י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
יסייע בפתיחת השמים

פיתוח מהפכני של חברה ישראלית: אבחון מוקדם של קורונה באמצעות ריח

המערכת הישראלית החדשה לאבחון קורונה, כבר מעוררת עניין רב בעולם. הפיתוח המהפכני מבוסס על חיישנים המאפשרים זיהוי מוקדם של המחלה. אם היא תוכח כאפקטיבית, המערכת החדשה תסייע בפתיחת השמים והתנעת הכלכלה

פיתוח מהפכני של חברה ישראלית: אבחון מוקדם של קורונה באמצעות ריח
מחלקת קורונה בביה"ח שיבא צילום: Yossi Zeliger/Flash90

הפתרון מתחת לאף? חברת הסטארט-אפ הישראלית "ננוסנט" (NanoScent), הציגה פיתוח חדשני, ובמידה ויוכח כאפקטיבי, הוא מסוגל להביא לפתיחה מחודשת של השמים ולהנעה של הכלכלה. החברה הציגה ערכה לזיהוי קורונה באמצעות ריח, כאשר לדברי המפתחים ניתן יהיה באמצעותה לחזות את התפתחות המחלה וזאת בשלבים המוקדמים.

מדובר במערכת הרחה הדומה למערכת ה'ינשוף' שמוכרת לנו מהמשטרה, והיא מבוססת חיישנים ננומטריים, המיועדת לזיהוי מוקדם של המחלה. הערכה כוללת רכיב מתכלה שמתחבר לאף ומיוצר במפעלי חברת נטפים, ורכיבים אלקטרוניים שמיוצרים על ידי חברת "DreamTech" מדרום קוריאה. באמצעות רכיבים אלה מתאפשר זיהוי חולה קורונה בתוך 30 שניות.

המערכת, שפותחה בידי החברה הישראלית בסיוע רשות החדשנות ומשרד הבריאות, קולט אדים של תהליכי פירוק המתרחשים עם חדירת נגיף הקורונה לאף או ללוע, כשכך ניתן לזהות את הנגיף, במידה והוא התמקם בגוף האדם, כבר בשלבים המוקדמים וזאת בניגוד לבדיקות דומות שיכולות לזהות את הימצאות הנגיף רק בשלבים מאוחרים יותר.

בנוסף לכך, לדברי המפתחים, המכשיר מסוגל לזהות גם נשאי קורונה שאינם סימפטומטיים, כבר מהיממה הרביעית לאחר ההדבקה. אך היתרון העצום הוא בעלות: עלות כל בדיקה במערכת ה'ינשוף' מסתכמת בדולר אחד בודד, בעוד שעלות המכשיר עצמו תעמוד על כמה עשרות אלפי דולרים. בדיקות אחרות, לעומת זאת, מסתכמות בעלות שיכולה לנוע בין מאות ועד אלפי שקלים לבדיקה בודדת.

המוצר נבדק בהצלחה בקרב עשרות חולים במרכז הרפואי שיבא, ולאור ההצלחה הורחב הפיילוט גם לתחנות דרייב אין של מד"א ברחבי הארץ, וכן למספר בתי חולים, בהם איכילוב ופוריה. הממצאים הסופיים נמצאים כעת בשלבים האחרונים של עיבוד הנתונים, כשלפי החברה על פי נתוני הביניים, דיוק הבדיקה מגיע לכ-90% ויותר.

בחברה אומרים כי הערכה מיועדת לביצוע בדיקות סקר ונמצא כי יעילותה גדולה מזו של מדידת חום. היא אינה מחליפה את בדיקת אבחון המחלה בעזרת המטושים, אלא נותנת אינדיקציה ראשונית בנוגע להידבקות בנגיף. כך, הם מסבירים, ניתן יהיה להשתמש בה במקומות הומי אדם, למשל בשדות תעופה ליוצאים ולנכנסים, בכניסה למקומות עבודה, ואפילו בכניסה לאולמות תרבות, אולמות, בתי כנסת, ומוסדות חינוך.

הפיתוח הישראלי זוכה לעניין רב בעולם, שבו עסוקים כיום במירוץ אחר בדיקה שתאפשר להחזיר את שדות התעופה לפעילות. לאור זאת, אין פלא כי החברה קיבלה פניות מחברות גדולות ברחבי העולם בבקשה לרכוש את המוצר.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד