י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יעקב טייטל נעצר: חשוד בשורת פיגועים

חרושת השמועות ששטפה בשבועות האחרונים את הציבור החרדי מגיעה לקיצה: המשטרה הסירה את צו איסור הפרסום על מעצרו של יעקב טייטל, תושב שבות רחל, החשוד בשורת תקיפות נגד גורמי שמאל • וידאו

יעקב טייטל
יעקב טייטל



רישמו את הרגעים האלה: היום, יום א', י"ד בחשוון בשעה 6.00 בערב, מתחילים גלגלי מכונת ההסתה לנוע. הפרשייה שהותרה ברגעים אלו לפרסום, עתידה להפוך לכתב אישום חריף כנגד הציבור החרדי. דווקא בימים בהם מציינת המדינה 14 שנים להירצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, בוחרת המדינה לפרסם באופן רשמי וחוקי, פרשייה סוערת שפרטיה כבר דלפו לפני זמן רב לרשת האלקטרונית.

האם בחירת ה'טיימינג' מכוונת? האם יש למישהו ברשויות עניין להשחיר את פני הציבור הדתי והחרדי במדינה, על ידי סגירת מעגל דמיוני? אנו מקווים שלא. אך הפרשייה עליה תקראו בשורות הבאות, תעסיק בוודאי רבות את אמצעי התקשורת כולם, ותהיה תפוח האדמה הלוהט של הימים והשבועות הקרובים. 'האם המרעיבה' תהיה משחק ילדים לעומתה.

כתבות בנושא:
"אני לא מאמין שזה הוא" • ראיון מיוחד
• < http://www.bhol.co.il/news_read.asp?id=13137&cat_id=1a href=" "> יעקב טייטל: האישומים • וידאו לצפיה

יעקב טייטל, הינו אזרח אמריקני חייל מארינס לשעבר. נולד במיאמי, פלורידה, בנובמבר 1972, למרדכי ודבורה, יהודים אמריקאים בעלי השקפת עולם חרדית. אביו הוא רופא שיניים ששירת בצי האמריקאי במהלך מלחמת וייטנאם. אמו עבדה כמזכירה במרפאה. בשנות בגרותו, עברה המשפחה להתגורר בנורפולק, וירג'יניה. טייטל למד לתואר ראשון בפסיכולוגיה.

החל מאמצע שנות התשעים, החל טייטל להגיע לישראל על בסיס קבוע באמצעות אשרת תייר. באותה תקופה, החלה להתפתח תנועת הגבעות ביהודה ושומרון. מספר צעירים מאסו בהתנחלויות שהחלו להתמסד ולהתברגן, והקימו חוות על גבעות, בעיקר באזור שומרון ובחברון. טייטל החל להסתובב בגבעות באזור, והתאהב באורח החיים.

ב-תשס"ב השתדך טייטל את רבקה פפרמן ממנצ'סטר באנגליה, מורה לריקוד, שהוריה עברו לשכונת הר נוף, והם נישאו בתחילת שנת תשס"ג. לזוג 4 ילדים, הגדולה בת חמש וחצי והקטנה בת 3 חודשים וחצי. לפרנסתו, עסק טייטל במחשבים, אך לא עבד במקום ספציפי.

טייטל, שעלה לארץ הקודש בכדי להגשים את החלום הציוני, מוכר בסביבתו בדעותיו הימניות הקיצוניות. הוא מתגורר יחד עם אשתו וארבעת ילדיהם בישוב 'שבות רחל', הממוקם על כביש 60 המוביל מירושלים לכביש חוצה שומרון.

הפשקוויל שצילום: הפשקוויל ש
הפשקוויל ש'הפיל' את טייטל

לא מאמין בחוקרים

במהלך ימי חול המועד, נעצר טייטל, כשהוא מדביק כרוזים בעד הפיגוע שנערך בבר הנוער בתל אביב. טייטל נלקח על ידי חוקרי השבכ לדירת מסתור ברחוב שאולזון בשכונת הר נוף בירושלים. בדירה נמצאו אמצעי לחימה, ביניהם חומר להכנת מטענים. חלק מהמטענים נוטרלו בשעת לילה בסמוך ליער ירושלים, הצמוד לשכונה.

ביום המעצר, בשעות הצהריים, הגיעו למקום מספר אנשים בלבוש אזרחי, וחיפשו את בעל הדירה. משלא מצאו את מבוקשם, עזבו, וחזרו בשעות הערב. בשעה 1.00 לפנות בוקר ניתן האות לפריצה לבית, וכעבור מספר דקות יצאו הבלשים מהדירה כשהם שולפים את טייטל עם שק על ראשו.

באותה שעה בדיוק נערכו חיפושים גם בבית הורי אשתו שבשכונת הר נוף, שם לא נמצא דבר. כמו כן נערכו חיפושים בביתו שביישוב שבות רחל, ובעוד מספר בתים שבמחלקה היהודית בשב"כ חשדו כי לאיש יש קשר אליהם.

בבית החשוד בשבות רחל נמצאו עוד ארבעה רובי M16 המחוברים לטלסקופים.

במהלך התקופה הוארך מעצרו של טייטל מספר פעמים. באחד הדיונים על הארכת המעצר אמר השופט: "אל תנסו לערער, כי עד כה לא הגיע אלינו תיק עם כל כך הרבה ראיות ברורות, הקושרות את החשוד למעשים החמורים שעשה".

טייטל כפר בסמכות בית המשפט לדון אותו. לדבריו, "בית משפט שאינו הולך לפי חוקי התורה, אינו מקובל עלי". לטענתו, חוקרי השב"כ מונעים ממנו שינה ואף לא נתנו לו להכניס תפילין, אך הוא לא מתכוון להתחנן בפניהם.

לפני כשבועיים, נעצרה אשתו רבקה, בצו מנהלי. האשה, שנלקחה מילדיה, ביניהם ילדה בת שלושה חודשים, שוחררה לאחר זמן מה. מעצרה עורר זעם רב בקרב בני המשפחה, שקבלו על כך שהמעצר הוא בלתי חוקי, ויש בו משום הפרת כללים בסיסיים.

כך או כך, טייטל נעצר בחשד לשורה של עבירות חמורות. החוקרים קשרו אותו בתחילה לפיגוע בבר הנוער בתל אביב, אך החשד התבדה עד מהרה.

לבסוף נשארו החוקרים עם מספר פרשיות בהן הודה טייטל כי יש לו בהן מעורבות פעילה.

מצבורי הנשק שנמצאו בביתו של טייטלצילום: מצבורי הנשק שנמצאו בביתו של טייטל
מצבורי הנשק שנמצאו בביתו של טייטל

פיצוץ מסתורי באישון ליל

אחד הפיגועים המרכזיים שטייטל הודה במעורבות בהן, היה זה שבוצע מתחת לביתו של פרופסור שטרנהל בשכונת רמות בירושלים.

לילה אחד הרעיד פיצוץ את רחוב ש"י עגנון בירושלים. בפיצוץ, נפצע קלות ברגליו חתן פרס ישראל, פרופסור זאב שטרנהל. מטען צינור התפוצץ סמוך לדלת ביתו. הפיצוץ אירע בזמן ששטרנהל נעל את הדלת החיצונית של ביתו. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים שערי צדק, כוחות משטרה הוזעקו למקום.

שטרנהל, הידוע בדעותיו השמאלניות שבאו לידי ביטוי בשורת התבטאויות, התלונן כי בתקופה שקדמה להנחת מטען הצינור, הוא קיבל איומים טלפוניים, שבמשטרה הגדירו אותם כבעלי "רקע אידיאולוגי".

ההערכה המשטרתית היתה, כי המטען הונח בעקבות איומים אלו. כוחות משטרה ערכו סריקות מסביב לביתו, תוך שימוש בכלבים, על מנת להתחקות אחר מניחי המטען. באותה עת לא נעצרו חשודים במעשה.

פרופ' שטרנהל, בן 73, הוא פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא זכה בשני פרסים אקדמיים יוקרתיים בצרפת ונבחר לחתן פרס ישראל. מה שהוציא עליו את קצפו של הימין הישראלי, הן שורה של התבטאויות קיצוניות בגנות הימין ובשבחם של הטרוריסטים. הוא הכיר לא אחת בלגיטימיות של הטרור הפלסטיני ואף התבטא בעבר כי "יש לעלות" על ההתנחלות עפרה.

החקירה שנערכה, גילתה שידיו של טייטל בהנחת המטען. על פי חשדותיה של המשטרה, טייטל הוא זה שהרכיב את מטען הצינור והניח אותו באישון לילה על מפתן ביתו של פרופסור שטרנהל.

פיצוץ בתוך 'משלוח מנות'

הפרשייה השנייה שטייטל נחשד במעורבותו בה היא זאת:

נער בן 15 נפצע לאור יום באורח קשה, בפיצוץ שאירע בביתו שברחוב אבנר באריאל. במשטרה אמרו שהפיצוץ אירע על רקע פלילי, כנראה לאחר שהנער פתח חבילה שנראתה כמשלוח מנות. הנער נפצע בראש, בצוואר ובחזה.

בין היתר, בדקה המשטרה חשד שהרקע לפיצוץ הוא שמשפחתו של הנער נמנית על היהודים המשיחיים. שוטרים שהגיעו למקום, בדקו קלטות של מצלמות מעקב שהותקנו במקום.

לדברי הפרמדיק שטיפל בנער, הנער סיפר לו כי כשהגיע הביתה, הוא ראה על השולחן חבילה שנראתה לו כמשלוח מנות. הוא פתח אותה - ואז אירע הפיצוץ. למקום הוזעק חבלן לבדיקת החפץ שהתפוצץ. צוות מד"א העניק לנער טיפול ופינה אותו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

לירן שורק, בן 28 המתגורר בבניין הסמוך לדירה בה אירע הפיצוץ, סיפר בזמנו ל-ynet: "בגלל הפיצוץ העז, עפו חפצים בתוך הדירה שלי. רצתי לרחוב, ראיתי עשן מיתמר מהדירה שבה אירע הפיצוץ, עליתי אליה והגעתי עם אשה נוספת למקום. בתוך הבית היו זכוכיות בכל מקום והנער היה שרוע על הרצפה כשהוא מדמם והמום".

עוד אמר שורק: "האישה ניסתה לעצור את הדימומים, בזמן שאני ניסיתי לחפש בבית את מקור הפיצוץ. רציתי לברר אם מדובר בבלון גז כדי לנטרל אותו. השולחן של פינת האוכל היה הרוס לגמרי, היה חור במקום שעליו התפוצצה החבילה". הוא הוסיף כי הנער היה בהכרה ואמר להם: "'אין לי מושג מאיפה זה הגיע, זה היה מונח על השולחן בבית, רק פתחתי את זה - ואז זה קרה'".

קצין אח"מ שומרון, סגן-ניצב מרק עמיאל, אמר אז ל-ynet: "כל כיווני החקירה נבדקים. ההערכה שלנו שהיא שהאירוע התרחש על רקע פלילי".

על השתלשלות האירועים באריאל, סיפר סגן ניצב עמיאל: "מה שאנחנו יודעים עד כה כי מדובר באירוע של פיצוץ שאירע בתוך דירה. חבלנים בדקו את סוג הפיצוץ. להערכת המשטרה, מדובר בחבילה שהגיעה לידיו של הנער כאשר הוא אסף אותה מחוץ לבית. בשלב זה הנער בניתוח ואנחנו מאחלים לו החלמה מהירה ועוד לא דיברנו איתו". הוא ציין כי המשפחה לא מוכרת למשטרה וכי כל הרבדים במישור הפלילי נבדקים.

רשימת העבירות המיוחסות ליעקב טייטל

כיווני החקירה נבדקו, והנתונים הצביעו על יעקב טייטל, תושב שבות רחל, שהפעיל על פי החשד מחתרת שעסקה בסגירת חשבונות עם אנשים בעייתיים בעיניה.

טייטל נעצר כאמור בימי חול המועד האחרון. הוא נלכד על ידי השב"כ, תוך שהוא מדביק מודעות התומכות בפיגוע הקטלני שהתחולל זמן קצר קודם לכן בבר הנוער בתל אביב. עובדה זו, היתה הבסיס להנחה המוטעית, כי הוא עמד גם מאחורי הפיגוע ההוא, הנחה שהתבררה כלא נכונה.

הוא נלקח לדירת המסתור ששכר בשכונת הר נוף. הוא נחקר ארוכות, מסר את גרסאותיו למשטרה. לדברי המשטרה, טייטל הודה אף במעורבות במספר פיגועים ואירועי חבלה שאירעו בשנת 1997.
כעת הוסר צו איסור הפרסום על הפרשייה שתסעיר את מדינת ישראל ואת תושביה בימים הקרובים.

פרקליטו של טייטל כופר בכל ההאשמות. "מרשי אינו שפוי בנפשו, לכן הוא הודה", אמר עורך הדין. "הוא הודה גם שהוא ביצע את הפיגוע בבר הנוער בתל אביב, למרות שהמשטרה יודעת שזה לא נכון", הטעים סנגורו.

הוריו של טייטל הינם חרדים, והם מתגוררים ביישוב חרדי. טייטל עצמו איננו חרדי. הוריו סיפרו כי הם לא ידעו על פעילותו של בנם, והם עדיין לא מבינים בשל מה הסער סביבו.

לפי הודעת השב"כ, יעקב טייטל הודה כי הוא עומד מאחורי שורת פעולות החבלה הבאות:

• רצח נהג מונית ממזרח ירושלים ב-1997

• רצח רועה צאן פלסטיני ב-1997, עיסא ג'בריל מוסעף

• הנחת מטען חבלה ב-2006 ביישוב עלי

• פציעת פלסטיני עם מטען חבלה ב-2007 בבית שמש

•הנחת מטען ליד רכב משטרתי בירושלים במאי 2007

• מטען חבלה נגד רכב משטרתי ביוני 2007 בירושלים

• פציעה קשה של נער ממשפחה משיחית באריאל ב-2008

•הנחת מטען החבלה בפתח ביתו של פרופסור שטרנהל ב-2008

הישוב שבות רחל: סרט על האנשים מאחורי הישוב

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד