י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תרגיל מבריק של נתניהו

הקריסה הפוליטית של בני גנץ: כך זה נראה

המהלך המבריק של נתניהו, התאונה המביכה של גנץ, הבריחה המפוארת של הליכוד מהסכם הרוטציה והתפנית החדה של לפיד • כך נראית התקופה הפוליטית הקשה ביותר בחייו של גנץ • טור דעה מאת יוסי אסולין

הקריסה הפוליטית של בני גנץ: כך זה נראה
גנץ בישיבת ממשלה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

המהלך המבריק של נתניהו

מצבו הפוליטי של ראש הממשלה החלופי, מיודענו בני גנץ, מעולם לא היה גרוע יותר. המהלך של נתניהו לפצל אותו מיאיר לפיד התברר עם הזמן כמבריק ורוקן את מעמדו של האיש שאיים עליו – מכל חשיבות. דומה כי כל יום שעובר המניות של גנץ בקריסה וכי הוא מאבד את קסמו מרגע לרגע.

הוא הפציע בשמי הפוליטיקה עם מספר דו-ספרתי, הספיק במעלה הדרך לקבל אפילו יותר קולות מנתניהו כיו"ר כחול לבן המאוחדת, עד לשבוע הנוכחי והמר – בו כוחו הפוליטי התרסק מ-35 מנדטים ל-9 מנדטים בלבד. היחלשותו מביאה להתגברות ההתנגחות בו משתי חזיתות – הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה.

התאונה המביכה של גנץ

נתניהו גם דואג לעשות הכל כדי להעלים את גנץ מהנוכחות הציבורית. בניגוד להבטחות על הנייר לפיהן החלטות הממשלה יתקבלו במשותף, בשל מעמדו המחייב של גנץ הנגזר מתוארו, התמוה משהו, התחושה בקרב רבים בציבור היא שמי שמנהל באמת את העניינים, הן בנושא הקורונה והן בנושאים המדיניים, הוא בנימין נתניהו ורק הוא.

אבל זה לא רק ראש הממשלה שדואג מאחורי הקלעים לעקר את מעמדו הציבורי של גנץ ממשמעות. זה גם גנץ עצמו שהבנתו בתקשורת נחותה מזו של נתניהו ורחוקה ממנו כרחוק מזרח ממערב. דוגמה בולטת לכך מצאנו השבוע, שעה שגנץ גילה לפתע כי מצלמות כלי התקשורת יצאו מישיבת הממשלה רגע לפני שתכנן לומר את דבריו לאומה.

תגובתו לרגע הזה לא פחות מעניינת. הוא הסתכל לצדדיו במבוכה ומלמל מתחת למסכה מספר מילים לכיוונו של נתניהו, כשכל תנועות גופו משדרות את חוסר האונים, "מדוע לא נתתם לי להגיד דברים כמו שסיכמנו". לא ברור אם זה משהו מתוכנן או לא. אבל דבר כזה לא היה קורה לעולם לאשף תקשורת כמו נתניהו.

ימיו של גנץ ספורים. כותב השורות

הבריחה המפוארת מהסכם הרוטציה

לאור ההתנגחויות הפוליטיות הפומביות מצד ראש הממשלה נתניהו ומצד חברי הליכוד כלפי בני גנץ וגבי אשכנזי, הן בנושא הכלכלי, הן בנושא הביטחוני והן בנושא תיקיו הפליליים, התנגחויות שרק התגברו בשבוע האחרון והגיעו לטונים צורמים למדי, נותר לתהות האם נתניהו בכלל מתכוון לממש את הבטחתו – להעביר לגנץ את ראשות הממשלה בתום תקופת הרוטציה שלו. ההערכה היא כי ראש הממשלה ימצא את הדרך לברוח מההסכם וכי הוא יעשה זאת במינימום נזקים, הכל על מנת להשאיר את גנץ כאפיזודה חולפת.

עד כמה עמלים על מהלך כזה בליכוד? דוגמה לכך מצינו השבוע בדמות הצעה מצד "בכירים בליכוד" להריץ את גנץ לנשיאות המדינה מטעם הקואליציה. תרגום למתקשים: "בכירים בליכוד" – בלון שנתניהו מפריח לאוויר באמצעות מתווכים כדי לראות איך ההצעה מתקבלת בציבור. לפי ההצעה המדוברת, אשכנזי יקבל את תיק הביטחון, וכך נתניהו יבטיח את הישארותו בתפקיד ראש הממשלה עד לתום הקדנציה.

בליכוד הסבירו את המהלך עם נימוק לא בלתי הגיוני, "לא סביר שמישהו עם כל כך הרבה כוח יעביר ראשות ממשלה למי שאין לו שום כוח פוליטי. גנץ יצטרך להפנים שזה מצבו, ולהחליט אם ללכת לבחירות עכשיו או בעוד שנה, שאז יש סיכוי שהוא יהיה כמו שאול מופז, שפרש מהממשלה וסיים עם שני מנדטים. "הרי לא הגיוני", אומרים בליכוד, "שכשיגיעו לנקודת ההחלפה ולגנץ יהיה מספר מנדטים חד ספרתי". התחושה היא שאו שהסיפור הזה יסתיים בהבנות, בעיקר מצדו של גנץ, או בפיצוץ בלתי נמנע, שכל יום רק מחיש את צעדיו.

התפנית החדה של לפיד

במקביל לירידה התלולה בכוחו הפוליטי של גנץ, מגיעה ההתחזקות של לפיד בסקרים. האחרון, שידוע כמכונה פוליטית משומנת, הבין את הלך הרוח מהר מאוד והשבוע הוא העלה הילוכים ובחר להצליף במי שהיה שותפו הפוליטי הבכיר עד לפני רגע. ההצלפה, צריך לציין, הפכה הדדית ונראתה יותר כמו הטחת עלבונות הדדיים מהסוג שרואים בד"כ בגן חובה בואכה כיתה א'.

חבר הכנסת לפיד התייחס לתקרית המביכה בפתח ישיבת הממשלה ואמר בלעג, "לי נתניהו לא עשה זובור כי הוא לא יכל". בכחול לבן הגיבו ללפיד בעקיצה וכתבו כי הסיבה שנתניהו לא עשה לו 'זובור' היא משום ש"הוא לא הספיק כי הוא פיטר אותך קודם". במקרה אחר כתבו בכחול לבן ללפיד: "כבר 5 ציוצים מהבוקר, אנחנו מבינים שקמת עם כאבי גמילה ממצלמות".

גם ביום שישי האחרון השותפים לשעבר התכתשו בטוויטר, בתגובה לדיווח כי גנץ יתמודד לנשיאות במקום קיום הרוטציה כתב לפיד כי הוא מתנגד לרעיון שגנץ יהיה נשיא, משום ש"התפקיד כרוך ביותר מדי לחצים". בכחול לבן הגיבו ללפיד: "אמר מי שהלחץ היחיד שהוא מכיר זה הלחיצה על האנטר במקלדת". במקרה אחר אמר גץ ללפיד, "אנחנו מחפשים קשבים. תעודת בגרות מלאה – יתרון". בהזדמנות נוספת סתר לפיד את דבריו בעבר ואמר כי גנץ קרס פוליטית.

האמירות הללו מבטאות היטב את המצוקה הפוליטית שחש גנץ בימים אלו ולא מותירות בידו ברירה אלא להשיב ללפיד כגמולו כדי להשיב את הקולות שנגס ממנו. וכך, בהתאם לתרגיל המתוכנן מראש של נתניהו, גנץ הפך לשק חבטות - גם של רה"מ וגם של לפיד - ומאז שעון החול הפוליטי שלו הולך ואוזל. סיכוייו להותיר חותם במערכת הפוליטית הולכים ופוחתים ונראה כי ימיו בפוליטיקה ספורים.

בני גנץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד