קיימות, ועוד. לראייתנו, הדבר מעיד כי בתי השקעות אלה שמים דגש על שירות הלקוחות ולתפיסתנו, לרוב, יקפידו גם על זמינות גבוהה, הן למחלקת השירות והן למנהלי ההשקעות האישיים.

בשורה התחתונה, ההחלטה באמצעות מי להפקיד את הכסף שצברנו כדי שישקיע אותו ויעזור לנו לטפח את ההון המשפחתי ולהגדיל את הרווחה הכלכלית, אינה פשוטה. במקום להסתמך על עצה מהשכן או כותרת חד-פעמית בעיתון, אנו ממליצים לערוך בדיקה יסודית ומקיפה יותר, שתסייע לכם לקבל את כל המידע הדרוש על תפקודו של בית ההשקעות, המוניטין, הידע והניסיון שלו.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח

השקעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד