כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

"זה המקום הדינמי ביותר ברשת" • וידאו

קובי אריאלי פתח את הכנס: "בסיום הכנס תראו שהחרדים הם כמוכם. את הניאונסים שמפרידים נלמד היום" • פנינה שנהב מנכ"ל המי"ל: "הציבור החרדי גדול, אך אין התיחסות בתקציבים" • תמליל

צילום: מנחם הלוי
צילום: מנחם הלוי



לצפיה בתקציר ההרצאה


צילום: דוד קורן

לצפיה בהרצאה המלאה



תמלול ההרצאה

ברוכים הבאים לשטריימל קום - כנס השיווק השנתי למגזר החרדי הצומח. המילה הזאת היא קריטית להבנת מה שאנחנו הולכים לעשות כאן.

בשעות הקרובות אנחנו הולכים לדון, להבין, ללמוד, לספק תובנות על מגזר שאולי הוא הדינמי ביותר בעולם כולו - גם מבחינה מסחרית, גם מבחינה מהותית, וגם מבחינת דפוסי התנהגות. ביקשתי מחבר תחקירן שיבדוק, מהרגע שפצחנו בכנס ועד עכשיו, נולדו בישראל כ-23 תינוקות חרדיים.

מזל טוב. זה עניין של עשר דקות. כלומר, המפה השתנתה. אני מבקש גם מנושאי הדברים, מאנשי המחקר לשנות את הנתונים שלהם בהתאם. תראו, גבירותיי ורבותיי. תרשו לי לפתוח במספר דברים בנימה קצת אישית, כדי להבין מה אנחנו הולכים לעשות כאן היום.

בהנחה שחלקכם מכירים אותי, אספר קצת על עצמי. אני עיתונאי שצמח בתוך העיתונות החרדית, ופרס כנפיים החוצה. ברצוני לספר לכם סיפור מימיי כעיתונאי חרדי. לפני כמה שנים, בהיותי כותב מדור קומי בעיתון בקהילה.

הלכתי ברחוב, וראיתי מודעה על פתיחת צרכנייה חדשה. צרכנית החסד. המודעה מפרטת את הצרכנייה החדשה, שהיא יותר זולה מכל החנויות האחרות. בכל הצרכניות האחרות אין נקיון. ואילו אצלנו הנקיון עד השמים. שבכל הצרכניות – עובדות קופאיות. ואילו בצרכניית החסד עובדים קופאים יראי שמיים, בעידודם של רבנים מעיר הקודש ירושלים.

ראיתי זאת, החושים שלי נדרכו ומאוד התעצבנתי. זו אינפורמציה שגויה, מניפולטיבית. מה? יש איסור להעסיק קופאיות בסופר? לא שמענו על כך. כלומר, יש כאן מניפולציה של משווק חרדי שמנסה לתפוס טרנד על איזו פסיקה חרדית.

התיישבתי ליד המחשב וכתבתי טור. בטור הבאתי ללעג וקלס את הצרכנייה, את הטרנס הזה וכו'. ועיקרו של הטור הזה היה: "איך עובד העניין של קופאי יראי שמיים בעידודם של רבני ירושלים". אמרתי לעצמי, כנראה מאחורי כל קופאי עומד רב שמעודד אותו: "יופי מוישי". תמשיך. אתה עושה עבודה טובה..."

מיד אחרי הכתבה, קיבלתי תביעה בבד"צ.

אני מרשה לעצמי להודות, אחרי הפסיקה, אני נכנס לגוגל וכותב קובי אריאלי, זה דבר טבעי. אני מכיר כבר את כל התוצאות, ופתאום אני מוצא איזכור חדש נוסף שלא ידעתי עליו. אני כמובן סוגר את הדלת ואומר לא להפריע לאבא, אני עכשיו על המחשב. אני נכנס באובססיה לראות מה כתבו עליי, מה ציטטו אותי. אני נכנס לתוך אתר של עבודות סטודנטים. הרשת כולה מלאה אתרים כאלה כל אחד מעלה את התזות שלו לאויר. אני נכנס ומוצא שמדובר בעבודה תואר שלישי בסוציולוגיה, לא מבין מה לי ולעבודה סוציולוגיה של בחורה מהצפון.

אני נכנס לעבודה, ומוצא בסופה את המאמר הזה מהקהילה, ולא מבין כיצד המאמר הזה נכנס לעבודה בסוציולוגיה. אני עולה למעלה, מחפש בגוף הטקסט, וזה מה שכתוב שם: "הפרק הרלוונטי הינו יחסי גומלין בין חברה וקהילה, יחסי גומלין 2005. ברשתות שיווק בירושלים, מקובלת נוכחותו של רב צמוד העומד מאחורי כל קופאי ומעודדו בעבודתו.

אני רוצה להזכיר משהו, גבירותיי ורבותיי. הבחורה הזו קיבלה על זה דוקטורט. מסתובבת בארץ דוקטור לסוציולוגיה, שהתזה שלה בעבודה היא שמאחורי כל קופאי ברשתות שיווק עומד רב חרדי ומעודדו בעבודה. המסקנה הראשונה היא שלעיתונאים יש ככל הנראה הרבה הרבה כח. המסקנא השנייה היא: שככל שתהיה אינטלגנטי ומוכשר, ככל שמדובר במיעוט שהוא בדלני וסגור - אתה לא מבין בו כלום. אבל זה ממש לא סגור.

אתה לא מבין בו אם אתה מחליט לא להבין בו. אתה תמיד תישאר בור ויוכלו לעבוד עליך. כל מה שצריך זה לפתוח עיניים ואוזניים. כי בשעה 3 אנחנו נצא כולנו מכאן בתובנה קטנה ומאוד חדה. החרדים הם בני אדם כשאר בני האדם. הם אוכלים מה שכולם אוכלים. קצת יותר כשר. בדרך כלל קצת יותר זול. תאמינו לי, גם יותר טעים.

בדרך כלל הם מתכסים באותם שמיכות נוצות. הם אוהבים, שונאים, רוקדים ויושבים שבעה, צוחקים ובוכים, הכל אותו דבר. אלא מה? יש ניואנסים. ואת הניואנסים אנחנו הולכים ללמוד. ואנחנו הולכים ללמוד על הניואנסים האלה בהרבה כישרון והרבה אהבה באדיבותם של שני גופים.

"המקום העצבני ביותר ברשת"

מאחורי הכנס הזה עומד המרכז הישראלי לניהול, המי"ל. זו אינה הפעם הראשונה ולכן אולי הכנס מאורגן בצורה כל כך טובה ונעימה. המי"ל מתמחה בארגון כנסים מן הסוג הזה.

הגוף הנוסף ששותף להרמת הכנס הזה הוא "בחדרי חרדים". באמת, חבל שאין נוכחות ללוגו של בחדרי חרדים (בצחוק). באמת, תשמעו חברים. אני בעסק הזה 15 שנה כמעט. בכל זאת, 'בחדרי חרדים' החליטו לעשות את הכנס הזה. חדרי חרדים הוא פורטל התוכן הגדול בעולם.

ברגעים אלו ממש, אני מהמר שבדף הבית של בחדרי חרדים, נכתב ש"ברגעים אלו ממש" אמר קובי אריאלי ש"ברגעים אלו ממש" נכתב בבחדרי חרדים...

זהו המקום העצבני ביותר ברשת. הדינמי ביותר ברשת. לא רק החרדית אגב, אלא בכלל. ואני חושב שבמהותו, בחדרי חרדים מלמד אותנו מהי הדינמיות של המגזר החרדי, לאן הוא מסוגל להגיע, ובמקרה הזה השמים הם הגבול.

אני מתכוון להזמין, את מנכ"ל המי"ל הגברת אינה שינהב, לדברי פתיחה.

"לא משקיעים מספיק בציבור החרדי"

בוקר טוב לכל הלקוחות. בוקר טוב לכל האורחות והאורחים. בוקר טוב לשותפים שלנו בכנס בחדרי חרדים. תודה לכולכם שבאתם.

האוכלוסייה החרדית מהווה כ10 אחוז מהאוכלוסייה בישראל, אגב,יש על זה ויכוחים בין החוקרים, אבל חשוב לציין שהיא האוכלוסייה הגדלה ביותר, אולי עוד אינדיקציה לכך שהמספרים נעים סביב 10 ואולי 10 פלוס. זה שבכנסת ישראל יש 16 ח"כ חרדים, הווה אומר 13 אחוז מכנסת ישראל.

חשוב לכולנו כיצד לממש את הפוטנציאל הצרכני הגדול והגדל במגזר החרדי. מהם הצרכים שעלינו לספק למגזר המאופיין באוכלוסייה מאוד צעירה וזו נקודת מפתח לאנשי שיווק. מהם המשאבים ודרכי השיווק הנכונות. חלק מהמשווקים שחלקם יושבים פה עשו פעולות מאוד אינטנסיביות, אם זה הקמת רשתות חברתיות למגזר החרדי שמביאות את המוצרים בהתאמה למגזר החרדי. אם זה חברות הסלולר ששומרות על נתחי שוק גדולים וגילו את הפוטנציאל בציבור החרדי הגדל, כבר לפני הרבה שנים. אני חושבת שרוב החברות עדיין לא מצאו את הדרך לממש את הפוטנציאל אולי משום שלא השקיעו בזה מספיק חשיבה.

הכנס הזה מספק לכולנו תובנות כיצד באמת להבין את הצרכים הייחודיים, איזה דברים צריך כדי להביא את הפתרונות הטובים.

מאוד חשוב שנבין את העניין. היום מופיעים פה גם השר אטיאס וגם השר דרעי כדי להציג את המגזר. היחסים ההדיים בין החברות למגזר מאוד מהותיים לשני הגורמים יחד. אני מאמינה שיהיו לנו פה היום הרבה תובנות ונוכל כולנול הבין ולממש טוב יותר את הפוטנציאל הצרכני הנמצא במגזר החרדי.

מאחלת לכולנו, יום מוצלח
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד