י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לא לומדים מטעויות

תושב הרובע הנצור באשדוד: "השאירו אותנו חסרי אונים"

יוסף קליין, תושב רובע ז' באשדוד, בו הוטל סגר מפאת התחלואה, כותב בכאב על אי הוודאות הקשה בה נתונים התושבים. "בלי לדבר, בלי להסביר, אפילו בלי לספק מידע מה מותר ומה אסור – פתאום אני מוצא עצמי סגור בבית בלי אפשרות לצאת. הסברה? לא אצלנו"

תושב הרובע הנצור באשדוד: "השאירו אותנו חסרי אונים"
סגר באשדוד צילום: פלאש90

זה בא לנו בהפתעה. אמנם היו לחשושים פה ושם שאולי יהיה סגר, אך רק קרוב לחצות הלילה הודיעו לנו באופן מסודר כי כבר בבוקר יוטל סגר על הרובעים החרדיים באשדוד.

כשקמתי בבוקר גיליתי בבוקר גיליתי את המחסומים בכניסה לרובע (בינתיים הם כבר הוסרו, אך אמורים לחזור ככל הנראה). מעבר לאי הנעימות ולתחושה שהסגר בין כך לא יועיל במאומה, מה שמקומם הוא חוסר הוודאות הידע. סימני השאלה הרבים שלא זוכים לשום תשובה.

האם מותר לצאת לעבודה? איך נקנה מוצרים לשבת? האם מותר ללכת רק לחנויות ברובע או גם ל'אושר עד' שבאזור התעשייה, ולסניף 'יש חסד' שממוקם בעצם ב'איזור המוגבל', ברובע ג'? האם מותר לצאת ברגל והאיסור הוא רק ברכב? האם לתושב רובע ז' מותר ללכת לרובע ו' או שאסור לו בכלל לצאת מהבית משום שבהנחיות מופיע גם כי 'תוגבל התנועה בתוך הרובע'? לכל השאלות הללו אין שום תשובה. אין גם את מי לשאול.

זה מקומם ומרגיז ובעיקר משאיר אותך חסר אונים. הרי הסגר הזה לא הפציע הרגע, הוא נמצא באוויר מזה מספר ימים. דנים האם להטיל אותו, היכן מתי ואיך. אז מה, האם אנו התושבים לא זכאים אפילו להסבר? האם אנו כבשים, שאמורים להחליט לגבינו היכן יסגרו אותנו מבלי שנזכה ולו לעדכון מה המטרה, ובעיקר, למען ה', מה מותר ומה אסור?

נראה שמקבלי ההחלטות (מי הם; ממשלה? עירייה? פיקוד העורף? גם לכך אין תשובה משום שכל גורם משליך את האחריות על השני), פשוט לא יודעים מה לעשות, ואי הידיעה הזו מקרינה להחלטות בשטח שמבוצעות תוך חוסר עדכון מרתיח.

מה ביקשנו בסך הכל? הרי איש לא מעלה על דעתו להתנגד לסגר. עובדה: לא היה צורך אפילו לא בפלוגת משטרה שתגיע לרובע ז', שלא לדבר על מג"ב. הספיקו כמה אנשי שיטור עירוני עם ווסטים צהובים שהועמדו בכניסות לרבעים, וזהו. איש לא מעלה על דעתו לצאת, אפילו הולכי הרגל לא מנסים 'להסתנן' מבעד למעברים שבין הבניינים, שנותרו פתוחים אך הם שוממים.

אבל תסבירו, תדריכו, תאמרו קודם מה מותר ומה אסור, למי מותר לצאת ולמי לא, ובעיקר, תסבירו לנו מה מטרת הסגר. בעבר טענו כי סגרים הוטלו על אזורים שבהם זוהה זלזול ואי שמירה על ההנחיות, אך היום ברור לכולם שאם ישנו ציבור שמקפיד על ההנחיות הרי שהוא הציבור החרדי.

במכתבו למנכ"ל שר הבריאות, כתב אתמול ראש העיר, ד"ר לסרי, בזו הלשון: "מבקרה אישית שלי הנערכת מידי יום עם נציגי המטרה, פיקוד העורף והשיטור העירוני, המשמעת הרבעים אלו הינה למופת, תוך הקפדה מליאה על כל ההנחיות. הציבור קשוב וממושמע". מסיבה זו, ראש העיר התנגד נחרצות להטלת הסגר על הרבעים החרדיים בלבד.

בסופו של דבר, כפי שאנו רואים, הסגר הוטל גם הוטל. אנו, ציבור צייתן וממושמע, ניישם את ההוראות, כל ההוראות, כפי שיישמנו אותן עד עכשיו ובאדיקות. אבל אולי תוכלו לומר לנו מה הן ההנחיות?

בשורה התחתונה, מתברר ששוב אנו לא לומדים מטעויות. בסגר הקודם הוכח שהציבור החרדי לא שיתף פעולה בימים הראשונים, פשוט משום שהוא לא ידע, כי לא הסבירו לו. כיום אין חולק, והדבר זכה לאישור בכל הגורמים, כי ההסברה במגזר החרדי היתה כושלת והציבור לא קיבל את המידע הבסיסי. חלף חודש, וטעות לעולם חוזרת: שוב לא מסבירים, לא אומרים, ומצפים שאנו נבין לבד גם מה שלא נאמר.

קורונה סגר רובע ז' אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד