ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לקראת החופש

בארגון מזהירים: הטרמפולינה מסוכנת; כך תשמרו

לקראת החופש, בארגון 'בטרם' מזהירים משימוש לא בטוח בטרמפולינה. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "טרמפולינות קפיצה נראות מתקן תמים, אך עלולות להיות מסוכנות. מאות ילדים נפגעים מדי שנה"

בארגון מזהירים: הטרמפולינה מסוכנת; כך תשמרו
ילדים קופצים על טרמפולינה צילום: Olivier Fitoussi /FLASH90

המתקן נראה אולי תמים ואפילו חווייתי, אך הקפיצה עשויה להתגלות כמסוכנת מאד. ארגון 'בטרם' מזהיר כי לקראת החופש הגדול ילדים רבים מתכוונים לבלות בקפיצות בטרמפולינות ביתיות ובפארקי טרמפולינות, כשמדובר ללא ספק באפשרות מהנה להוציא אנרגיות ולהפעיל את הגוף. הבעיה, טוענים בארגון, ש"במקרים רבים הקפיצות נעשות בצורה מסוכנת הבילוי מסתיים בבית החולים".

הארגון מציג דו"ח החדש המצביע על נתון מדאיג לפיו בחמש שנים (2015-2019) פנו לחדרי המיון 1,708 ילדים (!) שנפגעו במהלך שימוש בטרמפולינה ביתית. ההיפגעות מטרמפולינה מהווה 20% מכלל הפניות למיון במעורבות מתקני משחקים. עוד עולה מהנתונים כי 67 ילדים אושפזו בשל היפגעות חמורה יותר מטרמפולינה.

לאור הנתונים, ממליצים בארגון לשקול מחדש את המשחק במתקן. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, אומרת כי "טרמפולינות קפיצה נראות מתקן תמים, אך עלולות להיות מסוכנות בשימוש לא נכון. מאות ילדים נפגעים מדי שנה בקפיצה בטרמפולינה, חלקם גם נפגעים קשה עד כדי נכות".

"ההיפגעות", היא מסבירה, "יכולה לקרות כתוצאה מנחיתה לא טובה, נחיתה על הקפיצים או על מסגרת, נפילה מחוץ לטרמפולינה או עקב התנגשות עם קופצים אחרים. עם זאת, את מרבית מקרי ההיפגעות ניתן למנוע באמצעות שמירה על הנחיות בטיחות – בין אם בבית ובין אם במתקני קפיצה ציבוריים".

אז האם לוותר לחלוטין על המשחק? לפני שאנו אומרים לילדים 'לא', כדאי לדעת שאפשר בהחלט לשחק, אבל כמו בכל משחק אחר – יש לשמור על הכללים. בארגון מדווחים כי בשנת 2016 חברו יחד האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, החוג לרפואה דחופה בילדים וארגון בטרם לבטיחות ילדים לכתיבת נייר עמדה לשימוש בטוח בטרמפולינות.

בנייר העמדה נכתב כי רוב הפציעות (75%) מתרחשות כאשר יותר מילד אחד קופץ על הטרמפולינה, במיוחד כאשר קופצים יחד ילדים בגילאים שונים (כאשר לצעיר מבניהם קיים הסיכוי הרב יותר להיפגע וזאת בשל הבדלי המשקל והכישורים המוטוריים הפחות מפותחים אצלו).ילדים מתחת לגיל 6 שנים נמצאים בסיכון הגדול ביותר לפציעות. אגב, מרבית הנפגעים (57%) הם בנים, והגורמים השכיחים להיפגעות הם נפילה (%ו7) ומכה/חבלה (25%). במחצית מהמקרים הפגיעה גורמת לשבר.

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לאפשר שימוש בטרמפולינות רק במתקנים ייעודיים, במסגרות מוגדרות ובפיקוח מדריך צמוד. עוד נכתב בנייר העמדה כי דווקא יש לעודד את הילדים 'להוציא קיטור', לבצע פעילויות גופניות בטוחות יותר כגון ריצה, הליכה, שחיה, רכיבה על אופניים, או משחק ספורט קבוצתי.

לתשומת לב ההורים - הנחיות בטיחות בעת משחק בטרמפולינה:

• לפני כל שימוש מוודאים שהטרמפולינה תקינה, ללא קרעים או קפיצים בולטים
• רק ילד אחד קופץ על הטרמפולינה! החוויה אמנם מסעירה יותר כאשר המשחק משותף לכמה ילדים, אך בשום מקרה לא מאפשרים קפיצה של ילדים בגילאים שונים
• בודקים את הגבלת הגיל לשימוש בטרמפולינה ופועלים בהתאם
• בכל שימוש בטרמפולינה ביתית סוגרים את הטרמפולינה למניעת כניסת קופצים נוספים או לנפילה מחוצה לה
• ממקמים את הטרמפולינה הביתית על משטח רך, באזור חשוף, פנוי ממכשולים, עם מרחב נפילה בטוח של 2.5 מטר מסביב לטרמפולינה
• כשהטרמפולינה לא בשימוש, מרחיקים את הסולם למניעת כניסת ילדים ללא השגחה.

טרמפולינה ארגון בטרם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד