י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ביום פטירתו נמצא קברו

נמצא קברו של הטייס שנעלם בבגדד משנת 2004

מוחמד. א. ממשיך לשוטט ברחבי עירק והערב ט' תמוז, גילה את קברו של הטייס שנעלם בשנת 2004 כאשר על מצבתו נחקק יום פטירתו ט' תמוז התרצ"ה • היכן מצא מוחמד את הקבר? וכיצד הצליח להגיע למקום?

נמצא קברו של הטייס שנעלם בבגדד משנת 2004
מצבת הטייס שנעלם צילום: מוחמד. א

מוחמד .א. נציגנו בבגדד ממשיך להפתיע. על רקע הדו"ח שפורסם לאחרונה בלונדון, המצביע על כך כי מרבית האתרים היהודיים בעיראק נהרסו. ממשיך מוחמד לשוטט ברחבי עיראק, חמוש במצלמה מנסה לאתר ולתעד תוך כדי סיכון רב, את מה שכן נשאר מאותה היסטוריה יהודית בת אלפי שנים.

שכונת אל חביבה, מזרח בגדד, אחת השכונות היותר מסוכנות בבגדד. מאז נפילת סאדם חוסיין מאות נרצחו שם, בעיקר סונים שנרדפו ע"י שיעים. היום מיושבת השכונה כולה ע"י שיעים פונדמטליסטים. בקצה השכונה שוכן בית הקברות היהודי.

בית הקברות היהודי בבגדד

היום ט' תמוז, מוחמד מבקר בבית העלמין היחיד שנותר בבגדד. מתיידד עם שומר בית הקברות, אותו הציבה הממשלה העיראקית. כמה דינרים עיראקים ששולשלו לכיס השומר, והאישור לצלם ניתן.

יצחק כרמלי ל'בחדרי חרדים' מספר בהתרגשות: כאשר קיבלתי את תמונות הקברים היום, וקראתי את שחקוק על אחת המצבות, קפצתי כנשוך נחש, שפשפתי עיניי כלא מאמין, על המצבה נחקק: הבחור דוד רולאלד בן פרג' חיים דוד ששון ז"ל נפטר ט' תמוז התרצ"ה.

מצבת הטייס שנעלם 

מהתמונות שצילם מוחמד, מסתבר כי זו המצבה היחידה מתוך אלפי מצבות, שנותרה בשלמותה. כאשר כל הקברים, מלבד בודדים, הם קברים שהועתקו מבית הקברות העתיק של בגדד שנהרס בשנת 1961, כולל קברו של הבן איש חי זיע"א, שגם הוא נהרס והועתק אל בית העלמין באל חביבה.

משיחה שקיים יצחק כרמלי היום עם עימד לוי היהודי האחרון שעזב את בגדד וכיום מתגורר ברמת גן, עולה כי אותו בחור היה טייס יהודי - בריטי שנפל ונקבר בבגדד, פרטים נוספים לא ידע להוסיף. לדברי עימד לוי הוא זה ששיפץ את בית הקברות בשנת 2004 קודם שברח מעיראק. מאז, נקברו רק עוד 2 נפטרים משארית הפליטה.

מהתמונות שצילם מוחמד עולה, שבית הקברות אכן שמור, רק שהמצבות הסמוכות לבתי השיעים הפכו לאתר פסולת.

הקיצו ורננו שוכני עפר.

בית קברות בגדד יצחק כרמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד