י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שר האוצר מנהל מגעים עם ה'גדולים'

שר האוצר, יובל שטייניץ, גילה בנאומו בכנס 'שטריימל.COM' שארגן 'בחדרי חרדים': "אנחנו מקיימים סידרה של דיונים ומגעים עם חלק מגדולי הדור, כדי לשלב את החרדים במשק, כמו באמריקה"

שר האוצר יובל שטייניץ נואם בכנס. צילום: אלי קובין
שר האוצר יובל שטייניץ נואם בכנס. צילום: אלי קובין



לצפיה בתקציר ההרצאה


צילום וידאו: דוד קורן

לצפיה בהרצאה המלאה



תמלול ההרצאה

צהריים טובים לכולם.

לפני שמונה חודשים, כשהתמנתי לשר אוצר, נכנסתי כשבועיים לפני הקמת הממשלה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו וביקשתי שכולם ייצאו החוצה. אמרתי לו: ביבי, יש לי בקשה. אני מעוניין שחבר הכנסת יצחק כהן, אם אפשר, יהיה סגן שר האוצר. אז הוא שואל אותי: מה? אתה תובע מי יהיה הסגן שלך? אמרתי: כן. אם איציק בסיפור הזה לא שר, אני מאוד רוצה לעבוד איתו יחד. ואכן יש בצמרת האוצר שיתוף פעולה מופלא בין שני יהודים שלבושים קצת שונה.

יש לי רק בעיה אחת קטנה עם סגני היקר איציק כהן: כולם אוהבים אותו. יותר מאשר את השר, וכל אחד אחר במשרד. אנחנו נכנסנו לתפקידנו לפני שבעה חודשים. ביום שקיבלתי את תפקיד שר האוצר נכתב בעיתון 'ידיעות אחרונות' ואני מצטט: "דוקטור שטייניץ הוא מתאבד שיעי", כי רק מתאבד פוליטית יהיה מוכן לקבל על עצמו אחריות לכלכלת ישראל במצב כל-כך קשה, כשהמשק בהתרסקות והאבטלה בעליה, כשהצמיחה שלילית וכשהגירעון החזוי בהכנסות המדינה ל-2009-10 עומד על 80 מיליארד שקלים. זו הייתה האווירה בחודש מרץ. אווירה של חרדה ופאניקה ועמד סימן שאלה גדול לגבי עתידה הכלכלי של מדינת ישראל.

היום, שבעה חודשים לאחר מכן, אנו נמצאים במצב הרבה יותר טוב. לא עברנו עדיין את המשבר הכלכלי, אבל אנחנו בתחילתה של התאוששות. בארבעת החודשים האחרונים, כל האינדיקטורים הכלכליים ביצעו תפנית מררשימה. יש לנו גידול מרשים בייצוא הישראלי. יש לנו מדדים חיוביים בכל המדדים של מנהלי הרכש, והמדד המשולב של בנק ישראל. ויש לנו אפילו התחלה של ירידה קלה באבטלה, למרות שאנחנו עדיין לא בטוחים ביציבות של הירידה הזאת.

(בשלב זה של הנאום, קם אחד הנוכחים באולם, המייצג את מאבק האופנוענים נגד משרד האוצר, והחל לזעוק נגד השר. האיש הוצא מהאולם).

השר שטייניץ: יש לכם דוגמא מאלפת איך בריון אחד יכול ליטול את חירותו של הקהל ושל מאות אנשים, לשמוע ולהדיין בנושא שהם הוזמנו אליו. מספיק בריון אחד כדי לשלול את זכותם של מאות אנשים. ברצוני לומר דבר אחד ביחס לפרובקציה שהייתה פה. לכל קהל מותר להפגין ולהביע את דעתו בצורה דמוקרטית. אבל בריונות, אלימות, וחסימת כבישים, אלה דברים בלתי נסבלים, ולא חשוב מאיזה כיוון הם מגיעים. מותר להביע את הדעה, אבל לא על ידי כך שהוא פוגע בזולתו
.
ואני רוצה לומר, משרד האוצר, לכל אשר יילך ויפנה לא ייכנע לבעלי ההון, ליבואני הרכבים, ולכל שיקול זר או קבוצת לחץ כזו או אחרת. אנחנו קשובים לכל דבר ונפעל על פי מה שנראה לנו נכון וצודק ותקין, לטובת עם ישראל ומדינת ישראל.

מצבה הכלכלי של ישראל הולך ומשתפר. לפי רוב הגורמים הבינלאומיים, ההתאוששות בישראל היא התאוששות המהירה והחזקה ביותר בעולם בעקבות המשבר.

אנחנו המדינה היחידה בעולם שכאחת התרופות למשבר הנהיגה תקציב דו-שנתי. הודענו באופן רשמי וחד משמעי כבר בחודש אפריל שלא נוציא מליארדים ועשרות מליארדים מכספי משלם המיסים כדי לסייע לאגרות חוב חדלות פרעון, מה שמכונה הטייקונים, ואנחנו מצפים מחברות שנקלעו לקשיים ומהגופים שהילוו להם כספים, להסתדר לבד. אנחנו לא נוציא את כספי המדינה בכדי לסייע בנושא זה.

הגענו לעיסקת חבילה במשק עם ההסתדרות והמעסיקים. הייתה עליה ביקורת, היום כולם מודים שהעיסקה הזאת, העובדה שהצלחנו לשלב ידיים עם העובדים והמעסיקים, תרמה לכלכלת ישראל ולמשק הישראלי.

הכנו תוכנית כלכלית מקיפה לעידוד המשק והפעילות הכלכלית בכלל והייצוא בפרט, וכל הצעדים הללו, שכולם תוכננו לטווח ארוך, תוך שמירה על מסגרת גירעון סבירה למדינת ישראל, יצרו את התחושה והאמונה בקהילת העסקים בישראל ובעולם כולו, שישראל אכן תצא מהמשבר הכלכלי בריאה, שלמה, ואפילו מחוזקת יותר ותחרותית יותר ביחס לשאר העולם.

הציפייה הזאת, התחושה מאז חודש אפריל האחרון, שיש ממשלה, שיש משרד אוצר, שמחזיקים את ההגה ומכוונים את הספינה, ומציירים לעצמם מטרות, לא רק לטווח הקרוב, לתוך הסערה והמשבר, אלא טווח הארוך - התחושה הזאת הקרינה מיידית.

ומאז חודש יוני, כחודשיים לאחר יישומה תוכנית הכלכלית וההחלטה על תקציב דו-שנתי, חודשיים בלבד, כבר ראינו התחלה של התאוששות, הצמיחה התחלפה לצמיחה חיובית, ההכנסות התחילו לגדול והכי חשוב - הייצור שהיה בצמיחה, ראינו כבר בחודש יוני-יולי גידול בייצוא מישראל.

מכאן, שיש מקום לאופטימיות זעירה, אבל יש גם מקום לזהירות, איננו יודעים מה יילד יום. אנחנו רק בהתחלת ההתאוששות, ואם לא תקפיד על ביצוע מלא של התוכנית הכלכלית של הממשלה, ועל המשמעת התקציבית, אנחנו עלולים להפסיד את ההתאוששות שכבר החלה. אנחנו כבר בתחילת הטיפוס למעלה ויהיו בדרך הרבה זעזועים והרבה מהמורות, וזה מחייב את המשך הנחישות והזהירות.

הרב אריה דרעי, סגן שר האוצר יצחק כהן ודוב פוברסקי בעת נאומו של שר האוצר. צילום: אלי קוביןצילום: הרב אריה דרעי, סגן שר האוצר יצחק כהן ודוב פוברסקי בעת נאומו של שר האוצר. צילום: אלי קובין
הרב אריה דרעי, סגן שר האוצר יצחק כהן ודוב פוברסקי בעת נאומו של שר האוצר. צילום: אלי קובין

"רואה חשיבות גדולה בכך שיהיה גרעין חזק של לומדי תורה"

אני רוצה לומר מילה מיוחדת לקהל הדתי-חרדי שנמצא כאן באולם.

לפני כמה שנים הוזמנתי על-ידי הקהילה החרדית בארצות הברית, להקדיש בנסיעותיי לארה"ב יומיים שלושה בניו-יורק וסביבתה להיכרות עם הקהילה החרדית והמוסדות החרדיים.

ואכן, במהלך שלושה ימים ביקרתי בחלק גדול מהישיבות הגדולות בסביבה, כמו ליקווד ובאבוב, לפחות עשר מהישיבות הגדולות והחשובות בניו יורק והסביבה. ואני רוצה לספר לכם אפיזודה אחת מישיבת ליקווד.

ביקרתי אחר הצהריים. נפגשתי עם הצוות והתלמידים, ובסיום הערב, הפגישו אותי עם הרבנים ופרנסי היישוב, והציגו לפניי נתונים לגבי הבוגרים של ליקווד - ששמונים אחוז מבוגרי הישיבה החרדית הגדולה והחשובה הזו, משתלבים במשק האמריקני, וכעשרים אחוז מהבוגרים נשארים בתפקידים שונים בישיבה או בקהילות היהודיות באיזור ניו יורק.

הם סיפרו לי בגאווה רבה היכן משובצים שמונים אחוז מבוגרי הישיבה: במשרות בכירות, חלקם בלימודי משפטים, ראיית חשבון, וחלקם אף הגיעו לעמדות בכירות במשק. וכולם תומכים בישיבה ובקהילה, בצורה זו או אחרת.

ואז, אינני זוכר את שמו של אחד הרבנים, לקראת סיום הביקור בישיבות, אמר לי משפט שצבט בליבי: תראה, אנחנו הקהילה החרדית בניו יורק, זה לא כמו אצלכם בישראל. אנחנו מפרנסים את עצמנו. אני רוצה לומר לכם כאן. זה צבט בליבי. אני יודע שזה גם צובט בליבכם. אני כשר אוצר, ביחד עם סגני היקר הרב איציק כהן, אנחנו נעשה הכל כדי לעודד את שיעור העסקת הקהילה החרדית במשק, ביחד ובעצה אחת עם גדולי הדור, ובהבנתם ובהסכמתם, בשיתוף פעולה עם גדולי הדור ומנהיגי הקהילות, כדי לאפשר שילוב של הציבור החרדי בעבודה ובעשייה.

אני, כמי שבא מהאקדמיה, ועד לפני 11 שנים הקדשתי את חיי ללימודי הפילוסופיה, שהם לימודים לשם שמיים - הפילוסופיה איננה מקצוע פרקטי שמתרגם מייד להיי-טק, או לפיננסים - יודע להוכיר ולהעריך עשייה לשם שמיים. ואני בהחלט רואה חשיבות גדולה בכך שיהיה גרעין חזק של לומדי תורה ופוסקי הלכה במדינת ישראל.

יחד עם זאת, בצד הדבר הזה, אני גם רואה חשיבות עצומה לכך, שרבים מהקהילה החרדית, והכל צריך להיעשות בשיתוף פעולה והבנה, שנקדם גם שיעור של נשים וגברים מהקהילה החרדית, במעגל העבודה והיצירה במדינת ישראל. זה חשוב לכלכלת ישראל, זה חשוב לחוזקה ורווחתה של הקהילה החרדית.

בסופו של דבר כולנו עם אחד. כולנו בסירה אחת. החוסן הכלכלי של כל משפחה, של כל קהילה, וגם של מדינת ישראל כולה, הוא חיוני במאבק שלנו למען עתידה של מדינת ישראל ולמען עתידו, המשכיותו ושגשוגו של העם היהודי.

אנחנו באוצר, יחד עם שרי הממשלה האחרים, מקיימים סידרה של דיונים וגם מגעים עם חלק מגדולי הדור, כדי לקדם את העניין הזה. אנחנו פונים להושיט לכם יד, וכולי תקווה שביחד אנחנו נקדם את העניין לטובתכם, לטובתנו ולטובת עם ישראל כולו.

תודה רבה.
צהריים טובים ובהצלחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד