י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
למרות הקורונה

השבוע: כנס מקצועי לטובת ילדי ADHD - איחוד ראשי הרשויות ואישי ציבור

למרות התפשטות נגיף הקורונה בישראל ולאחר דיונים ארוכים, הוחלט כי הוועידה "להקשיב לקשב 2" מבית "נוער בסיכוי", תתכנס ותשודר בשידור חי באתר החרדי הגדול בעולם "בחדרי חרדים" ובתחנת הרדיו המובילה "קול ברמה" • הכנס ישודר בהנגשה דיגטלית יחודית עם תוכן אונליין ושורת מושבים מקצועיים

השבוע: כנס מקצועי לטובת ילדי ADHD - איחוד ראשי הרשויות ואישי ציבור
כנס להקשיב לקשב צילום: באדיבות המצלם

לאור דרישת אנשי המקצוע בשטח, מאות מחנכים והורים, ולמרות מצב הקורונה המורכב. יערך השבוע, יום שלישי ט"ו תמוז תש"פ (07.07.2020) הכנס המקצועי השני "להקשיב לקשב" מבית "נוער בסיכוי" העומד בסימן "קשובים למצוקה ופורצים דרך לחיים של הצלחה". למרות האתגר המורכב והקושי הרב, הוחלט כי לאור המצב שבו עשרות נערים ונערות לא לומדים במסגרות מסודרות בגין התפשטות נגיף הקורונה, יונגש מידע מקצועי בתחום ADHD לאלפי הורים, מחנכים ואישי מקצוע בתחום החינוך. הועידה תתכנס בשיתוף תחנת הרדיו המובילה "קול ברמה" ובשידור חי באתר "בחדרי חרדים", בעזרת מיטב הטכנולוגיה.

מאות אנשי מקצוע, מחנכים, הורים ושורת אישי ציבור בכירים, לקחו חלק בוועידה הראשונה "להקשיב לקשב", שנערכה במלון רמדה בירושלים. כעת, לאור המצב המורכב הכנס ישודר בשידור חי בלבד מהאודטורים המפואר של מרכז שנטל קארי בירושלים. בהשתתפות: שר החינוך יואב גלנט, השר לעניני ירושלים רפי פרץ, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, סגן שר הפנים יואב בן צור, יו"ר סיעת ש"ס ח"כ מיכאל מלכיאלי, מזכ"ל דגל התורה חבר הכנסת יצחק פינדרוס, סגן רה"ע י-ם ומחזיק תיק חינוך חרדי אברהם בצלאל, סגן רה"ע באר שבע ומחזיק תיק רווחה עופר כראדי ושורת בכירים ואישי ציבור מרחבי הארץ - כנס "להקשיב לקשב" הינו חלק מיוזמת "נוער בסיכוי", על הניהול המקצועי מופקד ד"ר גיל מאור.

"נוער בסיכוי" מעניק מסגרת ארגונית ומקצועית רב-תחומית, לכל העוסקים בנוער בסיכון במגזר החרדי. בנוסף, פועלים בנוער בסיכוי לקידום הטיפול המקצועי בנוער וכן הסברה וקביעת אמות מידה מקצועיות. זאת באמצעות ריכוז כנסים, ימי עיון והשתלמויות לאנשי מקצוע, בשיתוף ובתיאום כלל הארגונים ומנהלי המוסדות העוסקים בתחום. "נוער בסיכוי" פועל גם במטרה לתכלל את כל תחום נוער בסיכון ולהוות גשר מול משרדי ממשלה, גופים סטטוטוריים, רגולטוריים ומוסדות בתאום ובהכוונת גדולי ישראל והרבנים שליט"א. קהל יעד הנוטלים חלק בוועידות הינם רבנים ומנהיגי קהילות, צוותים חינוכיים, מטפלים, עובדים סוציאלים, פסיכולוגים, אנשי רפואה ופרא-רפואה, נציגי קרנות וארגונים בתחום הטיפולי-חינוכי, משרדי ממשלה ושורת ראשי רשויות מקומיות.

התוכניה של הכנס

החזון המרכזי של נוער בסיכוי, הינו "הגברת ידע ומודעות לטיפול מותאם בציבור התורני" - הפרעת קשב הינה תופעה ביולוגית המושפעת מהתרבות, המגזר התורני מאופיין באורח חיים על בסיס שמירת המצוות והלמידה תופסת מקום מרכזי במרכז התרבותי של המגזר החרדי. המטרה המרכזית היא להגביר מודעות, ליצור חיבורים ולהנגיש טיפול המותאם לצרכים הייחודיים של הציבור התורני - חלק מרכזי מהמטרות בוועידת "להקשיב לקשב 2", הם: להגביר מודעות לגורמי הסיכון וגורמי החוסן בהפרעה, ליצור ערנות לצרכים ייחודיים של בני הקהילה התורנית הלוקים בהפרעה, ליצור חיבורים מקצועיים ואנושיים בין בעלי המקצוע מהתחומים השונים, לעדכן ולהתעדכן בידע העדכני בתחום בדגש על צורכי הקהילה החרדית, לפתח מיומנות תואמות תרבות, להשפיע על תודעת הציבור ולהפחית סטיגמה שלילית, וכן להשפיע על מקבלי החלטות ומובילי דעת קהל אודות הצורך במתן מענה.

בכנס יערכו שורת מושבים מגוונים סביב תחום הפרעת קשב: תפקיד ההורים והמחנכים, מענים רפואיים - תמונת מצב הכוללת יתרונות וחסרונות, מבוגרים עם הפרעת קשב - התמודדויות על פני מעגל החיים, היבטים מגדריים - התמודדויות ייחודיות לבנים / בנות על השווה והשונה, פחד ההורים - מוצדק?, מיצוי זכויות משפטיות, מענים חינוכיים - כיצד מערכת החינוך החרדית מתמודדת עם ההפרעה, טיפול תרופתי? מקצועיות או אין ברירה, שיטות הנחיית הורים, טיפול מונע - חשיבות מתן טיפול מונע ביחד עם טיפול תרופתי, אלטרנטיבה תרופתית - האמנם?, וכן המושב המרכזי בהשתתפות בכירי משרדי הממשלה ושורת אישי ציבור.

השנה, לראשונה במסגרת כנס מקצועי במגזר החרדי יתקיים מושב רפואי עבור הקהילה הרפואית בהשתתפות מיטב המוחים מישראל ובהשתתפות מיוחדת של פרופ' סם גולדשטיין מומחה עולמי בתחום מארה"ב. המושב הרפואי יערך בחסות חברות מדיסון וטבע.

עיריית ירושלים בראשות ראש העיר מר משה ליאון, לוקחת חלק פעיל בוועידה המקצועית "להקשיב לקשב 2". רה"ע ליאון משקיע ממיטב זמנו עבור קידום העיר ובמיוחד תוכניות עבור הנוער בסיכון. מחזיק תיק חינוך חרדי סגן רה"ע אברהם בצלאל פועל מאז כניסתו לתפקידו לטובת אלפי בני הנוער החרדי בירושלים ומייצר פרויקטים יחודיים למען הנוער המתמודד.

בצלאל המופקד על מערכת החינוך החרדית הגדולה בישראל, פועל עם צוות לשכתו במגוון תחומים ובתוכם קידום ועידוד הנערים עם קשיי הריכוז, במטרה להובילם לדרך בטוחה בתוך מסגרות חינוך ראויות. כמו כן עיריית באר שבע המעניקה סיוע רחב לנוער בסיכוי בדרום הארץ, פועלת במגוון ערוצים למען הנערים המתמודדים. הן דרך לשכת ראש העיר מר רוביק דנילוביץ', והן דרך לשכת סגן רה"ע ומחזיק תיק רווחה עופר כראדי ובמיוחד דרך המחלקה לתרבות תורנית בניהולה של הגב' עליזה ביטון - המחלקה לתרבות תורנית בעיריית באר שבע, מעניקה משמעות גדולה יותר מכל פעילות תרבותית גם במהלך השנה. באמצעות המחלקה ובפעילות הגב' ביטון, מתבצעות פעולות לטובת כלל הציבור ובעיקר בני הנוער.

ניתן להרשם לועידה כאן>>>

השר רפי פרץ בועידה • קרדיט: באדיבות המצלם

בתוכן ניתן למנות ערבי שירה, מופעים, אירועים שונים, אירועי משפחות, קומזיץ, וחוגים מעשירי ידע לאורך כל השנה. לאחרונה הוקמה ביוזמת המחלקה, אודיטורים מיוחד המונה 300 מקומות. המבנה הוקם בגין חיבור ושיתוף פעולה של מספר גופים, הכוללים את שר הפנים פריפריה נגב וגליל אריה דרעי, ראש הרשות לפיתוח הנגב משה מור יוסף, ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', סגן רה"ע עופר כראדי והגב' עליזה ביטון מנהלת המחלקה - גב' עליזה ביטון המנהלת את המחלקה משנת 2004 הצליחה לאורך השנים ליצור מודל לחיקוי בכל הרשויות ברחבי הארץ בכל הקשור לאירועי תרבות ופעילות נוער, ראש העיר נותן הזדמנות שווה לכל תושב ומשקיע בפיתוח פרויקטים מיוחדים.

פעילות המחלקה מאפשרת לכלל תושבי באר שבע, להנות מתכנים יהודים שורשים והדבר תורם לחיבור בין כלל המגזרים. עצם כך שהעיר באר שבע הינה בירת דרום הארץ, פעילות המחלקה היא ברכה לא רק לתושבי באר שבע אלה לכלל האוכלוסיה ברחבי ערי הדרום. עוד ניתן לציין את הפרויקט הייחודי ביוזמת סגן רה"ע באר שבע עופר כראדי, אזור מגורים המשלב מגזר חרדי לצד מגזר דתי לאומי, הדבר תורם לאווירה מיוחדת בעיר ומהווה דוגמא של אחדות. כראדי מצליח באמצעות משרדי הממשלה השונים, לייצר תקציבים מיוחדים עבור בני הנוער בבאר שבע וכן להקים תשתית רחבה של פעילות למניעת נשירה. עם תחילת שנה"ל הבאה, מתוכננת פתיחת מוסדות המותאמים לנוער בסיכון בעיר הדרומית.

לאחר שנתיים של פעילות ניתן גם לציין שיתוף מוצלח של "נוער בסיכוי", עם עוד שורת רשויות ובראשם פתח תקווה ורחובות. מחזיק תיק חינוך חרדי ונוח"ם בעיריית רחובות הרב שי קזיוף, מוביל בעיר תוכניות למען הנוער ומצליח לצמצם את הנשירה באופן משמעותי. המוטו המוביל את קזיוף הוא: השקעה היום בתוכניות לגיל צעיר = בזבוז תקציבים גדולים יותר בעתיד". העיר רחובות רושמת לעצמה גם הצלחות בכלל החינוך החרדי, ראש העיר רחמים מלול ער לצרכים של הציבור ולמרות החיים החרדים בעיר מעורבת הוא מצליח לספק לציבור החרדי את מיטב החינוך בשלל מוסדות וישיבות. 

ניתן להרשם לועידה כאן>>>

הראשל"צ הרב יצחק יוסף בכנס • קרדיט: באדיבות המצלם

גם העיר פתח תקווה מהווה מודל לחיקוי עבור פעילות למען בני הנוער, חבר הנהלת עיריית פתח תקווה והממונה על אגף הרווחה בעיר הרב אשר שוקר מינף בצורה נרחבת ומקיפה את כל הפעילות למען בני הנוער בעיר. בתוך האגף לשירותים חברתיים העומד תחת אחריותו, הוקמה מחלקה ייחודית לטיפול בבני ובנות הנוער החרדים המתמודדים. מחלקה זו פועלת במסירות עבור הנוער החרדי בעיר והוריהם ומסייעת להתמודדות בגיל ההתבגרות – גיל משמעותי ומעצב בחיי האדם. רק כדי להבין את גודל והיקף הפעילות, נציין כי בשלוש השנים האחרונות נעזרו במחלקה מעל ל-600 בני נוער!

בכנס "להקשיב לקשב 2" ישתתפו כל המומחים בתחום ADHD בינהם ניתן לציין את מכון סג"ל בראשות מומחה החינוך המפורסם הרב אברהם סגל הידוע במומחיותו להבנת נפש הילד. די אם נזכיר את הטכנולוגיה קורונה וספיחיה, אתגרים נפשיים ומורכבים, והנה מרשם לבלבול וקריסה חינוכית. מאחורי הרב סג”ל 25 שנה של הרצאות לקהל של הורים ומחנכים ואלפי טיפולים ואבחונים בילדים, הרצאות שבהן הוא נגע והעלה לפני השטח נושאים חינוכיים קריטיים, שלא תמיד זכו ליחס הולם בבואנו לשוחח על סוגיות בחינוך הילדים. לא נדיר לראות אחרי הרצאה את הקהל יוצא נרגש ומהורהר: “לא היה לנו מושג למה הוא (הילד) מתנהג בצורה כל כך מרגיזה, ומה לעשות איתו… עכשיו הכל ברור!”.

בזכות הרב סגל והמכון שהוא עומד בראשו, נפתחה בפני מאות ילדים מערכת יחסים חדשה עם הוריהם. מערכת כזו שהם כבר לא נאשמים ומפריעים, ההיפך – הם קיבלו בעצמם, בהתאם לגילם, כלים לשנות את ההתנהגות והתגובות ברגע האמת, כך שלא יהפוך שוב לרגע של משבר וכאוס. בימים אלו עובדים במכון סגל על השקת תוכנית חינוכית דיגיטלית מיוחדת: "מה הסיפור של הילד שלך", בהמחשה חיה ובבימוי מקצועי ברמה בינלאומית, בתוספת הסברים הדרכות ומתן פתרונות ודרכי התמודדות, מידע וניסיון של שנים רבות.

סגן רה"ע י-ם אברהם בצלאל בוועידה • קרדיט: באדיבות המצלם

בנוסף חברת 'אומגה 3 גליל', שמוצריה מבוססים על סיפור חיים אמיתי ושורת הוכחות של החלמה בעזרת אומגה 3 טרייה, לוקחת חלק בוועידה היוקרתית "להקשיב לקשב 2". אומגה 3 גליל היא הבית הישראלי המוביל בתחום עם מרכז הידע הרחב ביותר, זאת לאור נסיון ארוך של מאות מטופלים ואלפי שעות מחקר. היחידים המבטיחים אומגה 3 טרייה לכל אורך חיי המוצר ומענה אישי לכל אורך הדרך.

גם חברת 'מח מצוין', המובילה את מהפכת הניורופידבק באמצעות החיישן הבייתי, לטיפול בהפרעות קשב ושיפור איכות החיים. וכן ארגון 'אפשרי' הפועל למימוש זכויות לילדים מיוחדים במגזר החרדי, אפשרי ביחד - משלימים את החסר שהוקם עבור קהילת האימהות לילדים עם התפתחות שונה, נוטלים חלק בוועידה היוקרתית - בנוסף, המרכז לגישה הנוירומוטורית 'נורומוטוריקה' העומד בראשות ד"ר עדנה גלבוע ומטפל בבעיות רגש, התנהגות, היפראקטיביות, קשב וריכוז וקשיי התנהגות. בשיטה יחודית שפותחה לפני 35 שנה ע"י ד"ר גלבוע, זאת במטרה למצוא פתרונות טיפוליים עדכניים והפרעות קשב על ידי פענוח מקור הקושי והתאמת טיפול. כגון: טיפול ait לאיזון שמיעתי וטיפולים פרטניים ע"י מטפלים מומחים.

ועידת "להקשיב לקשב 2" היא בשורה של ממש עבור כל העוסקים בתחום, המסר המרכזי ברור: "אפשר להפוך את הפרעת הקשב ולמידה ליתרון, רק אם נדע לעשות זאת במקצועיות רגישות והבנה. כל ילד יכול להצליח בתלמוד תורה, בישיבה ולגדול לחיים של תורה". לרגל הכנס המיוחד, יוקרן ביום הוועידה בהשקת בכורה בלעדית פרק ראשון מתוך שבעה פרקים, על ילדי ADHD והמתנות שהם קיבלו עם קשיי הקשב והריכוז.

הצפיה בכנס - ללא עלות.

ניתן להרשם לועידה כאן>>>

ADHD נוער בסיכוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד