י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
זכויות האישה העובדת

כל מה שרצית לדעת: מה תעשי במקרה שהמעסיק פוגע בזכויותיך?

שאלות רבות מתרוצצות בראשן של נשים סביב העסקתן: מהן הזכויות שלך בתקופת ההריון? כמה שעות היעדרות מגיעות לך? ומה קורה במקרה שנוצלו שעות הבדיקה?

כל מה שרצית לדעת: מה תעשי במקרה שהמעסיק פוגע בזכויותיך?
זכויות צילום: pixabay

אישה עובדת מהן זכויותיה? נשים העובדות במדינת ישראל זכאיות להתחשבות עקב נתונים אישיים. כך למשל תקופות שונות מזכות בהטבות מסויימות. אחת התקופות המרגשות בחייה של אישה היא התקופה לפני הלידה. תקופה זו מאופיינת באתגרים לא פשוטים מבחינה פיזית, רגשית ועוד.

המחוקק מצא לנכון לתת לנשים בתקופה זו הגנה וזכויות על מנת שתצלחנה את התקופה בקלות. כך למשל שכירה זכאית ל- מה שנקרא "שעות בדיקה". מי שעומדת בתנאים מקבלת שכר עבודה מלא עבור שעות היעדרות עקב בדיקות רפואיות שגרתיות הקשורות בהריון.

בכמה שעות מדובר? מי שעובדת במשרה מלאה הנהוגה במקום העבודה זכאית ל 40 שעות העדרות בתשלום במהלך התקופה.

מי שעובדת במשרה חלקית זכאית למספר שעות יחסי מתוך ה-40 שעות וזאת בהתאם ליחסיות משרתה. במלים אחרות: מחלקים את שעות העבודה החודשיות  ב 182 (מספר שעות העבודה הקבוע בחוק לחודש במשרה מלאה).יחד עם זאת אם מדובר על מקום עבודה שבו תקן שעות העבודה החודשי למשרה מלאה נמוך מ-182, מספר שעות העבודה החודשיות יחולק בתקן של מקום העבודה.

לדוגמא אם במקום העבודה עובדים 160 שעות למשרה מלאה והעובדת מועסקת ב 80 שעות חודשיות חלקיות המשרה שלה היא חצי 80/160= 1/2 . לכן עובדת זו זכאית למחצית מסל שעות הבדיקה של משרה מלאה שזה 20 שעות (מחצית מ 40).

איך מחשבים זכאות במקרה של היקף משרה משתנה? יש עובדות שמשרתן היא שעתית ו/או אין מספר שעות קבוע. במקרה שכזה מקובל לחשב ממוצע של שעות חודשיות ב12 חודשים אחרונים ואת הממוצע הזה לחלק ב 182 שהוא היקף שעות למשרה מלאה. אחרי שקבלו את חלקיות המשרה נוכל לדעת לכמה שעות עובדת זכאית מתוך ה 40 שעות.

מה דינה של עובדת המועסקת אצל מספר מעסיקים? יש לא מעט נשים המועסקות אצל מספר מעסיקים וכאן עולה השאלה האם העובדת זכאית לשעות בדיקה ואם כן לכמה שעות ומי אמור לשלם על אותן שעות. חשוב לדעת שגם עובדת שמועסקת אצל מספר מעסיקים זכאית לשעות בדיקה וזכאותה היא בהתאם להקף משרתה אצל כל מעסיק בנפרד. אנחנו בעצם מתייחסים אליה כמו לעובדת בחלקיות משרה והזכאות היא אצל כל מעסיק.

לדוגמא: עובדת המועסקת במקום עבודה אחד ברבע משרה ובמקום עבודה נוסף בחצי משרה זכאית מהמקום הראשון ל 10 שעות העדרות ומהמקום השני ל 20 שעות העדרות.

האם זכות תלויה בתקופת העבודה? זכאות לשעות בדיקה תלויה רק במצב הרפואי- מצב של הריון- ולא תלויה בותק בעבודה.

האם צריך להמציא מסמכים? המעסיק רשאי לבקש מהעובדת להציג אישורים על היעדרות לצורך בדיקות הקשורות בהריון. חשוב לציין כי ניתן להגיש אישורים בדיעבד, ולאחר שנוכו מהמשכורת שעות ההעדרות או נוכו ממכסת ימי החופשה. במקרה כזה המעסיק יבצי זיכוי ויחזיר לעובדת מה שנוכה ממשכורתה.

מה ניתן לעשות במקרה של פגיעה בזכות? מעסיק שאינו ממלא אחר הוראות החוק והעובדת לא מקבלת שכר על שעות העידרות בדין בדיקה היא יכולה לתבוע פיצויים בגין כך, כמובן בכפוף להיתר הוראה מרב.

האם שעות הבדיקה יורדות מימי מחלה או ימי חופשה? חשוב לי להדגיש שאין קשר בין שעות בדיקה לימי מחלה ושעות הבדיקה הן מעבר לימי המחלה.  אין גם קש בין שעות בדיקה לימי חופשה.

מה קורה במקרה שנוצלו שעות הבדיקה? עובדת שנצלה את מכסת שעות הבדיקה וזקוקה לבדיקות הריון נוספות רשאית להיעדר מהעבודה על חשבון ימי החופשה או להעדר ללא שכר.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש

אסתי וייסלר- עורכת דין, עובדת סוציאלית ומגשרת, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

 

זכויות זכויות נשים הריון היעדרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד