ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אחד העתיקים באירופה

בית העלמין היהודי העתיק ביותר באוקראינה עובר שיקום

רשויות העיר לבוב שבאוקראינה החלו במהלך סוף השבוע לשפץ את בית הקברות המקומי העתיק. היסטוריונים טוענים כי בית הקברות קיים מאז סוף המאה ה-14 והוא לבטח אחד העתיקים באירופה

בית העלמין היהודי העתיק ביותר באוקראינה עובר שיקום
בית קברות צילום: pixabay

בסוף השבוע החלו הרשויות במרכז לבוב, לשפץ שברי מצבות בשטח בית הקברות היהודי לשעבר. כמעט אלף שברי מצבות קיימים בבית הקברות.

השיפוץ בשיתוף עם "לשכת המורשת" של הסניף של קרן הצדקה היהודית האוקראינית "חסד-אריה" והם החלו לשקם את בית הקברות היהודי העתיק ביותר באוקראינה.

יש היסטוריונים שטוענים כי בית הקברות קיים מאז סוף המאה ה-14. האזכור הראשון של בית הקברות בעיר לבוב, הוא משנת 1414. והוא העתיק ביותר בשטחה של גליציה-רוסיה ואחד העתיקים באירופה.

במשך זמן רב נקברו כאן יהודים מכל רחבי גליציה, רק בראשית המאה ה-17. ליישובים יהודיים בערים ועיירות אחרות בגליציה הותר בית קברות משלהם.

זה היה נפוץ גם לשתי קהילות יהודיות בלבוב, עירוניות ופרבריות, שלא היו ידידותיות במיוחד, אך נאלצו לחלוק בית קברות. כך מפרסם אתר חדשות באוקראינה.

בשנת 1855, לאחר מגפת הכולרה, סגרו הרשויות את בית הקברות העתיק. והקהילה קיבלה בית הקברות חדש.

כיום בית הקברות היהודי הישן אינו פעיל. במשך 500 שנות היסטוריה שם, על פי מומחים, בשטח של כ-3 דונם, נקברו 25 עד 30 אלף איש. נשמר תיאור של בית הקברות,מושל רבים ממצבותיו, שצולמו בראשית המאה העשרים על ידי חברת 'לבוב להגנת מצבות עתיקות יהודיות" הרשויות העניקו לבית הקברות היהודי מעמד של אנדרטה

בית הקברות נהרס קודם כל על ידי הכובשים הגרמנים ובהמשך על ידי השלטונות הסובייטים. בית הקברות התקיים בחסות הקהילה היהודית עד 1942.

בתקופה הסובייטית (בשנת 1947), מצבות עתיקות שימשו לסלילת רחובות ובניית קירות תומכים, מצבות מבית הקברות היהודי העתיק הפכו לחלק מרצפת בית כלא סמוך

כיום, חלק משטח בית הקברות היהודי העתיק מאכלס את בית החולים היהודי לשעבר של קרן מוריס לזרוס.

אוקראינה לבוב מצבות בתי קברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד