י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
התקבל פה אחד

הכירו: הרב החדש של קיסריה היוקרתית

במכרז במועצה האיזורית חוף הכרמל נבחר הרב הרב אליעזר שמולביץ', שליח חב"ד לכהן כרב היישוב היוקרתי קיסריה 

הכירו: הרב החדש של קיסריה היוקרתית
הרב אליעזר שמולביץ' צילום: באדיבות המצלם

השבוע נקבע סופית כי בהליך מכרז במועצה האיזורית חוף הכרמל, נבחר הרב אליעזר שמולביץ' לכהן כרב היישוב היוקרתי בישראל, הישוב קיסריה. הרב שמולביץ שליח חב"ד במקום נבחר פה אחד במכרז שהתקיים ערב יום ההילולא של הרבי מליובאוויטש ג' בתמוז, במועצה האזורית חוף הכרמל.

בהליך הבחירה השתתפו: ירון פרידמן מנכ"ל המועצה, הרב סוראני רב המועצה האזורית, אברהם אזולאי מנכ"ל המועצה האזורית מגידו ונציג משרד הפנים, ליאור בר יו"ר ועד היישוב, מורן ברק מנהלת משאבי אנוש, אילנית בנימין-מויאל ס. מנהלת אגף החינוך / ועד העובדים ורפי דהן יו"ר ועדת הדת בקיסריה.

הרב אליעזר שמולביץ' מכהן שנים רבות כשליח חב"ד באור עקיבא, תלמיד חכם מובהק, מרביץ תורה באמצעות שיעורי תורה רבים, ונחשב לדמות אהודה מאוד בציבור. כאמור מינויו התקבל פה אחד.

ארבעה רבנים נוספים התמודדו על התפקיד היוקרתי. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שדחף למינויו במשך זמן לא מבוטל הוא יו"ר אגודת חב"ד בישראל ובכיר עסקני חב"ד בעולם הרב יוסף יצחק אהרונוב.

מינויו השבוע של הגאון הרב אליעזר שמולביץ לרב הראשי על ידי מועצת הישוב היוקרתי 'קיסריה' בו מתגורר בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו. האירה באור נוגה את המצב הכל כך קשה של מינוי רבני ערים בישראל.

לפי דו"ח שחובר על ידי הרב חזקיהו סאמין, מי שממונה על תחום מינוי הרבנים מטעם המשרד לענייני דת "למעלה מ-25 ערים בישראל נמצאות היום ללא רב ראשי אפילו אחד!, כאשר בין הערים ישנן כאלו שהמצב נמשך כעשרים שנה ואף יותר" בראש הרשימה מתנוססות הערים הגדולות בישראל כגון תל אביב, חיפה, ראשון לציון, ועוד היד נטויה. מסקנת הדו"ח היא כי האשם העיקרי במחדל הם ראשי הרשויות שלא מבינים את חשיבות המישרה של רב ראשי לעירם ומסיבה זו לא מוכנים לקדם את מינוי הרבנים בעירם ולהשתתף בשכרם מקופת העירייה כמחוייב בחוק.

אבל מסתבר שהרב סאמין צודק רק בחלק מהטיעון. דווקא מינויו של הרב שמולביץ שנעשה על ידי המועצה במנותק ממשרד הדתות ומשולם בכספי המועצה, נותן זווית חדשה ישנה, על הנעשה בשטח מינוי רבני הערים. מסתבר כי יש ניתוק מובנה בין רצון המשרד לענייני דת והמפלגה השלטת בו, לבין השטח בו אמור להתבצע הליך המינוי של הרב.

ברוב הערים בישראל ישנם רבנים אהודים על הציבור בעירם ומטבע הדברים ראש העיר ומועצת העיר רוצה ביקרם ובמינויים אך הדבר לא מסתדר עם האינטרסים של המשרד והעומד בראשו, הם מעוניינים במינוי אנשים שלהם, ובמילים אחרות 'מוצנחים'. רק כאשר מנתקים את משרד לענייני דת מהליך הבחירות והופ יש כסף לתשלום לרב במישרה מלאה כאשר ראש העיר מתנדב לפתע לשלם את כל השכר מקופת העירייה.

במינוי רבני הערים ישנם שלושה שחקנים פוליטיים מרכזיים שמנסים בכל כוחם לאכול את העוגה, ספרדים ליטאיים וסרוגים שכוחם הפוליטי המקומי והארצי עומד במבחן בכל מינוי רב.

לצידם עומדת תנועת חב"ד כשחקן לא פוליטי שמצליח מפעם לפעם להפתיע ולתת ביס יפה בעוגה. לתנועת חב"ד יש כיום למעלה מעשרים רבני ערים וישובים המכהנים בעירם כרבנים ראשיים, הסיבה להצלחה נעוצה רק מסיבה אחת, החיבור לשטח. רבני חב"ד המקומיים ברובם אהודים על ידי תושבי העיר ובתרומתם לעיר מטבע הדברים מקורבים לראשי הערים.

אך לצד החיבור הייחודי שלהם לתושבים הם חסרי כח פוליטי והדבר בעוכריהם. לכאן נכנס מי שבשלושים שנה האחרונות מצליח לאתגר את המערכת והוא יו"ר חב"ד בישראל הרב יוסף יצחק אהרונוב מי שרשומים על שמו רוב מינויי הרבנים של חב"ד, כולל מינויו של רב קיסריה החדש שמולביץ'.

השבוע שר הדתות החדש יעקב אביטן ערך קבלת פנים חגיגית לרבני חב"ד ובראשם הרב אהרונוב יחד עם חברי בית דין הגדול של רבני חב"ד, הרבה חיוכים היו בפגישה הזו, אבל דומה שאלו החיוכים האחרונים לקראת מערכה לא פשוטה שניצבת בפניהם לקראת מינוי עשרות רבני ערים וישובים.

קיסריה הרב אליעזר שמולביץ' יוסף יצחק אהרונוב חזקיהו סאמין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד