י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ה'סוכנות' נגד הצלת חייהם של יהודי תימן

מה יקרה אם המתווך הגרמני יבקש ברכת מלו"בנים? • מה משמעות היוזמה החדשה לסלולר מסונן לציבור הדתי-לאומי • ויש גם 6 קצרים • יצחק נחשוני עם סקירת עתוני סוף השבוע

תימנים בתפילתם. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
תימנים בתפילתם. צילום ארכיון: בחדרי חרדים



ה'קסמים' נעלמו מהמרבד

בעוד שהתקשורת הישראלית מהפכת לה גם היום בחררה של המסתננים הזרים לישראל ודורשת עבורם 'מחוות הומניות' שאין להן כל הצדקה והגיון, נוטלת מאיתנו ארה"ב את היוזמה האנושית והרגישה החשובה באמת, של הצלת יהודים רדופים מסביבתם העויינת והמסכנת את חייהם. העיתון האמריקאי הנחשב - 'וול סטריט ג'ורנל' מדווח, כי כששים מבני הקהילה היהודית בריידה שבתימן חולצו במבצע סודי ומורכב על ידי משרד החוץ של ארה"ב והם הגיעו למקום מבטחים בעיירה היהודית מונסי.

אם ימצאו חברי הכנסת הורביץ, חנין ושות', כמה דקות להתעדכן גם במה שעל פי סדר העדיפויות היהודי באמת חשוב לעם ישראל, וימצאו לנכון לתת דעתם על בני הערובה בני דתם במקום להיות בני ערובה השבויים ביוזמות קליטה מזיקות ופסולות, הם יוכלו למצוא את הידיעה החשובה על הצלת יהודי תימן מיד רודפיהם בקדמת העיתונים החרדים 'המודיע' ו'המבשר' ועמוק יותר, אחרי כמה עניינים חשובים יותר בעיניהם, כמו מי יהיה מחליפו של סולאנה? תוכנית הפיצול של נאמן, וכמה ידיעות על ארגוני השפע בישראל, ב'ידיעות אחרונות' ב'מעריב' ב'הארץ' וגם ב...'יתד נאמן' שם נדחקה הידיעה החשובה עד לעמוד 4.


החוק המוצע נגד מכירת אלכוהול בלילה, שגם הוא מופיע בעתונות הכללית לפני חילוצם של יהודי ריידה שבתימן, לא יפתור, כנראה, את כל בעית השכרות בישראל, בעיקר לא את של אלה המחזיקים בהגה כלי התקשורת ופועלים מתוך שכרון חושים כבר בשעת בוקר מוקדמת...
אריה גולן,למשל, בסקירת הכותרות החשובות של עיתונות היום,שהוא עורך ב'יומן הבוקר' של 'קול ישראל' מצא לנכון לצטט את הידיעה על יהודי תימן רק לקראת סוף הסקירה ודוקא מתוך העיתון 'המודיע'. 'תימנים' הם, כידוע, לא המנה העיקרית ב'ארוחת הבוקר' המשביעה שכלי התקשורת בישראל זקוקים לה. ההצלה הגדולה הזו, גם אם היא באה אחרי הרצח בדם קר של ר' משה נהרי הי"ד אב לתשעה, רק בשל היותו יהודי, עדין אינה עושה את בעלי ה'סימנים' לחלק לגיטימי בהאג'נדה התקשורתית ת ובודאי לא למועדף.

שיתעסקו איתם החרדים מ'המודיע'.

נכון. ה'מוסד' 'סיירת מטכ"ל', 'שלדג' או כל יחידה ישראלית מובחרת אחרת, שבעבר היתה לוחמת אפילו על הזכות להוביל מבצע חילוץ מהסוג הזה, לא היו הפעם מעורבים בו. מסתבר שהאמריקאים יודעים לעשות זאת לא פחות טוב מאיתנו. יעקב שאקר, אב לשבעה שהיה בין הניצולים במבצע מצוטט ב'ידיעות אחרונות' כמי שסיפר: "התחפשנו למוסלמים, חבשנו טורבאן והסתרנו את הפיאות ואת הכיפה, הנשים התעטפו בגלימות וכיסו את פניהם ברעלות".

נטשה מוזגוביה , כתבת 'הארץ' בוושינגטון, מתארת אפילו בתיאור צבעוני יותר את המבצע האמיץ והנועז: "אחרי שהסתירו את הכיפה והפיאות תחת כיסוי ראש בסגנון מוסלמי, צלחו ללא בעיות כ-100 קלומטרים, עד לעיר הבירה צנעא. אמצעי זהירות נוסף היתה היציאה מהבית בשעת לילה מאוחרת. בצנעא פגשו בני הקהילה היהודית את אנשי משרד החוץ האמריקאי. במלון שבו נקבעה הפגישה התבקשו המשפחות להוכיח שנרדפו בתימן על רקע יהדותם, כדי לזכות במעמד של פליטים בארה"ב". 'המבשר': "אחד הפליטים סיפר על חודשיו האחרונים בתימן ואמר כי הושלכו לעברו אבנים שפגעו בראשו וכי לא יכל לצאת מביתו במשך כחודשים.יהודי אחר תיאר כיצד הושלכו לעבר ביתו ומכוניתו אבנים שניפצו את השמשות וכיצד חיו בחשש מפני הבלתי ידוע".

בידיעת המקור- המתפרסמת בעיתון 'וול סטריט ג'ורנל' דווח כי הממשל האמריקאי שוכנע להכנס לתמונה אחרי שהצטבר אצלו מידע שלפיו ארגון אל-קעידה החל לפעול בתימן והיהודים הם היעד המרכזי שלו. עלה החשש שמלבד הרדיפות הקשות האחרות נגד יהודים וגם בנותיהם, יבצעו אנשי הארגון טבח המוני בהם. הפדרציה היהודית והמגבית היהודית פנו אז אל הממשל האמריקאי ובקשו לחלץ את 350 המשפחות היהודיות שעוד נותרו, אחרי עזיבתם של למעלה מ 50 אלף היהודים מאז הקמת מדינת ישראל ועד היום. הארגונים היהודיים בארה"ב גם הקציבו סכום של מיליון דולר לפעולת החילוץ. על פי הידיעות מחלקת המדינה נענתה לבקשה ושיגרה לתימן שליח מיוחד לתיאום המבצע, גרג ריקמן שמו, והוא אמר בדיעבד כי אם ארה"ב לא היתה מתערבת היו היהודים נופלים קרבן לפיגוע דמים.

ואף על פי כן 56 יהודים נחלצו, ועוד 100 נמצאים בדרך להצלה מידי טרוריסטים צמאי דם, אינם סיבה מספקת כדי בישראל יציינו היום את נס ההצלה הגדול בכותרות ראשיות?

איך זה?

נראה שההסבר הלא כתוב נמצא בעובדה שהפיאות והכיפות של היהודים שחולצו רק הוסתרו מתחת ל'טורבאן' עד לעלייתם על המטוס האמריקאי ולא הוסרו לגמרי, כפי שרבים מבני העדה המפוארת הזו הוכרחו או שודלו לעשות בשנות החמישים.

אבל גם במה שכן נכתב במפורש די כדי להציג את העיוות וצמצום המחשבה הישראלי, שהתקשורת הפכה היום שוב חלון הראווה המכוער שלהם.

בכותרת ב'ידיעות אחרונות' מנסחים זאת כך: "תסכול בישראל - ליהודי תימן הוצגו מענקים נדיבים מחסידי סאטמר – והם נשארו בארה"ב במקום לעלות ארצה".

כל היהודים האחרים, היושבים על סיר הבשר, ולא אלה שהקניבלים המוסלמים יעדו את בשרם לטבח, עלו כבר, כידוע לישראל, וממלאים את עריה ורחובותיה...אבל יהודי תימן צריכים להיות מוקעים במיוחד שכן "חלק מהיהודים התימנים מסתובבים ברחובות העירה כשהם לבושים כחסידי סאטמר – בגלימות מפוספסות" – כפי שמתואר באותה ידיעה ב'ידיעות אחרונות'.

בהמשך מגייס "ידיעות אחרונות' את הטענה המוכרת המופצת כשמדובר ביהודים בניכר על תחבולות ה'כסף' שהיהודים מבצעיםם באמצעותו מניפולציות ותכסיסים. "מי שהציע תנאים יותר טובים הם אנשי חסידי סאטמר החרדית שבארה"ב, השוללים את קיומה של מדינת ישראל. הם פנו אל המהגרים מתימן לאחר נחיתתם והזהירו אותם שאם יעלו לישראל יפגעו נשותיהם ובנותיהם (בעיתון עצמו מופיעה הגדרה בוטה ומבחילה). בנוסף לכך הציעו לכל אחד מהם שיישאר בארה"ב מענק של 280 אלף דולר, רכב שכור חינם לחצי שנה, דירה בחינם לשלוש שנים, לימוד אנגלית חינם וליווי אישי של דובר תימנית ואנגלית שיסייע להם להתמודד בקשיים הביוקרטיים השונים".

ב'מעריב' מובאים הדברים בצורה מפורשת ומעוררת סלידה אף יותר כשהם מיוחסים באופן ישיר ל'סוכנות היהודית' הטוענת כי גנבו ממנה את ההילה.

על הזוית המכוערת הבלתי אחראית, שנוספה לידיעה בעיתון הזה ומתפרסמת עוד בטרם הושלמה תוכנית החילוץ כולה, תוגמלו ללא פחות משלושה כתבים החתומים עליה - אלי ברדשטיין, מיה בנגל וצח יוקד הכתב בניו יורק, ויש בה מאמץ על להשיג יתרון על המתחרים, ולהביא את הגירסה המלאה והמקוממת של הסוכנות היהודית למבצע החילוץ. למרות שהמבצע נעשה על ידי משרד החוץ האמריקאי והאירגונים היהודיים הגדולים, שגם מימנו אותו, מיצרת הסוכנות היהודית על שיתופם של חסידי סאטמר שה'תימנים' בחרו להעזר בהם כדי לשמור את אורח חייהם והנהגותיהם כיהודים.

"בסוכנות טוענים שהם שמרו כל העת על שקט לבקשת מחלקת המדינה האמריקאית כדי לא לסכן את חברי הקהילה שנותרו בתימן. בכיר בסוכנות אף טוען כי האמריקאים איימו לקצץ במענק המיליונים שמעבירה ממשלת ארה"ב מדי שנה לסוכנות (23 מיליון דולר) כדי להעלות ולקלוט יהודים במצוקה, אם היא תפרסם על עלית יהודים לישראל. לכן בסוכנות זועמים על הפרסום שמאדיר את מאמצי המגבית היהודית בצפון אמריקה. הסיבה לדעתם ברורה: הכינוס השנתי של הארגון בעוד כשבוע בושינגטון , כינוס שבו יופיע גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו"

זקיפת ההישג של הצלת יהודי תימן למגבית היהודית בצפון אמריקה היתה לצנינים בעיני הסוכנות היהודית, ולא מהיום. כבר במהלך מבצע הפינוי היה מי שניסה להכשילו בשל שיתוף הפעולה בין הארגונים היהודיים לחסידי סאטמר. 'מעריב': בחודשים האחרונים מתנהל מאבק מר בין ישראל והסוכנות היהודית מחד וארגונים יהודיים אמריקאים מאידך על המקום שבו ישתקעו יהודי תימן. כל אחד מהצדדים עושה כל שביכולתו כדי לשכנע את היהודים להגיע דוקא אליו באמצעות הטבות שונות..

אף מילה על מה שעשו לאמונתם לשל היהודים עולי תימן שעלו בעבר לישראל שהוא הסיבה האמיתית להחלטת הניצולים שלא למהר ולהגיע לישראל.

מכל זה ניתן להגיע הבוקר למסקנה שגם אם צרפת תצליח לשחרר את גלעד שליט מידי שוביו אבל תבחר לעשות זאת בסיועם של ראשי ש"ס או שהמתווך הגרמני יעזר בברכתם של מלו"בנים יוצאי מרוקו, עדיף, על פי הראש המעוות של התקשורת הישראלית שימשיך להאנק בשבי.
וכך גם היהודים שעוד נותרו בתימן.

לב לבייב. הצלחתו בעוכרי התקשורת. צילום: ישראל ברדוגוצילום: לב לבייב. הצלחתו בעוכרי התקשורת. צילום: ישראל ברדוגו
לב לבייב. הצלחתו בעוכרי התקשורת. צילום: ישראל ברדוגו


כל הנושאים המרכזיים נשמטו מידי ה'תקשורת'

"שבוע טוב ישראל", אבל לא כל כך טוב לתקשורת בישראל.

כפי שזה נראה היום, בעוד יום יומיים יצטמקו כל העיתונים ותוכניות האקטואליה אחרי שהם עומדים לאבד את הכותרות הראשיות שהפכו לאחרונה ל'מנטרה' בפולחן שטיפת המח שצרכן התקשורת הישראלי משתתף בו מידי יום ולאורך כל היום.

קחו למשל את בעית אגרות החוב של אפריקה ישראל. אחרי שישראל נחלצה מכל בעיותיה הכלכליות, הצמיחה הרי נסקה, בעיית האבטלה נעלמה, קו העוני שקע בתחתית הכנרת והזקנים, השאירים והחולים כבר אינם נשמעים אחרי שאיבדו את כושר הזעקה, נותרה רק הבעיה הזו של האג"ח להטריד אותנו.

אבל הבוקר מדווחים שני ה'כלכליסטיים, ה'דה מרקר' ו'כלכליסט' ש"אפריקה ישראל ניצלה" – לב לבייב יזרים 750 מיליון שקל לחברה וישאר בעל השליטה, עם כמעט 53% בחברה. החשש לקריסה מוחלטת עובר עתה מחברת אפריקה ישראל שהיא המתוקשרת ביותר בחודשים האחרונים, לתקשורת עצמה ולעיתונים הכלכליים. במה ימלאו את העמודים אחרי שנגמרה ההתבוססות בבוץ האפריקני? ואיך נתגבר אנחנו הקוראים על הגעגועים ללב לבייב שנדחף אל ה'תיבה' שלנו בכל יום יותר מפעם אחת, בקלוז-אפ בגודל טבעי? אצל פרג' בדיזינגוף רק עותק אחד שנעשה למזכרת יעלה לנו הרי בהון עתק?

בדיוק כשזה 'נוחת' בצורה לא צפויה על ה'כלכליים' ומאכזב קשות את כל מי מהם שרצה להאמין שהסיום יהיה הרבה יותר עם מתח וגם יכאב, כזה שיספק להם שלל של הערכות, ניתוחים ופרשנויות, לתקופה ארוכה נוספת, נוחתת לביקור בזק בישראל מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, ומפשירה את היחסים איתנו יחד עם גוש הקרח של הקפאת הבניה בהתנחלויות. איזה חוסר אחריות! - להכריז במסיבת עתונאים משותפת עם נתניהו כי "הקפאת הבניה אינה תנאי למשא ומתן" כפי שחושב אבו מאזן ורוצה לחשוב גם השמאל בישראל, ולגרום למפולת שלג המסכנת את עתיד כל התקשורת בישראל שנותרה ללא הנושא המרכזי שעליו נתלו בתקופה האחרונה הכותרת המרכזיות שהתפרסמו בה...

אגב, כעסה של ה'תקשורת' בענין הזה הוא לא רק על החיזוק שנתנה קלינטון לנתניהו, אלא גם, ואפילו בצדק, על שאימצה בעקיפין בביקורה את 'שעון החורף' שהנהיגו, כידוע , החרדים בישראל. קלינטון הצליחה בביקור הבזק שלה, לדחוס במוצאי שבת אחת סידרת פגישות צפופה, עם שר החוץ ליברמן, שר הבטחון ברק, ראש הממשלה נתניהו ועוד. אם לא שהשבת היתה יוצאת בישראל, בשל לחץ החרדים, כבר בחמש וחצי בערב, היו פגישותיה מוכרחים להתחיל עוד בטרם יצאה השבת, ואתם יכולים לתאר לעצמכם איזו מהומת עולם היתה קמה. עכשיו, שהונהג שעון חורף בישראל, איש לא מצא לנכון אפילו לבדוק מתי נעשו ההכנות לבואה של מזכירת המדינה האמריקאית, מתי הגיעה ומתי החלו שיחותיה. את מי זה מעניין כשיש סיכוי שבעקבות ביקורה להקפאת הבניה בביתר ובקרית ספר לא יהיה תוקף?

גם הנושא סוחט הרגשות ורווי הבליסטראות נגד השר אלי ישי, עומד לחמוק, על פי ההתפתחויות המדווחות היום, מידיה של התקשורת, ולרוקן את אותה מנדני החרבות ומשקי הדמעות. הכותרות מבשרות היום כי נתניהו החליט שילדי העובדים הזרים לא יגורשו מישראל עד סוף שנת הלימודים. עכשיו נותר לתקשורת רק... להמשיך ולתקוף ולרוקן את המחסנית על השר אלי ישי שאמר בתוכנית 'פגוש את העתונות' כי אם יתירו לעובדים זרים להציף את ישראל הם יפיצו בה גם מחלות, וחבל שלא הזכיר את נגע ה'התבוללות' ביניהן, ועל ראש הממשלה נתניהו ששוב נמנע ולקבוע עמדה ברורה ורק דחה את הגירוש בתשעה חודשים.
בטרם נשמט גם הנושא הזה מידי התקשורת, גם אנחנו מנצלים את ההזדמנות לומר את ה'מילה האחרונה' בנשא. זהו ציטוט ממאמר שכתב פרופ' יעקב עמיהוד, מומחה לפיננסים מאוניברסיטת ניו יורק, והתפרסם בעמודי ה'דעות' של 'דה מרקר'.

"עשרות מיליוני בני אדם באפריקה סובלים מרעב ומחלות. אפשר לסייע להם בתרומות של מזון ותרופות, אבל רחומי הלב בוחרים לסייע דוקאנלאפריקאים שידם משגת להשקיע בהברחת הגבול להשיג חיים טובים יותר. ההגירה לאירופה ולישראל מאפריקה – גם ממדינות ללא מלחמות או רעב הוא עסק שדורש השקעה ניכרת...מחיר המסע לישראל הוא בין 500 ל1500 דולר...לפי הדיווח מסתננים לישראל 500 איש לחודש".

והמסקנה: "מוזר לראות את חוסר העיקביות של חוגים מסויימים, שמחד גיסא תומכים בקיצןץ בקיצבאות הילדים ומאידך גיסא תומכים בהשארת מהגרים אם ילדים. פירוש הדבר הוא תמיכה בהטיה דמוגרפית נגד ילדי ישראלים ותיקים לטובת ילדי מהגרים".

לא השר אלי ישי החרדי, אפילו לא אנחנו כתבנו את הדברים, אלא פרופסור ישראלי מלומד מניו יורק, ומבחינתנו הם נותנים הסבר מסכם לבעיה הקשה של השארת ילדי המהגרים בישראל.

לבעית הקשה התקשורת שנותרה היום בלי העוגנים המרכזים שלה, יצטרכו כנראה לחפש פתרונות אצל מומחים אחרים.

נאמרה המילה האחרונה? כלי מילהצילום: נאמרה המילה האחרונה? כלי מילה
נאמרה המילה האחרונה? כלי מילה


6 קצרים בתקשורת:

1. הידיעה המוזרה ביותר

בסוף השבוע שבו קראנו בפרשה על ה'מילה' מפרסם העיתון 'משפחה' ידיעה מוזרה של הכתבת שרה פרדס על הצעת חוק שהגישה השבוע דוקא תנועת 'מר"צ' להקמת ועדה משותפת של משרד הבריאות והרבנות הראשית שתקבע תנאי סף למתן תעודת הכשרה למוהלים. מי שיפעל בניגוד לנהלים הללו, וימעל בתפקיד, יהיה צפוי, על פי ההצעה, לשלוש שנות מאסר בפועל.

אבל מעניין, שלמרות שההצעה אינה חדשה, וקיימת ועדה בינמשרדית לאישור מוהלים, דוקא הרבנות הראשית היא שמתנגדת לעיגון הנהלים בחוק.

נראה שבענין הזה עדין לא נאמרה ה...מילה האחרונה.


2. הידיעה המבלבלת ביותר

'ידיעות ירושלים' מפרסם בסוף השבוע ידיעה כי ועדת השרים לענייני חקיקה, שבה חברים גם לא מעט שרים ל...כלום, החליטה שלא לאשר את המינויים של שני סגנים נוספים בשכר בעיריית ירושלים, בנימוק שאלה סגני ראש העיר ל...כלום. הנפגעות העיקריות הן סיעות ש"ס ו'יהדות התורה' שציפו לקבל את המשרות האלה, עוד לפני מלאת שנה לכהונת ברקת.

אלא שה'מחנה החרדי' של בעלז, המודפס לפני 'ידיעות ירושלים' מדווח כי השר לשירותי דת, יעקב מרגי, ערער על ההחלטה, ובתיאום עם שר האוצר הוחלט להעלות את הנושא להצבעה מחדש השבוע.
אז מי מעודכן יותר 'ידיעות' או 'המחנה החרדי'? כולנו נשאר מבולבלים לפחות ביומיים –שלושה הקרובים. השאלה המסקרנת לא פחות היא אם יצדק ה'מחנה' מי ימונה לסגן ראש עיר? – ביהדות התורה זה יהיה יוסי דייטש, אבל בש"ס עדיין מתלבטים בין שלמה אטיאס ואלי שמחיוף.


3. הידיעה המפתיעה ביותר

במקביל ליוזמת ה'טלפון הכשר' בציבור החרדי, מוביל הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, יוזמה חדשה לאינטרנט מסונן לתלמידי הישיבות הדתיות- ציוניות גולשים ב'דור השלישי' של הפלאפונים. העיתון 'מקור ראשון' מדווח על היוזמה, כבדרך אגב, בדיווח על האירוע החגיגי שציין מלאת 70 שנה לישיבת כפר הרא"ה שעיצבה את פניהן של הישיבות התיכוניות בישראל. "בשונה מספקיות האינטרנט הקוויות" – אמר הרב שפירא – "חברות הסלולר מסרבות לספק שירותי סינון לגולשים באינטרנט באמצעות מכשיריהן. רק אם ראשי המוסדות יתגייסו ויאמרו שהחברה הסלולרית הראשונה שתפעל בענין זה תקבל חוזה עם המוסדות ותלמידיהם והרבנים יקראו להצטרף – זה ילך".

תודו שהציבור הדתי לאומי לומד משהו מהחרדי.


4. המודעה המעניינת ביותר

בסוף השבוע הזה היוזמה החדשה של 'מפעל הפיס' לעריכת תחרות חיבורים תורניים, שמוביל פרסום 'אפיקים', היא בהחלט חדשנית. גם אם הרבנים החשובים העומדים ב"ראש הועדה השופטת של התחרות" ובהם הגרב"ד פוברסקי ראש ישיבת פוניבז' הגרמ"מ פרבשטיין ראש ישיבת 'חברון', הגר"מ בן שמעון, הגרש"א שטרן והגר"ש קוק, אינם מייצגים בהכרח את...רוכשי כרטיסי הפיס דוקא, יש ביוזמה תועלת רבה ועידוד לומדי תורה. אפילו בציטוט מתוך חצי המשפט במסכת תמיד שבה נמצא כתוב, כאילו במיוחד לצורך התחרות: "וזה הפיס הראשון", ניכר שהושקעה מחשבה...

אם מותר גם לנו להשתתף פעם אחת ב'הגרלה הגדולה' בלא שנקנה כרטיס אני אהיה בעל סיכויים טובים לזכות בתחרות.


5. הכתבה המפחידה ביותר

אין ספק שכמה מהכתבות המתפרסמות במוסף השבועי של 'יתד נאמן' יכולות לענות להגדרה הזו, אבל אחת מקיפה העוסקת ב'בולענים' העלולים להתגלות גם בחצר שלנו, היתה מבעיתה במיוחד.

ולמרות זאת בלענו בשקיקה.


6. הכתבה הממוחזרת ביותר

משהו לא מובן קרה השבוע לעורכי 'בקהילה'. בעוד שתמיד הם מקדימים כמעט את כולם בנושאי הכתבות המעניינות שהם מפרסמים, הפעם הם איכזבו. כמעט חודש אחרי שרבים מהשבועונים החרדים העתיקו מ'מעריב' את הידיעה על איתור מקום קבורתו של בעל ספר ה'חרדים' שחיבר את הפזמון 'ידיד נפש' והרחיבו אותה, היא הגיעה גם למערכת 'בקהילה' ומתפרסמת כאילו יש בה גילוי בלעדי. גם השינוי בשמות היוזמים את עריכת המחקר למקומו של הציון אינו מצדיק צעד שכזה.

הפעם צל"ג.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד