י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החיסון באופק?

ב'הדסה' מקדמים במרץ את התרומה החרדית למאבק בנגיף

בזכות שיתוף הפעולה עם רבנים ועסקנים מהציבור החרדי נתרמו מאות ערכות של 'פלזמות', מהן הוחל ביצור החיסון הפסיבי • הניסיון הראשון אמנם כשל אך ב'הדסה' ממשיכים לחתור במרץ לקראת המטרה • מאות חברות כבר עוסקות בתחום, אך התרומה המשמעותית שקיבלה 'הדסה' מציבה אותה במקום גבוה

ב'הדסה' מקדמים במרץ את התרומה החרדית למאבק בנגיף
חיסון במאה שערים צילום: באדיבות המצלם

החיסון כבר נראה מעבר לאופק: בבית החולים 'הדסה' שוקדים במרץ על פיתוח החיסון, שאמור להביא תקווה לחולי ה'קורונה' גם לאלו המצויים במצב קשה ולתרום להחלמתם.

העבודה סביב החיסון שמכונה IGG, - חיסון פסיבי שמופק מ'פלזמות' שנלקחו מחולי קורונה שהבריאו תוך שימוש בנוגדנים שפותחו בדמם, מצויה בעיצומה, כאשר בבית החולים מעלים על נס את תרומתו של הציבור החרדי שהתגייס בהמוניו, כשהוא תרם מאות 'פלזמות' המהווים את המצע שעליו מתבסס החיסון.

בית החולים 'הדסה' נחשב לבית החולים הראשון בעולם שהתחיל טיפול בחיסון פסיבי לנגיף הקורונה על ידי נסיוב של IGG. עם זאת, לא מדובר בבית החולים היחיד. גם במרכז הרפואי 'שיבא' וכך גם במרכזים מובילים בארה"ב רואים בפלזמות את התקווה הזמינה ביותר לטיפול בחולי הקורונה, וגם במרכזים אלו האיסוף נעשה בזכות שיתוף פעולה הדוק עם בכירים בציבור החרדי כשהציבור נענה ומתגייס בהמוניו.

מלאכת האיסוף החלה לפני כחודשיים, אז החלו במרכז הרפואי 'הדסה' ובמרכז הרפואי 'שיבא', בשיתוף בנק הדם של מד"א, במיזם שבמסגרתו נקראו חולי קורונה שהחלימו להגיע לבית החולים ולתרום מגופם מנות פלזמה מהם יפותח החיסון. לשם כך חברו המרכזים הרפואיים המובילים ליועצים הרפואיים אלימלך פירר ('עזרה למרפא') ראובן גשייד ('רחשי לב'), שמעון ברוין (ביקור חולים יד אברהם), צישינסקי ('רפואה ושמחה') ויעקב שקול ('רפואה ועזרה') וביקשו מהם את עזרתם בפניה לציבור הרחב. ואכן, הקריאות שפורסמו מיד לאחר מכן בידי 'מועצת גדולי התורה' ובד"ץ 'העדה החרדית' עשו את שלהן, ולבתי החולים הגיעו מאות של חולים שהחלימו כשהם מביעים את רצונם לתרום מגופם את הנוגדנים.

מדובר בתהליך שהתמשך על פני מספר שעות והוא בוצע פעמיים, אך הציבור נענה בהתלהבות והגיע בהמוניו. בעקבות שיתוף הפעולה המבורך נאספו במרכזים הרפואיים פלזמות עשירות בנוגדנים, וזאת במטרה לייצר מהן טיפול עבור חולים קשים.

הפלזמות שנאספו מן המחלימים ב'הדסה' עובדו על ידי חברת קמהדע בקיבוץ בית קמה בנגב לנסיוב המבוסס על נוגדני igg לשם טיפול בחולי קורונה קשים. עם זאת, בתחילת הדרך לא היה למבצע אישור ממשרד הבריאות, לאחר שמנכ"ל המשרד הקודם, משה בר סימן טוב, לא אישר את הפעילות והיא נעשתה 'מתחת לראדאר', לאחר שמנכ"ל 'הדסה' פרופ' זאב רוטשטיין הטיל את כל כובד משקלו בכדי לקדם את הפרוייקט. במשך שבועות בוצעה מלאכת האיסוף והכנת הנסיוב, וזאת, כפי שהבהיר הפרופ' רוטשטיין, "מתוך אמונה בצדקת הדרך והתוצאה של הצלת חיי אדם".

בסופו של דבר הופק הנסיוב, כאשר חברת 'קמהדע' נחשבת לראשונה בעולם שהשלימה ייצור מנת IgG ל- COVID 19, צעד שמעורר עניין בינלאומי נרחב. עם זאת, דווקא הניסוי הראשון הסתיים בתוצאה מאכזבת. מנת החיסון הפסיבי הראשונה בעולם ניתנה לחולה במצב קשה מאוד - צעירה עם מחלת רקע אשר תוצאות בדיקות הסי טי שלה הדגימו ריאות לבנות לגמרי וכל דרכי הטיפול המקובלות לרבות אקמו, לא השפיעו על מצבה. בבית החולים קיוו שהנסיוב יצליח במקום שבו נכשלו הטיפולים האחרים, ואכן, לפחות בשעות הראשונות שלאחר קבלת הנסיוב נראה היה שמצבה של החולה, שהייתה מאושפזת במח' טיפול נמרץ, מתייצב מעט. אך האכזבה הייתה רבה לאחר שגם טיפול זה לא צלח והצעירה, שכאמור סבלה ממחלות רקע מגוונות, נפטרה.

קודם לכן אמר מנכ"ל הדסה, הפרופ' רוטשטיין: "אנו מחזיקים אצבעות להצלחת הטיפול בחולה הקשה, אשר באופן מאוד לא מפתיע מגיע מבית החולים הדסה, הממשיך לפעול כחלוץ לפני המחנה. צוותי בית החולים, לרבות אנשי בנק הדם ומערך דוגמי הפלזמה ואנשי המעבדות, פעלו רבות לשם הצלחת המיזם, והחיסון שניתן היום רק מחזק את אותה נחישות בה כולם פועלים בהדסה. אני מבקש להודות לכל מי שלקח חלק במבצע המורכב הזה, בהדסה ומחוץ לה".

אך למרות שהניסיון הראשון, בתנאים חיים, לא הסתיים בהצלחה, בבית החולים לא מרימים ידיים. שם ממשיכים לשקוד במרץ על הפיתוח, כשהרופאים משוכנעים שזו הדרך המהירה והזמינה ביותר, וגם היעילה ביותר, להצלת חייהם של חולים קשים. בבית החולים הסבירו כי בעבר כבר ניתנו עירויי פלזמה ממחלימים לחולים, אך הפעם מדובר במוצר שונה. החברה מפיקה מן הפלזמה קוקטייל של נוגדנים המכיל כמות מסויימת וידועה מראש של נוגדנים שנוצרו בתגובה לווירוס הקורונה, וזאת ללא חלקים אחרים של הפלזמה, כגון חומרי קרישה. בשלב הבא מבקשים בחברה לאפיין את הנוגדנים הספציפיים בעלי הפעילות המוצלחת ביותר נגד קורונה ולהפיק רק אותם, תוך 'ניקוי' של נוגדנים אחרים שיכולם להיות בעיתיים.

היתרון של הנסיוב הנוכחי, הוא שהוא לא מבוצע ב'תנאי מעבדה' אלא בתוך גופו של החולה. בחברה הסבירו כי למרות שהפלזמה מופקת מאדם שהיה חולה, עדיין מוצר כזה נחשב למסוכן פחות מאשר נוגדן שנוצר במעברה, ולכן תהליך הפיתוח והאישור שלו הוא קצר יותר. בבית החולים ובחברה מדגישים כי מדובר בטיפול של מוצא אחרון, אך המוצר מיועד לטיפול בחולים בשלבים מוקדמים הרבה יותר. הניסוי של החברה צפוי להיערך בחולים עם תסמינים, שלא נמצאים בשלב של קריסת מערכות.

בעולם ישנם כיום יותר ממאה חברות שמנסות להגיע לחיסון שיופק באמצעות פלזמות, עם זאת אין ספק שב'הדסה' נעשתה כבר כברת דרך מרשימה בתחום, כך שאפשר להניח שבמירוץ שנעשה בימים אלו בדרך להשגת החיסון, הסיכויים של 'הדסה' להגיע למקום הראשון בהחלט שנחשבים לגבוהים. אך איך שלא תהיה התוצאה, אפשר בהחלט להתרשם מהמהפך המדהים שאותו עשה המרכז הרפואי 'הדסה'.

בית החולים שאך לפני מספר שנים (בעקבות פרשיית 'האם המרעיבה', למי שזוכר) התעמת עם הציבור החרדי, וכיום, בהשראתו של המנכ"ל הדינמי הפרופ' רוטשטיין, מצליח לפעול בשיתוף פעולה הדוק ועקבי עם הציבור החרדי, באמצעות הרבנים והיועצים הרפואיים, ולהגיע לתוצאות מדהימות – כשמיזם איסוף הפלזמות הוא רק אחד מהן.

 

קורונה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד