י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"החרדים מכפילים את עצמם כל 22 שנה"

מנכ"ל חברת גיאוקטגרפיה אבי דגני הדהים את משתתפי כנס בחדרי חרדים עם נתוני עומק מפתיעים על המגזר: איפה הם אוכלים, מבלים, וקונים. מה הם אחוזי הגדילה? ומאיפה הם מדברים? • וידאו ותמליל

צילום: מנחם הלוי
צילום: מנחם הלוי



לצפיה בתקציר ההרצאה


צילום: דוד קורן

לצפיה בהרצאה המלאה



תמלול ההרצאה

המגזר החרדי עוד לא מוצה אפס קצהו מבחינה שיווקית ואנחנו שמים לכך יותר ויותר.
האוכלוסיה מכפילה את עצמה תוך 22 שנה תופעה לא שגרתית במדינה שהיא לא עולם שלישי.
אוכלוסייה בסדר גדול של 10 אחוז.

אוכלוסייה עם הרגלי צמיחה טובים, שינויים באופנות. אופנות צומחות ואופנות אוניברסליות.
אני חושב שאלו שמדריכים אותה מסתכלים אחורה, רואים למה הם זקוקים ועוזרים להם להשתנות "קול המון כקול שד-י".

קיימים הרבה הרגלי צריכה באוכלוסייה החרדית שאינם חזקים דייה, איך מייצרים עבור האוכלוסייה החרדית חוויית קנייה אחד הנושאים החשובים במסר שלנו, כי יש לעשות את הדבר הזה. על המשווק הישראלי ללמוד היטב על הרגלי הצריכה של הציבור החרדי ולעבוד בהתאם.
אנחנו יודעים היום שאיש שמוכר ומשווק מתעסק תמיד בחוויית הקנייה של הלקוח.

עולם הרגישיויות המצטבר של הצרכן החרדי גבוה מאוד ביחס לקבוצות האוכלוסייה האחרות.
בכלל, נראה היום את הנתונים בפרספקטיבה של קבוצות אוכלוסייה אחרות.

על מה נדבר?

• מאפייני האוכלוסייה החרדית.

• סגמנטציה של האוכלוסייה חרדית.

• נדבר על בילוי, זמן ואירוח בברית.

• שוק הרכב.

• תקשורת סלולארית.

• חווית קנייה בתחומים שונים.

• תחום הבריאות.

• מחקר במגזר החרדי / על העסקת החרדים.

מאפייני האוכלוסיה החרדית.

גודל האוכלוסייה החרדית היא: מתוכם 346 אלף משקי בית. התחלתי לבדוק אותם ב1999 כשמשרד השיכון הזמין אצלנו עבודה של התכנון האסטרטגי של הציבור החרדי והשיכון שלהם בארץ ישראל.

הסוגייה הזו הייתה בלתי ידועה משום שבאופן פורמאלי אסור ללמ"ס לשאול אם אתה דתי, חרדי וכו'. אבל מכוני מחקר עושים את זה ומקבלים תשובות. ועבודתי בזמנו 8 חודשים והגעתי למסקנות שהיום אנחנו מדברים על ברך 8800 חתונות ולא זה מה שמדווח. מדווח בערך על חמש וחצי אלף חתונות במגזר החרדי. יגעתי ומצאתי שלא כל מי שמתארס במגזר החרדי מפרסם על כך שהוא מתארס ומתחתן ולכן קשה לראות את מספר החתונות.

קבוצות באוכלוסיית ישראל כולל הערבים הם:

חילוניים ומסורתיים ודתיים כפי שאתם רואים כאן והוספתי גם את החוזק של הפוטנציאל הפוליטי משום שאתם יודעים שמכשמגיעים לבחירות, באופן כללי 68 אחוז מהאוכלוסייה הם בעלי זכות בחירה. ובמקרה זה הכח הפוליטי של החרדים הוא 9.3 אחוזים. ולכן הציבור החרדי מקבל כמות מנדטים גדולה.

מוזאיק ישראל, החברה שמפלחת את האוכלוסיה בישראל בשביל קבוצת גיאוקרטוגרפיה. אוכלוסיית ישראל מתגוררת בערך ב650 אלף בניינים. סגמנטציה של צרכנים במובן הכי גדול של המילה.
הסגמנטציה הזאת שהיא סטטיסטית.

יש לפננו 3 טיפוסים של עשירים ועוד 4 טיפוסים של עשירים אבל הם פנסיונרים עשירים. יש קבוצות של נוחות כללית.

ויש את קבוצת הגמלאים והקבוצה הערבית נחלקת לארבעה טיפוסים..

והנה למטה יש גם את האוכלוסייה הם נחלקים לשני טיפוסים ושניהם הם לא החלטה שלנו, אלא מעניין שהמחשב העלה אותם

מצבם הכלכלי של הציבור התורני והחרדי שונה. והנה שני טיפוסים שלדת ולאומיות, וזאת היא אוכלוסיית ישראל, ואנו יודעים על כל בניין 120 פרמטרים. והנה, בשביל להמחיש לכם את זה הפקתי מפה של מטרופולין גוש דן שמראה לכם את אחוז החרדים בכל מקום בגוש דן שגודלו שלושים ושלושה אחוז ממדינת ישראל מבחינת אוכלוסייה. והנה, אתם רואים מרעננה והרצליה בצפון ועד דרום. במרכז בבני ברק באדום אבל מסביב בצבעים ירוקים מגיעים לריכוזים של 3 אחוזים ועשרה אחוזים. במילים אחרות אני אומר לכם סדר גודל של שליש מהחרדים הם בתפוצה של 3 אחוז. אני רוצה להתחיל בהקדמה של שוק המזון.

שוק המזון אחד ההגדרות שלו כדי להוכיח איך צורכים העשירים ואיםך צורכים מי שאינם עשירים.
הנה אנחנו רואים כאן מעקב משנת 2004 עד 2008. ואנו רואים שיש פער בסדר גודל של 1-5 1-8 אנו רואים שהיחס הזה משתנה. בין 80 אחוז פער בין החלשים בחברה לחזקים בחברה. ואיפה עומדים החרדים? משק בית חרדי הממוצע שלו הוא 1919 ש"ח.

ויוצא אם כאן שהצריכה למשק בית היא יחסית גבוהה.

סה"כ ההוצאה השנתית של מזון גמבזר החרדי עומד על כ-3 מיליארד ש"ח דהיינו 6.7 אחוזים לעומת 9.39 אחוזים חלקם באוכלוסייה.

קניות בשיווקים. כל האוכלוסיות בעלי אלמנטים חלשים נוהג לקנות בשווקים. השוק נחלש במדינת ישראל והוא עומד היום בסביבות ה9 אחוז. שאלנו את עצמנו האם החרדים נמצאים בשווקים אבל הציבור החרדי קונה באחוזים של 7.2 בלבד. ולכן החרדים לא קונים בשווקים.
55 אחוז ממשקי הבית מקפידים על קניית מוצרי בריאות וטבע. מתוכם 15% מקפידים מאוד. החרדים נכנסים חזק לנושא הזה 13 אחוז מקפידים מאוד על זה. החרדים אם כך מעורבים מאוד בקניית מוצרי טבע.

35 אחוז ממשקי הבית קונים מוצרי פרימייום. הציבור החרדי מתעורר גם בזה ורואים כאן פוטנציאל צמיחה.

איפה ההציבור החרדי קונה בעיקר? אנחנו מסתכלים על החרדים ורואים שהם קונים ברשתות פרימיום שיש בהם גם אפשרות להשיג כשרות. רמי לוי מוביל. שופרסל. חצי חינם. אבל בעיקר רואים את רמי לוי. כמוביל.

הפתגם אומר על דיסקאונט THE POOR MUST HAVE IT THE RICH – LOVE IT.

עשינו את הבדיקה הזאת במלחמה הגדולה שפרצה בין הרשתות. והנה אנחנו רואים שאחוז של מי שמדלג בין רשתות על מנת לעבור ממי שמפרסם מהיום למחר זו דווקא השכבות שיכולות להרשות לעצמם לקנות הכל. והשכבות החלשות יותר פחות מדלגים והנמוכים מכל הם אלו שמדלגים הם החרדים. הנחות לבד לא מספיקים לציבור החרדי. הם צריכים גם כשרות ועוד.


בילוי ואירוח

שיעור הנוהגים לאכול ארוחות מחוץ לבית בערבים ובסופי שבוע הוא: 53 אחוז ממשקי הבית. ואנו רואים שבמגזר החרדי 40 אחוז נוהגים לבלות. וזהו מספר מרשים.

המגזר החרדי מוציא הוצאה ממוצעת על ארוחה של 150 ש"ח כנגד 194 ש"ח בציבור החילוני.
שתיית יין כדבר שבשבגרה אנו רואים שהחרדים נמצאים ברמה מאוד גבוהה 24 אחוז. גדולים מהם הם מההתיישבות הלא עירונית.
28
אחוז ממשקי הבית נוהגים להזמין אוכל הביתה. המזמינים מוצאים כ-227 ש"ח בחודש. החרדים מזמינים 19 אחוזים.

אירוח בבית. הציבור החרדי מוביל בכל הקטגוריות בנושא זה. אנחנו כולנו מדחיקים אירוח בבית. הולכים לבתי קפה ומסעדות. שאלנו מי מפחית ומי מוסיף. החרדים 29 אחוז מגדילים את האירוח בבית כנגד 15 אחוז בלבד שאומרים שמפחיתים. תסתכלו זו כלכלת בית.

כלי רכב. הדיאגרמה מראה שבציבור הרחב ל26 אחוז בקרב החרדים ל66 אחוז.

התפלגות גילי המכוניות. לקחנו את כל המכוניות במדינת ישראל ובדקנו את הגילים. אנחנו רואים את הגילים ומסתכלים על הגילים שמאפיינים את המכוניות שבידי המגזר החרדי. אנחנו רואים שרוב המכוניות או חלק גדול מהמכוניות נקנות בין שנתיים שלוש ואז הנוהג היותר שכיח הוא להחליף אותם בגיל 6-7 הם נמכרים לרוב. גיל ממוצע של מכוניות הוא 6.7. 35 אחוזים קונים מכוניות חדשות מחירי קנייה.

אנחנו מדברים כאן על הזדמנויות עסקיות בנוסף מה שיש הציבור החרדי מחזיק 54 אלף מכוניות שזה 2.3 אחוז בלבד מך כל המכוניות שנמצאים על הכביש. זה זועק ואומר: יש כאן הזדמנויות מיוחדות למשל מכירת יד שנייה. השכרה. ליסינג וכו'.

במדינות כמו קזאחסטן ששם יש פני שניים אוכלוסיה מישראל ושם 82 אחוז מהמכוניות מיובאות מכל רחבי העולם. יש כאן מקום למחשבה להצממיד יכולת ת לצורך למגזר החרדי.

היה מעניין לבדוק את ההעדפות בעולם החרדי.

מאזדה הראשונה.

שמתי לב להרבה דברים שמרצדס קונים 5 אחוז ועוד 3 אחוז קונים אאודי. ויונדאי שמצטיינת במקום השני במכירות נמצאת נמוך בציבור החרדי.

תקשורת סלולרית. הממוצע 2.9 מנויים למשק בית במגזר החרדי. אם תחברו את כל הנתונים נגיע ל132 אחוז מפני של-32 אחוז ממשקי הבית יש מנוי ביותר מחברה אחת.
סה"כ מנויים במגזר החרדי 386680. מכלל המנויים בישראל.

למשק בית חרדי יש בממוצע 2.94 מנויים.

נתחי שוק. לקחתי את סקר TGI האחרון שמדווח את פלחי השוק של החברות הגדולות ורשמתי למעלה את פלחי השוק במגזר החרדי שימו לב שאורנג' סלקום ופלאפון, מעט פחות מהמגזר החילוני ואילו מירס קופצת פי -3 מהאחוז במגזר החילוני.
נסיים בכמה דברים פיקנטיים.


סיכום

מילות סיכום לגבי מחקר במגזר החרדי. מפני שאנחנו נשאלים האם בכלל אפשר לחקור ולסקור את המגזר החרדי? אז אני רוצה לומר לכם. אפשרי בהחלט לחקור את המגזר החרדי. ביצענו במגזר החרדי בדיקות מכל סוג אפשרי. ואפילו שיווק דברים מאוד אינטימיים של בית חולים הדסה שנוגע לנשים החרדיות. אפשר בהחלט. הציבור החרדי משיב לסקרים. לקבוצות מיקוד קשה להגיע ולראיין גברים בכוללים. הציבור הזה דובר אמת בסקרים, ובתקופת בחירות נשמע לרבנים.

יש להכירו כמו שיש להכיר קהלים אחרים.

חלק מהיועצים החרדיים דווקא הם המייצרים לעיתים את המיתוס שרק חרדים מבינים ויודעים לחקור את הציבור החרדי.

השתלבות במעגלי העבודה: ההשתלבות שלהם יפה ומצויינת. אני יכול להגיד מנסיון אישי שיש לנו 3 נשים חרדיות שעובדות יוצא מגדר הרגיל.

אחד הבדיקות המעניינות שעשיתי בבחירות האחרונות היה מי הצביע בשביל מי? והמסקנא היא שכל הקבוצות הצביעו באופנים גדולים לכל המפלגות. ובעצם רוב הציבור הצביע בשביל מנהיג שחוב שיעשה יותר טוב מנקודת ראותו.

אצל החרדים, התמונה היא קצת אחרת מפני שרובם הצביעו לש"סז ויהדות התורה. אבל המסקנה האחרת היא שברוב הקבוצות של האוכלוסייה יש מצביעים ליהדות התורה וש"ס וניתן למצוא מצביעים למפלגות חרדיות כמו למשל אפילו אצל הרוסים יש למעלה מאחוז שמצהירים על עצמם כחרדים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד