ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
בגלל בלבול באות אחת

פס"ד דרמטי של בית הדין הגדול: אלפי הסכמים לא יהיו תקפים?

האם טעות באות אחת תוביל לטלטלה משפטית בישראל? • פסק דין דרמטי של בית הדין הרבני הגדול קובע כי עשרות אלפי הסכמים שנחתמו, חלקם בסכומים גבוהים אינם תקפים • הסיבה: בלבול בין רשם לרושם נישואין • "מסתבר שהייתה טעות במשך שנים, מדובר ברעידת אדמה"

פס"ד דרמטי של בית הדין הגדול: אלפי הסכמים לא יהיו תקפים?
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

האם טעות באות אחת תוביל לטלטלה משפטית בישראל? פסק דין של בית הדין הרבני הגדול שומט את הקרקע מתחת לעשרות אלפי הסכמי ממון, והכל בגלל בלבול בין רשם נישואין לרושם נישואין.

על פי החוק בישראל, ניתן לחתום על הסכם ממון במספר דרכים – הראשונה היא דרך בית משפט, אך הדבר דורש פרוצדורה משפטית מייגעת. השנייה היא דרך נוטריון והשלישית, הפשוטה מכולם, היא להגיע לרושם נישואים ולחתום על המסמכים יחד עם רישום הנישואים לקראת החתונה - לתפוס שני ציפורים במכה אחת. לכן, זוגות רבים מעדיפים להגיע לרושם נישואים ולחתום על המסמך שאמור להקל על הליך הגירושין ולמנוע מריבות בין בני הזוג במקרה של גירושין עתידיים.

אולם לאורך השנים התפתחה טעות שנובעת משני תפקידים במועצות הדתיות ששמותיהם דומים – רשם נישואין שהוא פקיד שיושב ברבנות המקומית ורושם נישואין שהוא לרוב רב העיר או בכיר אחר, שנושא בכוח משפטי שמאפשר לו חתימה על הסכמי ממון. במהלך השנים השתרשה שיטה לפיה הרשמים, היינו הפקידים הזוטרים, הם אלו שחותמים על הסכמי ממון, כשבפועל על פי החוק רק רושם נישואין יכול לחתום על המסמך המדובר. על פי פסק הדין החדש, אם רשם הנישואים הוא זה שחתם על הסכם הממון, במקרים רבים לא יהיה לו תוקף. כך מפרסם הבוקר (ב') עורך ערוץ יהדות של "ישראל היום", חנן גרינווד.

פסק הדין התקבל לאחר שלאחרונה הגיעו בני זוג להתגרש בבית דין רבני, לאחר שנות נישואים רבות. האישה טענה בפני בית הדין הרבני כי הסכם הממון אינו תקף ודרשה חלקים גדולים מהרכוש של הבעל, ולאחר שדעתה לא התקבלה - ערערה לבית הדין הרבני הגדול.

עורכי הדין עדו דיבון וצפית דיבון-קצובר ממשרד דין-דיבון, שייצגו את הבעל, מספרים כי במקרה הספציפי שלהם בית הדין הרבני הגדול קבע כי מכיוון שבני הזוג נהגו לאורך 25 שנות נישואיהם על פי הסכם הממון, הוא תקף, ולכן ערעורה של האישה נדחה, אולם כלל לא ברור שכך הדבר באלפי תיקים אחרים.

עו"ד עדו דיבון אומר: "בני זוג רבים מגיעים להירשם ברבנות ומבקשים מרשם הנישואים לחתום על הסכם ממון 'על הדרך'. להערכתי יש עשרות אלפי הסכמי ממון שאושרו במהלך השנים על ידי אותם רשמים, ואלו לא תקפים בפועל. החוק קובע מפורשות שהסכם חייב להיות מאושר על ידי רושם נישואין, ולכן יש ספק גדול אם ההסכמים תקפים".

עו"ד צפית דיבון-קצובר מוסיפה כי: "מסתבר שהייתה טעות במשך שנים. הרבנים חשבו שהם מורשים לחתום על ההסכמים, וכיום יש אלפים שמשוכנעים שהכל בסדר, אבל אם הזוגיות שלהם תיגמר והם יגיעו לבית הדין או בית משפט הם ימצאו את עצמם בבעיה גדולה. מדובר ברעידת אדמה".

בית הדין הרבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד