י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סערה בעולם הליטאי

סערת הרמב"ם היומי: המשב"ק של הרב שך ביטל המנוי ל'יתד נאמן'

לראשונה מהקמתו, מפרסם 'יתד נאמן' מודעת פרסום על לימוד הרמב"ם היומי. הפרסום עורר סערה: "לפני כל בחירות הם נזכרים ברב שך, שכולם חייבים להצביע. כשהם צריכים לתקוף את ההפגנות הם יודעים טוב מאוד לצטט את דברי הרב שך. אבל בנושא הזה הם שכחו?! הכל זה כסף?"

סערת הרמב"ם היומי: המשב"ק של הרב שך ביטל המנוי ל'יתד נאמן'
מערכת יתד נאמן והרב וולף עם מרן הרב שך צילום: ארכיון, בחדרי חרדים

סערה גדולה מתחת לפני השטח בעולם הליטאי: בטאון 'דגל התורה' הליטאי, 'יתד נאמן', מפרסם הבוקר (שלישי), על גבי שני עמודים, מודעת פרסום ששמה לה למטרה לעודד את לימוד הרמב"ם היומי. כשהמודעה מתפרסמת לקראת תחילת מחזור לימוד הרמב"ם בי"ח תמוז כפי הנהוג בחב"ד.

אלא שעובדה זו מעוררת סערה גדולה בקרב הציבור הליטאי קוראי העיתון, וזאת מאחר שעל יוזמה זו, עליה הכריז מרן האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, התנגד בכל התוקף מי שהקים את העיתון, מרן הרב שך זצ"ל, שאף פרסם מכתבים ונשא דברים בפומבי כנגד מיזם לימוד הרמב"ם היומי.

את התנגדותו הנחרצת כנגד מיזם לימוד הרמב"ם, נימק מרן הרב שך זצ"ל, במכתבים שכתב בנושא וכן בנאומים ציבוריים, תוך שהוא מסביר את התנגדותו לרעיונות מצד שהם חידושים ורעיונות חדשים שלא ראינו אצל רבותינו, ועל ידי כך יבואו לזנוח את לימוד הגמרא רש"י ותוספות שהם העיקר כמו המסורת מכל גדולי ישראל ראשי הישיבות מהדורות העבר ויוזמה זו לא תוסיף תורה בעם ישראל אלא תמעט את לימוד התורה.

אך הנימוק העיקרי אותו כותב מרן הרב שך, הוא שעל ידי לימוד הרמב"ם יכולים האנשים לפסוק נגד ההלכה, ולא יבינו שאין הלכה כהרמב"ם בכל מקום, כיון שיש ראשונים ושו"ע שחולקים על הרמב"ם ויכולים על ידי כך להתיר את האסור, ועדיף רק ללמוד קיצור שולחן ערוך, משנה ברורה וכך יודעים מהי ההלכה הפסוקה.

באחד המכתבים אותו כתב בחודש ניסן תשמ"ה, פותח מרן הרב שך את מכתבו במילים "מחאה על עלבון תורתנו הקדושה" וכך הוא כותב: "הנה כאשר בדורנו בזמן האחרון התחילו לבא בחידושים מחידושים שונים ובמבצעים חדשים שלא שערום אבותינו ורבותינו, ובתעמולתם כי רבה משפיעים על ההמון כולו כאילו זה הי' הכל לשם שמים, ועל ידם נגררים אפילו רבנים בני תורה, כי חלקות בפיהם בכל אופני הסברה והיצר הרע מסייעתם ונוטלים עטרה על ראשם, לצוות ולפקד ולדבר על עם ישראל כולו, אשר כל דבריהם יש להם אחיזה רק בדור יתום כמו דורנו, והירידה בדעת התורה ובלימודה אין לשער נגד הדור שלפנינו שלא היה מי שיעיז לדבר דברים כאלו, לא כן היום אין מי שימחה".

"ולכן גם היום יצא אחד מה שנטל עטרה לראשו לבא לתקן חדשות, מה שפתאום הגה מלבו איזהו רעיון ללמוד ברבים ספרי הרמב"ם, כאילו שלולא דבריו לא ידענו את הרמב"ם. אבל הוא בא לקלקל שכולם ידעו שלימוד הגמ' הוא הדבר הכי חשוב והמצווה הכי גדולה, והוא בא למעט, שאין לכל איש זמן ופנאי ללמוד גם גמרא וגם רמב"ם".

מרן הרב שך כותב עוד: "וגם כשלומד הרמב"ם רואה הלכה של דעת הרמב"ם ולא ידע ולא יבין שאין הלכה כמותו בכל מקום, שיש שו"ע ויש ראשונים החולקים על הרמב"ם, ונמצא שיכול להתיר את האסור ח"ו, וכדאי יותר ללמוד את הקיצור שו"ע והמשנה ברורה וידע את ההלכה וידע שצריך לשאול לרב בכל דבר. ולזה אנחנו קוראים אנא אחים, חוסו נא על תורתנו שלא תשכח מפינו ומפי זרעינו ונחזור לנושנות, ללמוד גפ"ת המסורה לנו מאבותינו ומרבותינו, וחלילה להשתתף במבצעים כאלו. וכל הפעולות של המבצעים הם נובעים ממה שנקלטו מחכמות חיצוניות וכל זה לא יוסיף ללימוד התורה".

המכתב של מרן הרב שך זצ"ל על המבצעים ללימוד הרמב"ם היומי

כאמור הבוקר עם פרסומן של המודעות הקוראות לעידוד לימוד הרמב"ם היומי, מתחוללת סערה רבתית בקרב הציבור הליטאי המנוי על העיתון.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' הבוקר, אומר נאמן ביתו הקרוב של מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, הרב רפאל וולף בכאב: "אני ביטלתי הבוקר את המנוי ל'יתד נאמן' וכך אני מכיר עוד נוספים וטובים שעשו כמוני. לא יתכן שבעיתון אותו הקים מרן הרב שך, כשאחת מהסיבות להקמת העיתון הייתה שבאגודת ישראל לא הסכימו שבעיתון 'המודיע' יפסיקו לפרסם מודעות של חב"ד ואת סדר הרמב"ם היומי. ואפשר לראות את הדברים במכתב טיוטת ההסכם שהיה בשעתו בין דגל התורה לאגודת ישראל שפורסם לאחרונה".

"לא שייך שבעיתון שאותו הקים הרב שך במסירות נפש והעיתון הוא שייך לו, להשקפת העולם שלו, יפרסמו רעיונות שבאו מהבית מדרש של חב"ד גם אם לא מופיע שם הסמל של חב"ד".

"אין מי שלא יודע את המלחמה של הרב שך ברעיונות הללו. הרב שך כתב על זה שני מכתבים ואף דיבר על זה בפומבי בחריפות גדולה, ואנשי וועדת הרבנים של העיתון צריכים להתפטר, זה ממש עושה מלאכת ה' רמיה, אם הם לא שומרים את ההשקפה של הרב שך בעיתון שלו אז מה הם עושים שם? הם לא יודעים מה מפרסמים בעיתון? הם צריכים להתפטר או שיכתבו מכתב הבהרה שזה היה טעות".

הרב רפאל וולף. צילום: יעקב לדרמן

"לפני כל בחירות הם נזכרים ברב שך, שכולם חייבים להצביע. כשהם צריכים לתקוף את ההפגנות הם יודעים טוב מאוד לצטט את דברי מרן הרב שך. אבל בנושא הזה, שמרן הרב שך ראה בו עניין משמעותי, לצביון ולצורה של כל היהדות החרדית, בזה הם שכחו?! הכל זה כסף?".

"אני לא מתבייש להגיד את האמת הם צריכים להתבייש".

"ובלי קשר לדברים אני לא מבין איך עיתון של בני תורה מפרסם כביכול תמונה של הרמב"ם, תכף יפרסמו תמונה של משה רבנו ח"ו...".

מעיתון 'יתד נאמן' לא התקבלה תגובה לדבריו של הרב וולף. לכשתתקבל נשמח לפרסמה. 

הרב שך רפי וולף יתד נאמן לימוד הרמב"ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 166 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד