ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ישפיע על מציאת החיסון?

מומחים: "מוטציה חדשה התגלתה - הנגיף הפך לדומיננטי יותר"

חוקרים בארה"ב גילו כי מוטציה חדשה של הנגיף היא זאת שגורמת למקרי ההדבקה הנרחבים • הנגיף החדש מתרבה מהר, מאחר והוא מתמקם בדרכי הנשימה העליונות - האף, הסינוסים והגרון • "אנו יודעים שהנגיף החדש בכושר טוב יותר, הוא מדבק מהר. עם זאת, הוא אינו אלים יותר"

מומחים: "מוטציה חדשה התגלתה - הנגיף הפך לדומיננטי יותר"
נגיף קורונה צילום: pixabay

אותו הנגיף, בווריאציה מסוכנת יותר: אם בימים הראשונים של 'הגל השני' היו מומחים שטענו כי "הנגיף נחלש", מתברר כיום יותר ויותר שהתפיסה הזו, שמשום מה גרמה לנו לפעול בשוויון נפש מול התפשטות הנגיף, פשוט לא נכונה. חוקרים שבחנו את פעילותו של הנגיף במוטציה הנוכחית, הגיעו למסקנה שהוא הפך למסוכן יותר. הוא מדבק הרבה יותר ומהר יותר.

המחקר החדש שנערך על ידי המכון לאימונולוגיה La Jolla בקליפורניה, ארה"ב, מצא הוכחות לכך שמוטציה חדשה של נגיף הקורונה התפשטה מאירופה לארצות הברית, והיא הופכת את הנגיף למדבק יותר. "זוהי כיום הצורה הדומיננטית של הנגיף המדביקה אנשים", אמרו החוקרים.

לפי המחקר, שפורסם בכתב העת Cell, מתברר שרצפים גנטיים של הנגיף שהושוו לרצפים של הנגיף מלפני חודשיים, מצביעים על כך שגרסת מוטציה מסוימת שלו הפכה לדומיננטית. במחקר הנוכחי, הצוות לא בדק רק מספר גדול יותר של רצפים גנטיים, אלא גם ביצע ניסויים שכללו אנשים, בעלי חיים ותאים בכלי מעבדה המראים כי הגרסה החדשה שכיחה יותר וכי היא מדבקת יותר מגרסאות אחרות. "אנו יודעים שהנגיף החדש 'בכושר טוב יותר'. במבט ראשון לא נראה שהוא גרוע יותר", הם אומרים ומסבירים מהו מקור הטעות שבגינו נתפס משום מה הנגיף בתחילה כ'חלש יותר'.

לאור השינוי, הם סבורים שיש להכיר את האויב טוב יותר, ולכן הם מכנים את המוטציה החדשה בשם G614. הגרסה העדכנית של הנגיף, טוענים החוקרים, החליפה כמעט לחלוטין את הגרסה הראשונה שהתפשטה באירופה ובארה"ב, הנקראת D614.

החוקרים מסבירים כי המוטציה משפיעה על חלבון הדוקרן - המבנה בו הנגיף משתמש בכניסה לתאים שהוא מדביק. לאור זאת הם בודקים האם המוטציה שהנגיף עבר יכולה לפגוע במאבק למציאת חיסון. החיסונים הנוכחיים שנבדקים מכוונים לרוב לחלבון הדוקרן, אך הם נוצרו באמצעות זנים ישנים יותר של הנגיף, והשאלה הגדולה היא האם החיסונים שפותחו על בסיס הגרסה הקודמת, ישפיעו על הנגיף בתצורתו הנוכחית.

"נתוני המעקב העולמיים שלנו מראים כי גרסת ה-G614 התפשטה מהר יותר מ-D614", כתבה הביולוגית התאולוגית בט קורבר מהמעבדה הלאומית בלוס אלמוס ועמיתיה. "אנו מפרשים זאת בכך שהנגיף עשוי להיות מדבק יותר", הוסיפה. עם זאת, לדבריה הנגיף אמנם מתפשט במהירות רבה יותר והוא גם מדבק הרבה יותר אנשים, אך כרגע לא נראה שהוא גורם למחלות מורכבות יותר מהנגיף בצורתו הקודמת. "נתון מעניין הוא שלא מצאנו עדויות להשפעה של G614 על חומרת המחלה".

החוקרים בדקו דגימות שנלקחו מחולים ברחבי אירופה ובארה"ב, הם השוו את רצפי הגנום שלהם לאחרים, כאשר השוואת הרצפים עזרה להם לצייר מפה של ההתפשטות של שתי הצורות. "עד 1 במרץ 2020, גרסת ה-G614 הייתה נדירה מחוץ לאירופה, אך בסוף מרץ היא עלתה בתדירות ברחבי העולם", כתבו. גם כאשר צורת D614 גרמה למגיפות נרחבות, במקומות כמו וויילס ונוטינגהאם באנגליה, כמו גם במדינת וושינגטון, גרסת ה-G614 השתלטה ברגע שהיא הופיעה. עם זאת, לטענתם, ישנם כמה יוצאים מן הכלל, שם מעולם לא הוחלפה צורת ה-D614 הישנה, והנגיף שעדיין קיים באזורים אלו משתייך לגרסה הישנה.

לדבריהם, הנגיף החדש מתרבה מהר יותר, מאחר והוא מתמקם בדרכי הנשימה העליונות - האף, הסינוסים והגרון, כשכך הוא מתפשט במהירות גבוהה יותר. אולם בבדיקות שערכו בקרב אלף חולי קורונה מאושפזים בבריטניה עולה כי אלה שנדבקו בגרסה החדשה לא היו במצב גרוע יותר מאלה שנדבקו בזן המקורי.

דייויד מונטיפיורי, אחד החוקרים שבדק את הנגיף במסגרת תפקידו כמנהל המעבדה לחקר ופיתוח חיסון נגד איידס, אמר לCNN כי "הצלחנו לבדוק אם צורת ה-G של הנגיף זיהומית יותר מצורת D. כל התוצאות הראו כי צורת ה-G הייתה מדבקת פי שלושה עד תשעה מזו של D".

לאור זאת, קובעת התיאולוגית בט קורבר, "אפשר להניח שהתצורה החדשה יותר של הנגיף עשויה להיות מועברת ביתר קלות מהצורה המקורית. בין אם מסקנה זו נכונה או לא, בסופו של דבר, היא מדגישה את הערך של מה שנדרש מאיתנו כבר כעת: ללבוש מסכות ולשמור על ריחוק חברתי".

החוקרים חששו שאם המוטציה החדשה תגרום לנגיף לצמוח מהר יותר, יידרש מאמץ רב יותר של מערכת החיסון כדי לנטרל אותו, אך הממצאים שלהם הראו שלא כך הדבר. החוקרים אומרים כי יש צורך בעבודה נוספת בכדי לחזק את הממצאים ולבדוק מה המשמעות שלהם. וכמובן חשוב לזכור שהמוטציות לא נגמרות. "יכול להיות שהצלחנו להתחמק מאסון עם המוטציה הספציפית הזו", אמרו החוקרים. "עם זאת, זה לא אומר שמוטציה אחרת לא תוכל להתעלות עליה בעתיד".

דווקא בשל כך, הם רואים התפתחות חיובית בשינוי שעבר על הנגיף. "אלה יכולות להיות חדשות טובות", אומר לורנס יאנג, פרופסור לאונקולוגיה רפואית באוניברסיטת וורוויק הבריטית, לCNN. "העבודה הנוכחית מצביעה על כך שלמרות שהגירסה G614 עשויה להיות מדבקת יותר, היא אינה פתוגנית יותר. ולכן, יש תקווה שככל שהזיהום של SARS-CoV-2 יתפשט, הנגיף עלול להפוך פחות פתוגני".

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד