י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
במהלך עבודות שיקום

גרמניה: התגלתה פרסומת קיר בת 110 שנה של עסק יהודי

במהלך עבודות שיקום בעיר גלזנקירכן שבגרמניה התגלתה פרסומת בת 110 שנה של חנות מעילים של משפחת אלכסנדר היהודית שפעלה באותן שנים

גרמניה: התגלתה פרסומת קיר בת 110 שנה של עסק יהודי
הפרסומת שהתגלתה צילום: באדיבות המצלם

במהלך עבודות שיקום באחד מהרחובות המרכזים של העיר גלזנקירכן שבגרמניה, התגלה פרסום קיר ענק בן 110 שנה של חנות המעילים של משפחת אלכסנדר המפורסמת, משפחה שנחשבה לאמידה ומפורסמת בקרב הקהילה היהודית במקום.

הקהילה היהודית של גלזנקירכן נוסדה רשמית בשנת תרל"ד. עם צמיחתה של העיר במחציתה השנייה של המאה העשרים גדלה גם אוכלוסייתה היהודית, ובשנת תר"מ התגוררו בעיר כ-120 יהודים. בית הכנסת הראשון בגלזנקירכן הוקם בשנת תרמ"ה.

עם צמיחת הקהילה נבנה בניין גדול יותר והוא שימש כבית הספר הקהילתי. הקהילה המשיכה לגדול וכ-1,100 יהודים התגוררו בגלזנקירכן בשנת תרס"א. בשנת תרצ"ג מספר היהודים בעיר הגיע לשיא של 1,300 איש.

החיים היהודיים בגלזנקירכן המשיכו להיות שקטים למדי גם לאחר עלייתו של הצורר היטלר ימ"ש ושל הנאציונל-סוציאליזם לשלטון. בתרצ"ט היו רשומים בעיר עדיין 160 עסקים יהודיים.

ואולם בתרצ"ג הגביל האיסור הרשמי את העסקים, וכל הרופאים היהודים הפכו למובטלים. באותו חודש גורשה הקהילה היהודית.

בין השנים תרצ"ז–תרצ"ט ירדה אוכלוסיית יהודי גלזנקירכן מ-1,600 ל-1,000 איש. במהלך "ליל הבדולח" נהרס בית הכנסת של העיר. מעל 60% מאוכלוסיית יהודי העיר כבר עזבו את גלזנקירכן בתקופה זו.

בשנת תש"ב גורשו לגטו ריגה 350 מתוך 500 היהודים שנותרו בעיר. מאוחר יותר גורשו היהודים הנותרים למחנות הריכוז של וורשה וטרזינשטט. רוב המגורשים הללו נהרגו מאוחר יותר במחנות המוות השונים ברחבי פולין המודרנית.

בשנת תשט"ו, 69 יהודים חזרו לגלזנקירכן. ובתשי"ח נבנו בית כנסת עבור הקהילה הנותרת. עם נפילת מסך הברזל הגיעו לעיר יהודים שעלו מברית המועצות לשעבר. מצב זה דרש להרחיב את בית הכנסת. בסופו של דבר נבנה בית כנסת חדש, גדול יותר, שנועד לשרת את הקהילה היהודית ההולכת וגדלה של גלזנקירכן.

כפי שנמסר, העירייה בודקת עתה להקים במקום קיר הנצחה לזכר יהודי העיר, תושביה והחנויות שהיו בבעלותם.

גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד