י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בצה"ל נדהמו

ביקורת חריפה בצבא: כוכבי מתכוון לקדם את מקורבו

בצה"ל נדהמו: כוכבי מבקש למנות את עוזרו, אל"מ ג', לתפקיד בכיר באמ"ן• גורמים בצבא: "אין לג' מספיק ניסיון" • דו"צ: "התפקיד טרם נפתח לאיוש"

ביקורת חריפה בצבא: כוכבי מתכוון לקדם את מקורבו
הרמטכ"ל אביב כוכבי צילום: דובר צה"ל

ביקורת חריפה בצה"ל על הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בעקבות כוונתו לקדם את עוזרו, אל"מ ג', ולמנותו לראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין בדרגת תא"ל. כך מפרסם הבוקר (ד') יואב לימור ב"ישראל היום".

בשבועות הקרובים אמור כוכבי לכנס כמה דיונים לשיבוץ קצינים בדרגת תא"ל. מדובר במינויים שייקבעו כעת, אבל ייכנסו לתוקף במהלך השנה הבאה. שניים מהמינויים הם של קצינים באגף המודיעין: מפקד 8200, וכפועל יוצא מכך של ראש חטיבת ההפעלה. ככל הידוע, מעוניין כוכבי למנות למפקד 8200 את תא"ל י', שמכהן כיום כראש חטיבת ההפעלה, במקומו של תא"ל א', שישלים ארבע שנים בתפקיד.

י' היה בעבר קצין המודיעין של פיקוד המרכז וראש זירה בחטיבת המחקר, ולפני כן קצין המודיעין של אוגדה 91. הוא נחשב לאחד המומחים הגדולים בצה"ל לזירה הצפונית בכלל ולחיזבאללה בפרט, אם כי היכרותו עם 8200 מוגבלת יחסית, אף שביצע בה תפקיד אחד של ראש ענף בדרגת סא"ל.

לתפקיד שצפוי להתפנות בחטיבת ההפעלה, במקומו של י', מתכנן כוכבי למנות את עוזרו, אל"מ ג'. ג' היה ראש לשכתו של כוכבי באגף המודיעין, ואחר כך כיהן כראש זירה (בדרגת סא"ל) ב־8200, לפני שקודם לדרגת אל"מ ולתפקיד של ראש הזירה הצפונית בחטיבת ההפעלה. את התפקיד הזה הוא מילא חודשים ספורים בלבד, לפני שכוכבי מונה לרמטכ"ל ומינה את ג' לעוזרו.

בצה"ל נדהמו מכוונת כוכבי לקדם כעת את ג' ולמנותו לראש חטיבת ההפעלה. ג' הוא קצין מוערך לכל הדעות, אולם קידומו המטאורי הוא חסר תקדים: בשלהי 2014 הוא עוד היה רס"ן, בקיץ 2018 הוא כבר היה אל"מ, וכעת, כעבור שנתיים, מתכוון כוכבי לקדמו שוב לדרגת תא"ל - שלוש דרגות בתוך פחות משבע שנים, לאחר שאת התפקיד בחטיבת ההפעלה הוא ביצע למשך זמן קצר בלבד.

הביקורת על המינוי הצפוי מגיעה מתוך אגף המודיעין ומחוצה לו. באמ"ן הצביעו לדוגמה על שני קצינים בכירים שכרטיס השירות שלהם מלא - אל"מ ר' שהיה קצין המודיעין של פיקוד הדרום ומפקד בית הספר למודיעין (בה"ד 15), ואל"מ ש' שהיה ראש זירה בחטיבת המחקר ומכהן כעת כקצין המודיעין של פיקוד הצפון - ותהו על איזה רקע מקצועי מחליט הרמטכ"ל לקדם קצין שזוטר מהם, ושניסיונו פחות משלהם משמעותית.

גם גורמים מחוץ לאגף המודיעין תהו על כוונתו של הרמטכ"ל לקדם את עוזרו ולהקפיצו לתפקיד הבכיר ואמרו: "אנחנו מתעקשים עם הקצונה הבכירה על תפקידים מלאים ועל כמה תפקידים בכל דרגה, וכעת מקודם קצין שדילג מעל כל התפקידים והדרגות בקלילות. זה עושה רושם שיש סקאלה לכל הקצינים, ויש סקאלה למי שמקורב לרמטכ"ל. מה נגיד למח"ט שריון שמסיים תפקיד שני של פיקוד על חטיבה, ואנחנו דורשים ממנו עכשיו לעשות עוד תפקיד מטה בזרוע היבשה בדרגת אל"מ לפני שנחליט אם לקדם אותו לדרגת תא"ל?"

אביב כוכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד